printlogo


بازار سرمایه سرخ‌پوش شد؛
واکنش بازارها به ترور هنیه
واکنش بازارها به ترور هنیه
کد خبر: 11760
نیمه شب گذشته اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران پس از مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری کشور، ترور شد. اتفاقی که ابعاد گسترده آن، بازارهای داخلی و خارجی را تحت تاثیر قرار داد...
ترور اسماعیل هنیه در نیمه شب گذشته در تهران اتفاق نادری است. یک مقام دیپلماتیک در نیمه‌شب روزی که مراسم تحلیف رییس جمهور چهاردهم برگزار شد در تهران و در حاشیه این رویداد مهم سیاسی ترور شد. تحلیلگران سیاسی معتقد هستند که این اتفاق متفاوت از ترورهای مهم قبلی، مانند ترور سردار سلیمانی و حمله به ساختمان سفارت ایران در سوریه است. این تعرض در خاک ایران، در حاشیه یک رویداد دیپلماتیک و علیه مهمان دیپلماتیک کشور بود. هرچند اسرائیل مسؤلیت این اقدام  را به طور رسمی  قبول نکرده، ولی انگشت اصلی این اتهام  توسط رسانه‌های داخلی و خارجی  متوجه رژیم صهیونسیتی اسرائیل است.
 پس از پیروزی بایدن در انتخابات امریکا، گمانه‌زنی‌ها از احتمال بازگشت به توافق از طرف ایران و آمریکا افزایش یافت. در این شرایط و در حالی‌که تصور می‌شد طرفین به توافق نزدیک شده‌اند،  محسن فخری‌زاده از مقامات هسته‌ای و دفاعی کشور در ایران ترور شد. هرچند اسرائیل مسؤلیت این حمله را نپذیرفت، ولی در آن زمان انگشت اتهام فقط به سمت اسرائیل نشانه رفت. به طوری‌که حتی اکونومیست نیز در گزارش‌های خود اسرائیل را مسؤل ترور شهید فخری‌زاده معرفی کرد و چنین تحلیل کرد که اسرائیل به منظور متوقف کردن توافق این ترور را انجام داد و پس از این ترور،  توافق میان ایران و غرب به بن‌بست خورد.
حال در شرایطی که اسرائیل مسؤلیت ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در ایران را نپذیرفته، انگشت اتهام از سوی رسانه‌ها و تحلیلگران متوجه رژیم صهیونسیتی شده است. در چنین شرایطی برخی تحلیل می‌کنند که علت این اقدام در شرایطی که  مسعود پزشکیان هنوز دولت خود را تشکیل نداده، سنگ‌اندازی در مذاکرات ایران و غرب در شرایطی است که مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران با گفتمان برقراری آرامش سیاسی در محیط داخلی و سیاست خارجی روی کار آمده است.
تریتا پاریسی، معاون اجرایی موسسه کوئینسی برای حکمرانی  با انتشار یاداشتی در شبکه اجتماعی ایکس به  به تحلیل علت ترور اسماعیل هنیه رهبر جنبش حماس در ایران پرداخت.
پاریسی اعلام کرده که اگر این حمله هوایی و توسط اسرائیل انجام شده باشد چندین نتیجه برای نتانیاهو خواهد داشت: مذاکرات آتش‌بس را از بین می‌برد( اگر چنین شود این اتفاق به ضرر طلای جهانی خواند بود و می‌تواند رشد آن را تحریک کند.)
ممکن است دیپلماسی جدید میان ایران و آمریکا را از بین ببرد.
ممکن است که جنگی که نتانیاهو به دنبال آن بود آغاز شود و کاملا هریس را به گوشه رینگ می‌برد.
آِت‌الله سید علی خامنه‌ای ، رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که ما در این حادثه تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه خود می‌دانیم.
مطمئناً پاسخ ایران به این اقدام هوشمندانه و حساب‌‌شده خواهد بود به همین خاطر غالب معامله‌گران بازار ارز در روز جاری احتیاط کردند، ولی در نهایت این اقدام رژیم صهیونسیتی در شرایطی که پزشکیان با گفتمان آرامش در سیاست داخلی و خارجی روی کار آمده بود به رشد قیمت‌ها در بازار ارز و طلا دامن زد.
در نقطه مقابل افزایش سطح ریسک‌ها در روز جاری باعث افزایش فاصله قیمت خریدار و فروشنده در بازار‌ شد و یک کانال قیمتی میان قیمت خرید و فروش در بازار فاصله افتاد؛ چراکه خریداران و فروشندگان در چنین شرایطی ریسک معامله را بالا دانستند و بر صعودی بودن ماندن قیمت‌ها توافق ندارند.
در روز جاری قیمت دلار در کانال ۶۰ هزار تومان کمی پیشروی کرد، ولی تتر از دلار تهران جا ماند و حباب درهم در محدوده منفی ۲۱ تومان قرار گرفت.
واکنش بازارهای جهانی به ترور
اونس جهانی طلا نسبت به لحظه نگارش این گزارش در روز قبل بیش از ۳۵ دلار رشد کرد و نفت وست تگزاس اینترمدیت نسبت به روز قبل رشد بیش از سه درصدی را ثبت کرد. بنا بر تحلیل تحلیلگران،  ترور شب قبل اسماعیل هنیه در ایران و ترور شهید فؤاد شکر از فرماندهان حزب‌الله در لبنان در این تغییر قیمت در بازارهای جهانی بی‌تاثیر نبوده است.
بازار سرمایه سرخ‌پوش شد
بازار سرمایه با ترور هنیه در نیمه شب گذشته با صف فروش کار خود را آغاز کرد و بیشتر نمادهاصف فروش بودند. در حالی‌‌که با برگزاری مراسم تحلیف انتظار می‌رفت روند بازار سرمایه بهتر شود امروز بازار سرمایه با خبر ترور اسماعیل هنیه منفی سنگینی را تجربه کرد و شاخص کل با اصلاح بیش از ۵۲ هزار واحدی مواجه شد و در محدوده دو میلیون و۶۷ هزار واحدی قرار گرفت. البته امروز صف‌های فروش بازار سرمایه سنگین نشد و معاملات روان بود. شاید بتوان دلیل آن را در افزایش ارزش معاملات خرد جستجو کرد. امروز ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در محدوده چهارهزار و ۹۹۷ میلیارد تومان قرار گرفت.
محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور، دستور تزریق منابع صندوق توسعه ملی و شبکه بانکی به بازار سهام را برای برطرف شدن نگرانی سهامداران صادر کرد.
طبق دستور معاون اول رئیس جمهور، این حمایت از طریق واریز وجه توسط صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار و همچنین واریز وجه توسط شبکه بانکی به صندوق توسعه بازار انجام خواهد شد.
در روز جاری بازار سرمایه سرخ‌پوش شد و خروج پول حقیقی از بازار سرمایه به هزار و دویست و چهل و یک میلیارد تومان رسید. این مقدار خروج پول حقیقی پیشترین سطح خروج پول حقیقی از تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ است در آن  تاریخ ایران به حمله اسرائیل به سفارت خود در اسرائیل پاسخ داده است.
به گزارش اکوایران، حمله روز قبل در نیمه شب پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری سطح ریسک‌ها را افزایش داد و این خروج پول حقیقی در حقیقت واکنش طبیعی اهالی بازار سرمایه به افزایش سطح ریسک است؛ چراکه از دیرباز بازار سرمایه به عنوان بازار ریسک‌گریز شناخته شده است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11760