printlogo


با حضور استاندار و شهردار کرمان انجام شد؛
رونمایی از نخستین تاکسی‌های برقی کرمان
رونمایی از نخستین تاکسی‌های برقی کرمان
کد خبر: 11836
با حضور استاندار و شهردار کرمان و سایر مدیران شهری و استانی، از تاکسی‌های برقی، در یکشنبه‌های افتتاح پروژه‌های شهر کرمان، «یکشنبه‌شهر»، به یاد «شهید محمدرضا طالبی‌زاده» از شهدای غواص، رونمایی شد.
آیین رونمایی از تاکسی‌های برقی، بیست‌ویکم مردادماه، با حضور استاندار کرمان، مدیرکل امور مالیاتی استان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان کرمان، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، مدیران شهرداری و اصحاب رسانه، برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، شهردار کرمان، گفت: خدا را شاکرم که با همت همکارانم در شش‌ماه اخیر، امروز می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم که یکی از آنها مربوط به حمل‌ونقل عمومی و بهره‌برداری از نخستین تاکسی‌های برقی شهر کرمان است.
محسن تویسرکانی، افزود: یکی از حوزه‌هایی که نیاز به تحول دارد، ناوگان حمل‌ونقل عمومی و به‌ویژه ناوگان تاکسیرانی است؛ هرچه ناوگان حمل‌ونقل عمومی پویاتر باشد، در حوزۀ ترافیک، توفیق بیشتری خواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: ناوگان تاکسیرانی می‌تواند جزو زیبایی‌های بصری شهر باشد؛ سرمایه‌گذارانی که وارد شهر می‌شوند، یکی از اولین نکاتی که به چشم‌شان می‌آید، تاکسی‌های شهر است.
شهردار کرمان ادامه داد: از لحاظ زیست‌محیطی نیز عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی با به‌کارگیری خودروهای برقی، کمک زیادی به کاهش آلودگی هوا می‌کند و ما باید به این سمت برویم.
تویسرکانی، یادآور شد: با پیگیری‌هایی که شد و تعامل با شرکت‌های خودروساز و بخش خصوصی، تسهیلاتی در نظر گرفته شده؛ جلساتی هم با رانندگان تاکسی خط فرودگاه داشتیم و تسهیلات یک میلیارد تومانی قرض‌الحسنه برای خرید تاکسی‌های برقی داده می‌شود که این یک فرصت استثنایی است.
وی با تأکید بر اینکه این کار باید توجیه اقتصادی داشته باشد در غیر این صورت ضربۀ بزرگی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی وارد می‌شود، افزود: با وجود اینکه با رایزنی‌هایی که شده، تخفیف و تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده، اما باید ترتیبی داده شود که سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ از این تاکسی‌ها در برنامه‌های ویژه و جابه‌جایی مهمان‌های خود استفاده کنند تا خرید تاکسی‌های برقی، توجیه اقتصادی پیدا کند.
شهردار کرمان، درخصوص ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، 100 دستگاه تاکسی آمادۀ واگذاری است و شرکت‌های خودروساز طرف قرارداد متعهد شده‌اند ایستگاه‌هایی را در شهر ایجاد کنند که شهرداری آمادۀ واگذاری زمین و راه‌اندازی ایستگاه شارژ خودروهای برقی است تا دغدغه این موضوع را برطرف کنیم؛ ضمن اینکه از برق خانگی هم می‌توان برای شارژ این خودروها استفاده کرد.
تویسرکانی، با بیان اینکه وضعیت حمل‌ونقل عمومی شهر کرمان مناسب نیست، تصریح کرد: به‌خاطر محدودیت‌ها و مشکلات، هنوز نمی‌توانیم به مترو و خطوط BRT فکر کنیم؛ اما این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم که در آیندۀ نزدیک بتوانیم شاهد تحول چشم‌گیری در حوزۀ حمل‌ونقل عمومی شهر کرمان باشیم.
وی، ضمن تشکر از اهتمامی که برای خرید تاکسی‌های برقی صورت گرفت، بیان کرد: از آقای زینل‌پور، مدیرکل امور مالیاتی استان به‌خاطر همکاری و تلاشی که در حوزۀ ارزش افزوده دارند، تشکر می‌کنم؛ ما در «یکشنبه‌های افتتاح شهرداری» قصد داریم به شهروندان یادآوری کنیم اگر مالیات به‌موقع پرداخت شود، شهرداری می‌تواند توقیق بیشتری در خدمت‌رسانی به شهروندان داشته باشد.
شهردار کرمان افزود: شهروندان باید بدانند برکات پرداخت عوارض و مالیات به شکل مستقیم به شهر برمی‌گردد.
در ادامه، صفری، مدیرعامل شرکت «کریمان‌موتور»، با اشاره به همکاری این شرکت در زمینۀ نوسازی خودروهای شهر کرمان طی سال‌های اخیر، بیان کرد: در نوسازی ۴۰۰ دستگاه تاکسی همکاری داشتیم؛ همچنین در خرید ۵۰۰ دستگاه کامیون توانستیم به دهیاری‌ها و شهرداری‌های استان کمک کنیم؛ علاوه بر این، با وجود تحریم‌ها در زمینۀ خرید 20 دستگاه اتوبوس برای شهر کرمان همکاری داشتیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز، شرکت «کریمان‌موتور» در زمینۀ خودروی برقی فعالیت دارد و به‌عنوان زیرمجموعه شرکت «چانگان» فعالیت داریم.
صفری، افزود: این خودروی برقی که امروز رونمایی می‌شود، ۴۶۰ کیلومتر مسافت می‌پیماید و گارانتی شش‌ساله و 600 هزار کیلومتر دارد؛ سعی کردیم خودروی ارزان‌قیمت و باکیفیت به شهرمان بیاوریم.
وی بیان کرد: در حال حاضر، ۳۵ درصد خودروهایی که در چین تردد می‌کنند، برقی هستند که چند مزیت ازجمله عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی و کاهش آلایندگی دارد.
صفری، با بیان اینکه تا سال ینده، تولید خودروهای برقی را به 25 هزار دستگاه می‌رسانیم، افزود: برای اولین‌بار توانستیم قرارداد تولید یک خودروی ژاپنی را ببندیم و تا یک‌ماه آینده 200 دستگاه خودروی ژاپنی وارد استان کرمان می‌شود.
سپس، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان، با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که در شورا بر آن تأکید داریم، حمل‌ونقل آسان، ایمن و مطمئن است، بیان کرد: در ارتباط با تاکسی‌های برقی جلسات متعددی برگزار شد و از همه کسانی که در این کار همت کردند به‌ویژه شهردار محترم که باعث و بانی این مهم بودند و نیز از بانک‌ها و شرکت خودروسازی که فرایند را تسهیل کردند، تشکر می‌کنم.
منصور ایرانمنش، خاطرنشان کرد: در سال 1390 مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بودم؛ متأسفانه در یک دهه گذشته نه‌تنها پیشرفتی در این زمینه نداشتیم که عقب‌گرد هم داشتیم.
وی تصریح کرد: اتوبوس‌های فعال سازمان اتوبوسرانی شهرداری کرمان در سال 1390 بالای 200 دستگاه بود، اما الآن کمتر از ۱۰۰ دستگاه است که جای تأسف دارد و باید بخشی از این عقب‌ماندگی را در حوزۀ تاکسی جبران کنیم.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان، با بیان اینکه دنیا به سمتی می‌رود که تاکسی‌های با سوخت فسیلی را به تاکسی‌های هیبریدی تبدیل کند، افزود: در حال حاضر که زمینه‌ای فراهم شده و دولت حمایت می‌کند، خوشبختانه شهر کرمان جزو شهرهای پیشگام کشور در این حوزه است و امیدوارم خدا توفیق دهد این روند را ادامه دهیم.
در انتهای این مراسم، استاندار کرمان بیان کرد: در ماه‌های اخیر، کارهای عمرانی و فعالیت‌های بسیار خوبی توسط شهرداری انجام شده که تفاوت آنها محسوس است؛ ازجمله با همت شهردار و همکاری شورای شهر، جهاد آسفالت معابر شهری که در حال انجام است، رضایتمندی عمومی ایجاد کرده و پروژه‌های عمرانی بزرگی در سطح شهر شروع شده است.
محمدمهدی فداکار، با بیان اینکه در زمینۀ حمل‌ونقل عمومی نیاز به تنوع وسایل نقلیه و استفاده از ظرفیت‌های جدید حوزۀ حمل‌ونقل داریم، افزود: اضافه‌شدن 100 خودروی برقی یعنی حذف آلودگی 100 خودروی سوخت فسیلی که کار بسیار بزرگی است.
وی خاطرنشان کرد: باید برای تاکسی‌دارانی که به این سمت می‌آیند، تسهیلات ویژه در نظر بگیریم و حمایت کنیم تا کم‌کم استفاده از خودروهای برقی به یک رویه تبدیل شود و مردم بدانند که چه منافعی دارد.
استاندار کرمان افزود: رفتن به سمت خودروهای برقی یک ضرورت است و دستگاه‌های اجرایی باید کمک کنند برای دارندگان خودروهای برقی خطوط ویژه بگذاریم و امتیازهای قیمتی بدهیم تا رانندگان استقبال کنند.
به گزارش کرنا، فداکار، یادآور شد: استفاده از خودروهای برقی، نگاه شهروندان و گردشگران را به شهر کرمان، متفاوت خواهد کرد و همه باید کمک کنیم این اتفاق به بهترین شکل بیفتد و حداکثر استفاده از این ظرفیت به عمل آید.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11836