printlogo


داده‌های منتشر‌شده بر رفتار سرمایه‌گذاران تاثیر گذاشت؛
بازار جهانی در سیطره آمارها
بازار جهانی در سیطره آمارها
کد خبر: 11893
در هفته‌ای که گذشت، آمار و ارقام دست اولی از سوی کشورهای مختلف جهان منتشر شد. آمار‌های اقتصادی، ویترینی از شرایط اقتصادی هر کشور ارائه می‌دهند که می‌تواند دیدگاه شفاف‌تری از وضعیت بازارها به سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ارائه دهد...
در هفته‌ای که گذشت، آمار و ارقام دست اولی از سوی کشورهای مختلف جهان منتشر شد. آمار‌های اقتصادی، ویترینی از شرایط اقتصادی هر کشور ارائه می‌دهند که می‌تواند دیدگاه شفاف‌تری از وضعیت بازارها به سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ارائه دهد. آمارهایی که هفته اخیر، به ویژه از سوی ایالات‌متحده منتشر شد، توانست قیمت طلا را به اوج خود در تمام دوران‌ها برساند.
تلاطم بازارهای جهانی پس از انتشار آمارهای اشتغال مربوط به ایالات‌متحده در روز دوشنبه ۵ اوت شروع شد. نرخ اشتغال در ایالات‌متحده از 60.1 درصد در ژوئن به 60 درصد در ژوئیه کاهش یافت. همچنین در ماه ژوئیه ۱۱۴ هزار شغل ایجاد شد. این درحالی است که تعداد مشاغل ایجاد شده در ماه ژوئن ۱۷۹ هزار شغل بود و پیش‌بینی می‌شد که در ماه ژوئیه ۱۷۵ هزار موقعیت شغلی ایجاد شود. این آمارها حاکی از آن بود که بازار کار در حال سرد شدن است که همین امر گمانه‌زنی‌ها را در خصوص وقوع رکود در آمریکا بیشتر کرد. با انتشار آمارهای اشتغال ایالات‌متحده، بازارهای جهانی شاهد سقوط سهمگینی بودند. البته افزایش نرخ بهره ژاپن و به دنبال آن، افزایش ارزش ین در آن بحبوحه، باعث شد سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را برای انجام معاملات ین به دلار، نقد کنند و همین امر به سقوط بیشتر بازارهای جهانی کمک کرد.
انتظار می‌رفت که قیمت طلا برخلاف روند سایر بازارها کاهش یابد، اما سرمایه‌گذاران برای پوشش زیان خود در این بازارها، سرمایه خود را از بازار طلا نیز خارج کردند و قیمت طلای جهانی با کاهش روبه‌رو شد. اما پس از آن بازارهای جهانی توانستند به وضعیت خود بهبود بخشند و پویایی نسبی خود را به دست بیاورند. این پایان ماجرا نبود و آمارهای بیشتری در راه انتشار بودند. براساس آمارهای منتشرشده، نرخ تورم سالانه در ایالات‌متحده برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت و به 2.9 درصد در ژوئیه 2024 رسید که کمترین میزان از مارس 2021 است. این نرخ در ماه ژوئن ۳ درصد بود. درماه گذشته، تورم مسکن از 5.2 به 5.1 درصد، تورم حمل‌ونقل از 9.4 به 8.8 درصد و تورم پوشاک از 0.8 به 0.2 درصد کاهش یافت. همچنین، تورم مواد غذایی در 2.2 درصد ثابت ماند. نرخ تورم ماهانه نیز از 0.1 درصد به 0.2 درصد افزایش یافت. اگرچه نرخ تورم آمریکا به هدف فدرال رزرو که تورم ۲ درصدی است، نزدیک شده، اما کاهش تورم می‌تواند مهر تایید دیگری بر احتمال وقوع رکود باشد.
در هفته گذشته همچنین آمار تورم در آرژانتین و اسرائیل نیز منتشر شد. تورم ماه ژوئیه در آرژانتین، برای سومین ماه متوالی کاهش یافت. تورم سالانه آرژانتین در ماه ژوئیه با کاهش 8.1 درصدی به رقم 263.4 درصد کاهش یافت. اما در اسرائیل، نرخ تورم افزایش یافت و از سطح 2.9 درصدی در ژوئن، به 3.1 درصد در ژوئیه رسید. این رقم بالاتر از پیش‌بینی کارشناسان بود و باعث شد نرخ تورم از محدوده هدف یک تا سه درصدی فراتر برود. گفته می‌شود که این افزایش تورم، به خاطر رشد مخارج نظامی رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ با حماس است.
پس از آمار تورم، آمارهای مربوط به خرده‌فروشی ایالات‌متحده نیز منتشر شد. این آمار، نشان‌دهنده تغییرات رخ داده در خرید مصرف‌کنندگان نهایی در ایالات‌متحده است. خرید‌های خرده‌فروشی در ماه ژوئن معادل دو درصد کاهش یافته بود. با این حال، این رقم در ماه ژوئیه به اندازه یک درصد با رشد همراه بوده است. این در حالی است که رقم پیش‌بینی شده برای این ماه چیزی حدود 0.3 درصد بود. این بزرگ‌ترین افزایش خرده‌فروشی از ژانویه سال ۲۰۲۳ است. رشد آمار خرده‌فروشی نشان داد که با وجود سایر داده‌های اقتصادی ضعیف، تقاضای مصرف‌کنندگان آمریکایی افزایش داشته است که احتمال رکود را کمرنگ‌تر می‌کند. با انتشار این آمارها، ترس از رکود آمریکا کمی تسکین یافت.
آمار دیگری که می‌تواند چشم‌انداز مناسبی از عملکرد اقتصادی هر کشور ارائه دهد، تعداد مجوزهای صادرشده برای احداث ساختمان است. بر اساس برآوردها، تعداد مجوزهای ساختمانی در ایالات‌متحده با ۴ درصد کاهش به یک میلیون و ۳۰۶ هزار عدد در ژوئیه ۲۰۲۴ رسید که کمترین میزان در چهار سال اخیر بود. این رقم در ماه قبل یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد بود. انتشار آمار مجوز‌های ساختمانی در روز جمعه، همراه با شاخص احساسات مصرف‌کننده میشیگان صورت گرفت. احساسات مصرف‌کننده یک اندازه‌گیری آماری از سلامت کلی اقتصاد است که توسط نظر مصرف‌کنندگان ایالات‌متحده تعیین می‌شود که داده‌های آن توسط دانشگاه میشیگان جمع‌آوری می‌شود.
این شاخص، احساسات مردم نسبت به سلامت مالی فعلی، سلامت اقتصاد در کوتاه‌مدت و چشم‌انداز رشد اقتصادی بلندمدت را در نظر می‌گیرد و به‌طور گسترده به عنوان یک شاخص اقتصادی مفید در نظر گرفته می‌شود. هر چقدر مقدار این شاخص بالاتر باشد، نشان‌دهنده چشم‌انداز روشن‌تری از سوی مصرف‌کنندگان است. شاخص احساسات مصرف‌کننده برای ایالات‌متحده در اوت ۲۰۲۴ به 67.8 از ۱۰۰ نمره افزایش یافت. این رقم در ماه ژوئیه 66.4 بود. این نخستین افزایش در پنج ماه گذشته است. طبق ارقام این شاخص، انتظارات افراد، هم برای امور مالی شخصی و هم در چشم‌انداز اقتصادی پنج‌ساله تقویت شد و به بالاترین میزان خود در چهار ماه گذشته رسید.
با این حال، مجموع آمارهای منتشر شده، سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کند که به بازارهای امنی مانند طلا پناه ببرند. همزمان با انتشار آمار مجوزهای ساخت‌وساز و احساسات مصرف‌کنندگان، قیمت هر اونس طلای جهانی به بالاترین سطح تاریخی خود رسید و در روز جمعه به رکورد ۲۵۰۶ دلار دست یافت. همچنین انتظارات افراد درخصوص کاهش نرخ بهره فدرال رزرو و تنش‌های ژئوپلیتیک، از افزایش قیمت طلا حمایت کردند. از سوی دیگر، بازار‌های پر‌ریسک مانند رمز‌ارزها، رشد چندانی را تجربه نکرده‌اند.  قیمت بیت‌کوین نیز روز گذشته طبق روال قبلی خود در کانال ۶۹ هزار دلار در حال نوسان بود.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11893