printlogo


تعطیلات بر بازار ارز اثرگذار شد؛
دلار در رفت و آمد میان دو مرز
دلار در رفت و آمد میان دو مرز
کد خبر: 11730
معامله گران می گویند بازار امروز هم دوباره به حالت بلوکه بازگشت و علت بنیادین آن را فارغ از سیاست بازارساز و تزریق ارز، واردات 12 تن شمش طلا و فروش آن در حراج مرکز مبادله ایران می دانند...
امروز معامله گران شاهد حرکت خلاف جهت طلا و سکه با دلار هرات و درهم بودند و در حالی که اسکناس آمریکایی مسیری نزولی را در پیش گرفت که قیمت طلا و سکه متوقف شد. روندی که البته برای دلار تهران اتفاق نیفتاد و این اسکناس همسو با طلا و سکه حرکت کرد. معامله گران معتقدند روند صعودی اونس طلا در بازار امروز عامل اصلی جدایی طلا و سکه با دلار بوده است. اونس طلا در جریان معاملات امروز 2419 دلار قیمت خورده است.
فعالان بازار معتقدند ایست قیمت دلار در بازار تهران نشانگر دو اتفاق احتمالی است؛ اول، کاهش تعداد خریدار در بازار و دوم، کاهش میزان عرضه. به عقیده این گروه دو عامل فوق مانع حرکت نزولی قیمت دلار نسبت به روزهای گذشته شده است و همین موضوع فاصله دلار هرات با دلار تهران را به حدود 900 تومان رسانده است و در نهایت دلار هرات که امروز را با نرخ 57 هزار و 800 تومان بازگشایی کرده بود، در نیمه دوم معاملات مسیر نزولی را در پیش گرفت و 57 هزار و 380 تومان ارزش گذاری شد. درهم امارات هم امروز با 15 هزار و 800 تومان بازگشایی کرد و در نهایت به 15 هزار و 750 تومان رسید.
                                                                                                                    دلار در رفت و آمد میان دو مرز
این در حالیست که قیمت دلار سلیمانیه امروز در کانال 57 هزار تومان اعلام شد اما قیمت شنبه ای آن در 58 هزار و 100 تومان در اتاق ها معامله شد. به عقیده معامله گران کف قیمت دلار در بازار هرات در سال 1403، 56 هزار و 900 تومان تا 57 هزار تومان بوده است و با توجه به اینکه قیمت دلار 17 روز است به کانال 57 هزار تومان آمده است، بسیاری از فعالان بازار این محدوده را کف قیمت اسکناس آمریکایی می دانند. به گزارش اقتصادنیوز، معامله گران معتقدند مرز میانی بازار 57 هزار و 600 تومان است و تا زمانیکه دلار هرات نتواند بالای این مرز تثبیت دهد؛ همچنان حرکت به سمت کف قیمت را ادامه خواهد داد و اگر دلار بتواند در تثبیت موفق باشد؛‌ مرز 58 هزار تومان در دسترس خواهد بود که البته این اسکناس طی 17 روز گذشته در شکستن آن ناکام بوده است.
تعطیلی ادارات و بانک ها بر بازار اثرگذار شد
با این همه، امروز سه اتفاق مهم هم در بازار ارز مورد توجه معامله گران قرار گرفت؛ اول، استفاده از ارزهای محلی به جای دلار در معاملات بریکس بود. خبری که توسط معاون امور بین الملل بانک مرکزی اعلام شد.
تعطیلی سریالی ادارات و بانک ها در روز آینده، دیگر موضوعی بود که امروز در میان معامله گران دست به دست شد؛‌ براساس گمانه زنی ها تعطیلی فردا احتمالا در روزهای آغازین هفته آینده هم تداوم خواهد داشت و به عقیده معامله گران این موضوع بر نقدینگی بازار هم اثرگذار خواهد بود. معامله گران به آماتورها می گویند در صورت تداوم تعطیلی ادارات و بانک ها، احتمال شانتاژ نوسان گیر در بازار ارز وجود دارد. بر اساس اطلاعات خبرنگار اقتصادنیوز، گروهی از معامله گران هم معتقدند در پی تعطیلی شدن ادارات و بانک ها در روز آینده، خبری از انجام معامله نقدی در بازار روز پنجشنبه نخواهد بود.
سومین موضوع مورد توجه امروز،‌ اطلاعیه مهم بانک مرکزی درباره ارز اربعین بود. براساس آنچه این بانک اعلام کرده است؛ ارز اربعین در ۳۰۲ شعبه بانک ملی ایران، ۲۰۰۷ شعبه و باجه پست بانک، ۲۸۰ شعبه بانک ملت، ۲۲۱ شعبه بانک صادرات، ۱۸۹ شعبه بانک سپه، ۱۰۶ شعبه بانک تجارت و ۶۳ شعبه بانک پارسیان به زوار اربعین حسینی (ع) ارائه می‌شود.
قیمت دلار در بازار رسمی
بازار رسمی هم امروز مسیری مشابه با دلار تهران را در پیش گرفت و قیمت دلار مبادله ای ثابت ماند. براساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز 47504 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار هم 43986 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای هم امروز 51563 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 47743 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله 12935 تومان ارزش گذاری شد و 11977 تومان قیمت خورد
مسیر متفاوت طلا و سکه با دلار
بازار طلا و سکه اما امروز مسیری متفاوت را در پیش گرفت و شاهد ثبات قیمت ها نسبت به روز گذشته بودیم. امروز قیمت طلای آبشده در میانه کانال 14 میلیون تومان بازگشایی کرد و در نیمه دوم معاملات هم در همین محدوده نوسان داد و به 14 میلیون و 645 هزار تومان رسید. روندی که برای سکه هم تکرار شد و ارزش فلز گرانبهای داخلی امروز در مرز 41 میلیون تومان نوسان داد و در پایان معاملات به 40 میلیون و 950 هزار تومان رسید.
بازگشت بلوکه به بازار
معامله گران می گویند بازار امروز هم دوباره به حالت بلوکه بازگشت و علت بنیادین آن را فارغ از سیاست بازارساز و تزریق ارز، واردات 12 تن شمش طلا و فروش آن در حراج مرکز مبادله ایران می دانند. اتفاقی که این هفته دو بار شاهد آن بودیم و امروز سی و نهمین جلسه حراج شمش طلا برگزار شد و از مجموع ۲۳۵ کیلوگرم شمش طلای عرضه شده در حراج‌های عمده و خرد تالار معاملات طلای این مرکز، ۲۱۳ کیلوگرم با عیار ۹۹۵ درهزار و میانگین قیمت چهار میلیارد و ۴۲۶ میلیون تومان به ازای هر شمش طلای استاندارد معامله و خریداری شد.
به گزارش اقتصادنیوز،همچنین در سی و هشتمین جلسه حراج شمش طلا که ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ در مرکز مبادله ایران برگزار شد، ۲۲۹ کیلوگرم شمش طلای استاندارد با عیار ۹۹۵ در هزار معامله شد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11730