printlogo


آیا هفت غول پیشرو با چالش روبه‌رو خواهند شد؟
شوک قلبی به هوش مصنوعی
شوک قلبی به هوش مصنوعی
کد خبر: 11812
به دنبال حرف‌وحدیث‌هایی که از رکود آمریکا شنیده می‌شود، بازار آمریکا در دوشنبه گذشته با افت شدیدی مواجه شد. این آشفتگی تمامی بازارها اعم از بازار سهام، فلزات و رمزارزها را فرا گرفت. نااطمینانی سرمایه‌گذاران زمانی افزایش یافت که کارشناسان در مورد آینده صنعت هوش مصنوعی مشکوک شدند...
گویا شرکت‌های پیشرو در حوزه هوش مصنوعی نتوانسته‌اند که انتظارات سرمایه‌گذاران را در خصوص سوددهی برآورده کنند. حال سوال این است که آیا این شرکت‌ها با چالش روبه‌رو خواهند شد؟شاخص S&P۵۰۰ یک شاخص مهم در بازار سهام آمریکاست که به بررسی عملکرد ۵۰۰ شرکت بزرگ در این کشور می‌پردازد. در سال گذشته مایکروسافت، آمازون، اپل، انویدیا، آلفابت، متا و تسلا نیمی از سود شاخص سهام S&P۵۰۰ را به خود اختصاص دادند. اما تردیدها در مورد بازده سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی، همراه با مجموعه‌ای از نتایج ضعیف اقتصادی و تمرکز سرمایه‌گذاران به سایر بخش‌ها، این گروه را در ماه گذشته تحت تاثیر قرار داد.
سهام این شرکت‌ها ۱۱.۸درصد نسبت به اوج خود در ماه گذشته کاهش یافته است. با این حال، پیشرفت‌های بیشتر هوش مصنوعی می‌تواند قوت قلبی برای سرمایه‌گذاران این حوزه باشد. این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در هوش مصنوعی انجام داده‌اند و به این روند در آینده ادامه خواهند داد. مقیاس این سرمایه‌گذاری‌ها و عدم اطمینان در مورد اینکه چه زمانی به ثمر خواهد رسید، سهامداران را به وحشت انداخته است.در وهله اول، این نگرانی وجود دارد که آیا سرمایه‌گذاری گسترده مایکروسافت، گوگل و سایر شرکت‌ها در صنعت هوش مصنوعی نتیجه خواهد داد یا خیر. تحلیلگران گلدمن ساکس یادداشتی را در ماه ژوئن با عنوان «هوش مصنوعی مولد؛ خرج زیاد و دخل کم» منتشر کردند. بانک وال‌استریت نیز پرسید: «آیا سرمایه‌گذاری یک تریلیون دلاری در هوش مصنوعی در چند سال آینده نتیجه خواهد داد؟»
در حالی که بر اساس برآوردهای شرکت سکویا، شرکت‌های فناوری باید ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب کنند تا بتوانند سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه هوش مصنوعی را بازپرداخت کنند.از دیگر عواملی که نگرانی سرمایه‌گذاران را در خصوص بازدهی شرکت‌های فناوری تشدید می‌کند باید به انتظار سرمایه‌گذاران مبنی بر کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو. چشم‌انداز کاهش هزینه وام، حمایت سرمایه‌گذاران از مشاغل کوچک‌تر، بانک‌ها و شرکت‌های املاک و مستغلات اشاره کرد. این امر، نمونه‌ای از «چرخش بخشی» است که در آن، سرمایه‌گذاران پول خود را به نواحی مختلف بازار سهام منتقل می‌کنند.در حال حاضر، بخش رایانش ابری مایکروسافت که نقشی کلیدی در آموزش و اجرای مدل‌های هوش مصنوعی ایفا می‌کند، رشدی کمتر از حد انتظار داشته است.
رشد کسب‌و‌کار ابری آمازون نیز با هزینه‌های بیشتر در زیرساخت‌های مرتبط با هوش مصنوعی، جبران شد. با این حال، سهام متا در روز پنج‌شنبه پس از رشد شدید درآمد وابسته به تبلیغات در فیس‌بوک و اینستاگرام افزایش یافت. فروش اپل نیز در روز پنج‌شنبه از انتظارات فراتر رفت. با این وجود، همچنان گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با حبابی بودن سهام شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی وجود دارد. برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری معتقدند که رشد نجومی غول‌های فناوری بیش از حد واقعی آنها بوده و انویدیا نیز که یکی از ذی‌نفعان این مساله است، در یک حباب قرار دارد.نگرانی دیگری که این صنعت پیشرو را دچار نگرانی کرده، مساله تامین انرژی است.
بر اساس آمار ارقام منتشر شده، نزدیک به ۷ درصد از رشد تقاضای انرژی در ایالات متحده به خاطر رشد روزافزون فناوری در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ رقم خورد. همچنین تامین تراشه‌های الکترونیکی نیز یکی از نگرانی‌های این صنعت به شمار می‌رود. در صورتی که این غول‌های دنیای فناوری نتوانند به سود مورد انتظار خود برسند، مشکلات بزرگی در زنجیره تامین این شرکت‌ها پیش خواهد آمد. در نهایت می‌توان گفت که انتظار مردم جامعه و سرمایه‌گذاران از این شرکت‌ها بسیار بالاست؛ اگر قرار باشد که چنین انتظاراتی برآورده شود، لازم است که ابزارهای هوش مصنوعی به سرعت بهبود یابند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11812