printlogo


در مجمع شرکت مس صورت گرفت؛
تقسیم سود 37 تومانی در مجمع «فملی»
تقسیم سود 37 تومانی در مجمع «فملی»
کد خبر: 11718
در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران که با حضور بیش از ٧١ درصد سهامداران برگزار شد، تقسیم سود ۵۰ درصدی معادل با ۳۷ تومان به ازای هر سهم مورد تصویب سهامداران قرار گرفت...
حسین مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در مجمع «فملی» دستیابی به رکورد فروش داخلی به ارزش ۹۹۱.۸۹۴ میلیارد ریال از دستاوردهای شرکت اعلام کرد و گفت: مجموعه ظرفیت سالانه پروژه‌ها در دنیا نشان می‌دهد از ۱۱ و ۵۰۰میلیون تن مس، ۷۰۰هزار تن مربوط به شرکت ملی صنایع مس ایران است. پس از انجام طرح‌های توسعه، رتبه ایران در تولید مس محتوای معدنی به ششم دنیا ارتقا خواهد یافت.
وی ادامه داد: مجموعه منابع زمین‌شناسی شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته با افزایش ۶.۵ درصدی از ۱۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن به بیش از ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن افزایش یافته است.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: انجام عملیات حفاری اکتشافی به میزان ۳۹۵۷۴۰ متر با رشد ۳۵درصدی نسبت به برنامه پیش‌بینی شده در سال گذشته و رشد ۹۷ درصدی نسبت به کل حفاری در سال ۱۴۰۱ همراه بوده است.
مدرس خیابانی افزود: رکورد حفر عمیق‌ترین گمانه اکتشافی تاریخ اکتشافاتی معدنی کشور به عمق ۲۰۳۶ متر در سایت میدوک در شهریورماه سال گذشته به ثمر رسید که حدود ۵ برابر ارتفاع برج میلاد است. نتایج حاصل از این حفاری بسیار امیدبخش بوده و نویدبخش یک معدن زیرزمینی در آینده معدن میدوک است.
به گفته مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران کسری بودجه در سال جاری معادل ۶۲ همت و ۹۰۵ میلیون یورو برآورد شده است.
وی آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال مالی ۱۴۰۲، حدود ۱۸ همت اعلام کرد و اظهارداشت: جمع کل سرمایه‌های مورد نیاز پروژه‌ها ۴۰ همت بوده است و برآورد اولیه سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای طرح‌های توسعه تا سال ۱۴۰۷ بالغ بر ۱۸ میلیارد یورو محاسبه شده است.
برنامه های در دست اقدام
مدرس خیابانی در ادامه افزود: شرکت برای اولین بار، طرحی را تهیه کرده که برای افق یک میلیون تن کاتد نیازمند ۴.۹ میلیون تن کنسانتره است. از همین رو باید ۶۲۹ میلیون تن عملیات خاکی و ۱۷۷ میلیون تن سنگ سولفوری در حوزه معدنی انجام شود.
وی گفت:بومی‌سازی شاسی دامپ تراک ۱۳۶ تنی و بومی‌سازی ماشین سرباره کش Kress واحد ذوب سرچشمه، بومی‌سازی تجهیزات اساسی کارخانه تقلیل در فاز ۲ و ۳ توسعه تغلیظ میدوک از اقدامات انجام شده در حوزه بومی‌سازی در سال مالی گذشته است. از همین رو ۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل از عدم واردات کالاهای ساخت بار اول شده است.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهارداشت:برنامه‌ریزی برای ساخت اولین کارخانه تعویض ۷ میلیون تنی بومی‌سازی شده با عمق ساخت داخل ۹۲درصد با میزان صرفه‌جویی ارزی ۲۵۰ دلار در دست اقدام است.
مدرس خیابانی با بیان اینکه ارزش بازار «فملی» در اول تیرماه به ۶۰۰ همت رسید، تصریح کرد: بازدهی این سهم‌ طی سال گذشته در بازار سرمایه معادل ۲۵ درصد شد و ارزش بازار فملی طی سال گذشته ۵۵۳ همت بوده است.
مشکلات صادراتی «فملی»
وی با اشاره به اینکه میزان ارز به کف ۳۰ هزار مفتول کاهش یافته است، گفت: مشکلات صادراتی «فملی» به تخصیص ارز و مداخلات دولتی برای محدودیت های ارزی مرتبط می شود. همچنین عدم ارایه کاتود در رینگ صادراتی و فروش آن توسط بازرگانان داخلی به صادرات این محصول آسیب زده است.
مدرس خیابانی در ادامه مجمع گفت: برای اینکه بتوانیم نیروگاه احداث کنیم از صندوق توسعه وام ارزی دریافت کرده ایم؛ این ارز با نرخ نیمایی بوده و این در حالی است که تقریباً این انرژی در اختیار شرکت ملی مس نیست.
وی تاکید کرد : در حال تفاهم هستیم که اگر همه برق نیروگاه در اختیار شرکت قرار بگیرد، تسویه را با نرخ رسمی انجام دهیم.
تجدید ارزیابی در حال بررسی است
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در پاسخ به اینکه آیا تجدی ارزیابی صورت خواهد گرفت؟ گفت: آخرین تجدید ارزیابی مربوط به سال ۸۵ است و با توجه به صرفه و صلاح سهامداران، تجدید ارزیابی دارایی‌ها انجام خواهد شد و باید بررسی شود.
به گفته وی اگر سهامدار موافقت کنند قطعاً افزایش سرمایه پروانه بهره‌برداری برای شرکت به نفع شرکت خواهد بود.
مدرس خیابانی به چالش‌ها و الزامات حوزه توسعه معدنی پرداخت و گفت: دریافت مجوزهای مربوط به گسترش پروانه بهره‌برداری معادن توسط وزارت صمت که در حال حاضر به‌منظور اجرای طرح‌های توسعه معدنی تقریباً در تمامی معادن فعال و در حال راه‌اندازی شرکت ملی صنایع مس ایران به ویژه معادن سرچشمه و سونگون، دره‌زار، در آلو، دلفارد و کرور مورد نیاز و ضروری است.
وی ادامه داد: دریافت مجوزهای قانونی و رفع مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست محدوده‌های اطراف معادن جهت انباشت مواد باطله طرح‌های گسترش و محدوده‌های معدنی، دریافت مجوزهای مربوط به احداث سد رسوب‌گیر توسط وزارت صمت مربوط به معادن سرچشمه و دره‌زار، زمانبر و هزینه‌بر بودن فرآیند تملک در اطراف معادن و همچنین چالش با معارضین محلی و افزایش شدید حقوق و عوارض دولتی معادن مس از دیگر چالش های پیش رو است.
صندوق کارگری منحل نمی شود
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در پاسخ به انتقادات بازنشستگان و مشکلات کارگری اظهار داشت:صندوق کارگری منحل نمی شود بلکه این صندوق حفظ و تقویت و همچنین مطالبات این قشر شنیده و به طور مطلوب ساماندهی و پاسخ داده می شود.
وی به دستاوردهای شرکت در سال مالی ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: بازگشایی معدن سریدون که یکی از بزرگ‌ترین معدن ذخیره مس ایران است،جذب سرمایه‌گذار برای دو معدن مس کرور و رضی آباد،ثبت سفارش خرید دستگاه دامپتراک ۲۲۰ تنی و شاول ۲۰ مترمکعبی، جذب بیش از ۴۲ همت در طرح‌های توسعه‌ای، رشد ۴۱ درصدی ارزش فروش نسبت به سال ۱۴۰۱، انعقاد تفاهمنامه ارزی با بانک مرکزی برای تامین ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو ارز مورد نیاز پروژه‌های توسعه‌ای، آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث کارخانه اسید فسفوریک بعد از یک سال توقف و شروع پروژه استقرار سیستم مانیتورینگ و دیسپاچینگ در معدن از اقدامات انجام شده در سال گذشته بوده است.
در پایان مجمع تقسیم سود ۵۰ درصدی معادل با ۳۷ تومان به ازای هر سهم مورد تصویب سهامداران قرار گرفت.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11718