printlogo


قشر متوسط؛
آسیب‌پذیرترین گروه در برابر تورم بهار
آسیب‌پذیرترین گروه در برابر تورم بهار
کد خبر: 11615
طبق محاسبات صورت گرفته بر اساس داده‌های مرکز آمار، تورمی که در سه ماه نخست امسال به قشر متوسط اصابت کرده شدیدتر از تورمی بوده که به فقرا یا ثروتمندان برخورد کرده است...
شکل متعارف تورم،‌ محاسبه آن به صورت ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه است. با این حال می‌توان با استفاده از شاخص قیمت،‌ رشد قیمت سبد مصرف خانوار در بازه‌های مختلف را به دست آورد. اگر این رشد، از انتهای اسفند 1402 تا انتهای خرداد 1403 محاسبه شود، نشان می‌دهد که تورم از ابتدا تا انتهای بهار امسال چند درصد بوده است.
این نرخ در دهک اول به 8 درصد نرسیده اما در دهک‌های میانی مثل دهک هفتم بالاتر از 8.5 درصد بوده است. این در حالی است که تورم سه ماهه در دهک دهم نیز 8.5 درصد برآورد شده است. بنابراین، به نظر می‌رسد هدف اصلی تورم در بهار، قشر متوسط بوده است. این رخداد در دهک‌های میانی بیشتر متاثر از تورم سه ماهه کالاهای خوراکی بوده است. به طور کلی،‌ اقلام خوراکی سطح بالاتری از تورم را نسبت به اقلام غیرخوراکی در هر دهک طی بهار تجربه کرده‌اند.
تورم کل دهک‌ها؛ 8.7 درصد در دهک هفتم
رشد شاخص کل قیمت مصرف‌کننده هر دهک در خرداد 1403 نسبت به اسفند 1402 نشانگر آن است که قیمت یک سبد یکسان از کالا و خدمات مصرفی خانوارها در خرداد چند درصد نسبت به فروردین گران‌ شده است. بنابراین به نوعی منعکس‌کننده تورم سه ماهه یا تورم بهاره است.
این نرخ در دهک اول 7.9 درصد برآورد شده است. با نزدیک‌شدن به دهک‌های میانی، این نرخ افزایش می‌یابد و دوباره با رسیدن به دهک دهم کاهش می‌یابد. به بیان دقیق‌تر، تورم سه ماهه در دهک سوم 8.3 درصد و در دهک هفتم 8.7 درصد است. این رقم نشان می‌دهد که یک خانوار با سطح هزینه دهک هفتم، در انتهای خرداد امسال برای خرید همان سبد یکسان مصرف خود، 8.7 درصد بیش‌تر از اول فروردین ماه هزینه کرده است.
نکته جالب توجه، کمتر بودن این رقم در دهک اول و دهک دهم است. به عبارت دیگر، تورم سه ماهه بیش‌تر به اقشار متوسط درآمدی برخورد کرده تا این که به فقرا برخوردی داشته باشد. اصابت آن به ثروتمندان نیز کمتر از قشر متوسط بوده است.
خوراکی‌ها، محرک تورم بهاره
ارقامی که تا کنون به آن اشاره شد، تورم سه ماهه کل است که تمام سبد مصرف خانوار را در بر می‌گیرد. اگر به جای شاخص قیمت کل، شاخص قیمت خوراکی‌ها و شاخص قیمت غیرخوراکی‌ها در محاسبه جایگزین شود، تورم سه ماهه خوراکی و غیرخوراکی حاصل می‌شود.
نتیجه این محاسبات نشان می‌دهد که به طور کلی سطح تورم سه ماهه در اقلام خوراکی بالاتر از اقلام غیرخوراکی بوده است. تورم سه ماهه خوراکی‌ها در دهک اول 8 درصد بوده و این نرخ با نزدیک‌شدن به دهک‌های ثروتمند افزایش می‌‌یابد به طوری که در دهک دهم به 9.6 درصد می‌رسد. به طور کلی می‌توان گفت این نرخ در دهک اول پایین‌تر از سایر دهک بوده اما دهک‌های هشتم تا دهم به طور مشترک بالاترین سطح این نرخ را به نام خود ثبت کرده‌اند.
به گزارش اکوایران، در مقابل، تورم سه ماهه اقلام غیرخوراکی با اندکی اختلاف در سطح کمتری قرار داشته است. این نرخ بین دهک‌ها الگوی ثابتی نداشته و تنها می‌توان با قاطعیت گفت که دهک اول کمترین تورم سه ماهه اقلام غیرخوراکی را نسبت به سایر دهک‌ها تجربه کرده است. این نرخ در دهک اول 7.7 درصد بوده است. در دهک نهم نیز بالاترین سطح این نرخ به میزان 8.3 درصد ثبت شده است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11615