printlogo


با 273 میلیون دلار در چهارماهه 1403؛
«پسته» پیشتاز صادرات محصولات کشاورزی
«پسته» پیشتاز صادرات محصولات کشاورزی
کد خبر: 11738
داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد بیشترین میزان صادرات در چهار ماهه نخست 1403 به پسته با ۲۷۳ میلیون دلار و رشد ۱۹۳ درصدی نسبت به سال قبل اختصاص داشته و با این شرایط پسته در رتبه اول صادرات محصولات کشاورزی کشور قرار گرفته است...
ارزش صادرات محصولات کشاورزی در چهار ماهه نخست 1403 به 1 میلیارد و 180 میلیون دلار رسید و با این شرایط صادرات این محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 32 درصدی را تجربه کردند.
آمار گمرک نشان می‌دهد در 4 ماهه نخست سال جاری، حجم تجارت خارجی کشور به 36 میلیارد دلار رسید که از این میزان 17.5 میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی و 18.5 میلیارد دلار مربوط به واردات بوده است. با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت از مجموعه صادرات کشور در بازه زمانی مورد بررسی ۲ میلیون و ۲۲۶ هزار تن به محصولات کشاورزی به ارزش یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار اختصاص داشته است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد روند صادرات محصولات کشاورزی در چهار ماهه نخست 1403 از لحاظ وزن ۲۲ درصد و از حیث ارزش ۳۲ درصد افزایش داشته است
داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد بیشترین میزان صادرات در بازه زمانی مورد بررسی به  پسته با ۲۷۳ میلیون دلار و رشد ۱۹۳ درصدی نسبت به سال قبل اختصاص داشته و با این شرایط پسته در رتبه اول صادرات محصولات کشاورزی کشور قرار گرفته است.
ارزیابی‌ها نشان می‌دهد پس از پسته انواع گوجه با ۱۴۷ میلیون دلار، سیب با ۱۰۸ میلیون دلار و هندوانه با ۹۶ میلیون دلار بیشترین میزان صادرات را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11738