printlogo


مستعمره فرانسه گنج گردشگران شد؛
ترافیک توریستی در آفریقا
ترافیک توریستی در آفریقا
کد خبر: 11784
آفریقا که زمانی به‌‌‌عنوان گنجی برای کشورهای مستعمره به‌‌‌شمار می‌‌‌رفت که منابع آن مورد تاراج بیگانگان بود، حالا گنجی برای گردشگران جهان محسوب می‌شود که برای کشف ناشناخته‌‌‌های این قاره پرجاذبه، از سراسر جهان به این قاره سفر می‌‌‌کنند...
آفریقا که زمانی به‌‌‌عنوان گنجی برای کشورهای مستعمره به‌‌‌شمار می‌‌‌رفت که منابع آن مورد تاراج بیگانگان بود، حالا گنجی برای گردشگران جهان محسوب می‌شود که برای کشف ناشناخته‌‌‌های این قاره پرجاذبه، از سراسر جهان به این قاره سفر می‌‌‌کنند تا آنجا که این قاره توانست بیشترین میزان رشد در سفرهای هوایی ۲۰۲۴ را به خود اختصاص دهد و حالا به‌‌‌ازای گنج نهفته خود به جهانیان، پول دریافت می‌‌‌کند و گردشگری به یکی از منابع مهم درآمدزایی بخش زیادی از کشورهای آفریقایی تبدیل شده است.
پایگاه داده بلیت‌‌‌های هواپیمایی فورواردکیز (Forwarkeys) در گزارش اخیر خود از چشم‌‌‌انداز کوتاه‌‌‌مدت تا پایان سال‌جاری، آفریقا را به‌‌‌عنوان یک مقصد مهم سفرهای هوایی به‌ویژه در فصل تابستانی نیم‌کره شمالی معرفی کرده است که همچنان به رشد مداوم خود ادامه می‌‌‌دهد. این قاره در نیمه اول سال به‌‌‌ لطف موقعیت جغرافیایی خود که در نیم‌کره‌جنوبی و در فصل زمستان قرار دارد، یکی از پرجاذبه‌‌‌ترین مقاصد برای گردشگران نیم‌کره شمالی در فصل تابستان به شمار می‌‌‌رود و این یک نقطه مثبت برای رشد بازار گردشگری این منطقه بوده است.
براساس این گزارش، تقاضای جهانی سفرهای هوایی، انعطاف‌‌‌پذیری قابل‌توجهی را در سال ۲۰۲۴ نشان داده است و حجم مسافر در مقایسه با سال قبل همچنان به رشد خود ادامه می‌‌‌دهد. این رشد عمدتا ناشی از تثبیت اقتصاد جهانی در پی همه‌گیری و همچنین بازگشت مورد انتظار سفرهای خارجی از چین و سایر بازارهای کلیدی آسیا و اقیانوسیه بوده است. طبق آخرین داده‌‌‌های مربوط به بلیت هواپیما از ForwardKeys، در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۳، ورودی‌‌‌های بین‌المللی در سراسر جهان تا اواسط ژوئیه، ۱۸‌درصد افزایش یافته است. از جهت رشد، «آفریقا» منعطف‌‌‌ترین منطقه در جهان در سفرهای سال ۲۰۲۴ تعیین شد.
در حالی که منطقه آسیا-اقیانوسیه با ورود ۴۰درصد، چشمگیرترین افزایش را داشته است، اما به دلیل بهبود آهسته‌‌‌تر در سال ۲۰۲۳، آفریقا و خاورمیانه (MEA) رشد ۷درصدی ورودی‌‌‌های بین‌المللی را تجربه کرده‌‌‌اند. امسال، این امر به‌ویژه با توجه به اینکه بازار سفرهای هوایی آفریقا در سال ۲۰۲۳ عملکرد فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای داشت و حجم مسافران به سطح پیش از همه‌گیری نزدیک می‌‌‌شد، قابل‌توجه است. میانگین رشد سالانه در این منطقه، به‌‌‌ویژه در دوره اوج تابستان نیم‌کره شمالی از ژوئیه تا اوت با رشد ۳درصدی، گواهی بر توانایی این بازار برای حفظ سطوح بالای تقاضاست.
ادامه رشد در بخش سفرهای هوایی آفریقا را می‌توان به تلاش‌‌‌های هماهنگ جهانی برای ایجاد ثبات در اقتصاد نسبت داد. سیاست‌‌‌های استراتژیک پولی و بهبود در مدیریت زنجیره تامین نقش مهمی در بازگرداندن اعتماد مصرف‌کننده ایفا کرده است که به نوبه خود منجر به افزایش هزینه سفرهای بین‌المللی شده است. از آنجا که شرایط اقتصادی همچنان بهبود می‌‌‌یابد و میل به سفر مصرف‌کننده همچنان زنده است، بازار سفرهای هوایی آفریقا برای رشد ثابت در ماه‌‌‌ها و سال‌‌‌های آینده آماده است.
کشورهای جنوب صحرای آفریقا به‌‌‌عنوان یک عملکرد برجسته ظاهر شده است و باعث رشد منطقه‌‌‌ای در سفرهای هوایی می‌شود. ورود بین‌المللی به این منطقه فرعی در ماه ژوئیه و اوت در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ به میزان ۵درصد افزایش می‌‌‌یابد و از رشد کلی ۳درصدی پیش‌بینی‌‌‌شده برای منطقه وسیع‌‌‌تر آفریقا و خاورمیانه پیشی می‌‌‌گیرد. این رشد توسط مجموعه‌‌‌ای از مقاصد تحقق یافته که هر کدام جاذبه‌‌‌های منحصربه‌‌‌فردی را ارائه می‌‌‌کنند که برای مسافران بین‌المللی بسیار مورد توجه است.
به عنوان مثال، انتظار می‌‌‌رود ماداگاسکار شاهد افزایش قابل‌توجه ۱۹درصدی افزایش در ورودی‌‌‌های بین‌المللی باشد، و موریس با ۱۴درصد، غنا (۱۰درصد) و منطقه قدرتمند آفریقای جنوبی (۵درصد) نیز عملکرد خوبی دارند. عملکرد قوی این مقاصد ناشی  از جذابیت فزاینده پیشنهادهای گردشگری کشورهای جنوب صحرای آفریقا، از سواحل بکر و جنگل‌‌‌های بارانی سرسبز گرفته تا شهرهای فعال و میراث فرهنگی غنی است.
آفریقای جنوبی، به‌ویژه، موقعیت خود را به عنوان محبوب‌‌‌ترین مقصد در جنوب صحرای آفریقا تثبیت کرده است. این کشور ۱۸‌درصد از کل جست‌وجوهای پروازی انجام شده در سال‌جاری را به خود اختصاص داده است که از سهم ۱۰ درصدی تانزانیا در رتبه دوم و سهم ۸درصدی کنیا در رتبه سوم بسیار بیشتر است. محبوبیت پایدار آفریقای جنوبی را می‌توان به طیف متنوعی از جاذبه‌‌‌های در سطح جهانی، از جمله تجربیات نمادین سافاری، زیبایی خیره‌‌‌کننده منظره، میراث فرهنگی شگفت‌انگیز، شهرهای پویا و مناطق معروف غذا و نوشیدنی نسبت داد.
در واقع، تقاضای پایدار باعث افزایش ظرفیت به کشورهای جنوب صحرای آفریقا می‌شود. با توجه به تقاضا برای سفر به جنوب صحرای آفریقا، خطوط هوایی با افزایش قابل‌توجه ظرفیت صندلی به این تقاضا پاسخ داده‌‌‌اند. در نیمه اول سال ۲۰۲۴، تعداد صندلی‌‌‌ پروازهای ورودی به منطقه فرعی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰درصد افزایش یافت. این رشد قرار است ادامه یابد که با افزایش ۷ درصدی ظرفیت بیشتر برای این منطقه برنامه‌‌‌ریزی شده است. ماه‌‌‌های اوج ژوئیه و اوت، نشان‌‌‌دهنده اعتماد شرکت‌های هواپیمایی به قدرت مداوم تقاضاست.
صندلی‌‌‌های موجود که از بازارهای منطقه به آفریقای جنوبی پرواز می‌‌‌کنند، با رشد ۱۹درصدی در نیمه اول سال نسبت به سال ۲۰۲۳ به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. این رشد ناشی از توسعه مداوم شرکت مستقل هواپیمایی منطقه‌‌‌ای ایرلینک با رشد ۲۶‌درصد در سال است. از زمان استقلال از خطوط هوایی آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۰، ایرلینک به طور چشمگیری فعالیت‌‌‌های خود را گسترش داده است. پایان قرارداد ۲۳ساله حق رای آنها، به ایرلینک اجازه داد تا ناوگان خود را افزایش دهد و شبکه‌‌‌ای بیش از ۳۰ مسیر در سراسر آفریقای جنوبی ایجاد کند و موقعیت خود را به‌‌‌عنوان یک شرکت هواپیمایی منطقه‌‌‌ای پیشرو تقویت کند.
مقاصد برتر در جنوب صحرای آفریقا
در میان مقاصد با عملکرد برتر در جنوب صحرای آفریقا که بیش از ۲.۵‌درصد از سهم بازار را به خود اختصاص می‌‌‌دهند،  موریس با رشد ۱۴درصدی ورودی طی ماه‌های اوج ژوئیه و اوت نسبت به سال قبل پیشتاز این حوزه است. سواحل خیره‌‌‌کننده، استراحتگاه‌‌‌های مجلل و مهمان‌‌‌نوازی گرم این کشور جزیره‌‌‌ای همچنان آن را در میان مسافران بین‌المللی که به‌‌‌دنبال اقامتگاه‌‌‌های گرمسیری هستند، محبوب می‌‌‌کند.
پایتخت سنگال، داکار، با افزایش ۱۲ درصدی ورودی، پیش‌بینی می‌شود که جذابیت فزاینده فرهنگ و تاریخ پرهیجان آفریقای غربی را به نمایش بگذارد. انتظار می‌‌‌رود پایتخت غنا، آکرا با رشد ۹ درصدی ورودی‌‌‌ها، عملکرد بسیار خوبی داشته باشد، در حالی تانزانیا در منطقه کلیمانجارو قرار است، ۷‌درصد بیشتر بازدیدکنندگان را پذیرا باشد، که توانسته به واسطه برخورداری از بلندترین کوه آفریقا و حیات‌وحش باورنکردنی، توجه‌‌‌ها را به خود جلب کند.
برجستگی آفریقای جنوبی در پیشبرد رشد سفرهای هوایی قاره‌‌‌ای با عملکرد قوی شهرهای بزرگ آن بیشتر مشخص می‌شود. انتظار می‌‌‌رود که کیپ تاون با زیبایی طبیعی خیره‌‌‌کننده، غذاخوری‌‌‌ها و سرگرمی‌‌‌های در سطح جهانی و میراث فرهنگی غنی، شاهد افزایش ۶ درصدی ورودی‌‌‌ها باشد. ژوهانسبورگ، قطب اقتصادی این کشور و دروازه ورود به بسیاری از نمادین‌‌‌ترین جاذبه‌‌‌های آن، قرار است تا ۳درصد رشد کند.
به گزارش دنیای اقتصاد،از دیگر مقاصد قابل‌توجهی که به چشم‌‌‌انداز قوی گردشگری جنوب صحرای آفریقا کمک می‌‌‌کند، می‌توان به پایتخت کنیا، نایروبی (۵درصد)، و جزیره بت‌‌‌نیوز زنگبار (۳درصد)، که به خاطر سواحل بکر، بازارهای ادویه و تاریخ شگفت‌‌‌انگیز شهرت دارد، اشاره کرد.
اولیویه پونتی، مدیر اطلاعات و بازاریابی در ForwardKeys، معتقد است، از آنجا که تقاضای جهانی سفر در دوران پس از همه‌گیری به رشد خود ادامه می‌‌‌دهد، کشورهای جنوب صحرای آفریقا موقعیت خوبی برای سرمایه‌‌‌گذاری از پیشنهادهای گردشگری متنوع و جذاب خود دارند. جاذبه‌‌‌های منحصربه‌‌‌فرد این منطقه، همراه با شناخت روزافزون پتانسیل آن به‌‌‌عنوان یک مقصد برتر سفر، باعث رشد مداوم صنعت گردشگری آن می‌شود. با استفاده از اطلاعات جهانی سفرهای هوایی برای هدایت سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های استراتژیک در زیرساخت‌‌‌ها، بازاریابی و توسعه پایدار گردشگری، مقاصد داخل منطقه می‌توانند چشم به راه آینده‌‌‌ای روشن باشند.
 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11784