printlogo


بازار ارز تحرکات بورس را زیر نظر گرفت؛
طلا رکورد زد، سکه در سرازی
طلا رکورد زد، سکه در سرازی
کد خبر: 11924
بازار طلا و ارز امروز تحت تاثیر رکورد تاریخی اونس قرار گرفت و در ابتدا بصورت هیجانی بالا رفت. اما دلار با تغییر مسیر خود، به عنوان لیدر عمل کرد و بازارها را از مسیر افزایشی به کاهشی هدایت کرد...
بازار طلا و سکه امروز شاهد رکورد تاریخی اونس طلا بود. قیمت طلا در بازار جهانی برای اولین بار در تاریخ به بالای 2500 دلار در هر اونس رسید و امیدواری‌ها نسبت به کاهش نرخ‌های بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا را افزایش داده است.
بازار طلا و ارز امروز تحت تاثیر رکورد تاریخی اونس قرار گرفت و در ابتدا بصورت هیجانی بالا رفت. اما دلار با تغییر مسیر خود، به عنوان لیدر عمل کرد و بازارها را از مسیر افزایشی به کاهشی هدایت کرد. امروز قیمت دلار هرات با گپ منفی 120 تومانی نسبت به آخرین معاملات پشت خطی در 58 هزار و 500 تومان بازگشایی کرد و با افزایش تا 58 هزار و 680 تومان بالا رفت، ولی این افزایش ادامه پیدا نکرد و دلار هرات با تغییر روند، نزولی شد و تا 58 هزار و 200 تومان هم پایین آمد و در میانه کانال 58 هزار تومان قرار گرفت. قیمت دلار تهران نیز امروز را با گپ مثبت 150 تومانی نسبت به آخرین معامله روز گذشته، در 58 هزار و 650 تومان آغاز به کار کرد و همچون دلار هرات در 58 هزار و 400 تومان معامله شد. به عقیده معامله‌گران، در شرایط فعلی اگر قیمت دلار هرات  بالای ۵8 هزار و 600 تومان قرار بگیرد؛ هدف بعدی آن مرز 60 هزار تومان خواهد بود؛ همان‌طور که پایان سال 1402 دلار با قیمت 60 هزار تومان به کار خود پایان داد.
تحلیلگران معتقدند تراز نرخ دلار با نرخ تورم تا پایان سال باید یکسان شود؛ به عبارتی، جدا از اخبار مربوط به جنگ و تحریم و... ارزش ذاتی دلار هم‌اکنون با نرخ تورم 40 درصدی به 84 هزار تومان و با سود بانکی 23 درصد به 73,800 تومان می‌رسد. با توجه به اینکه نرخ فعلی دلار 58,700 تومان است، بهترین سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی دلار و طلا خواهد بود.
امروز در سمت رسمی بازار قیمت ها صعودی بود و دلار نیما و دلار مزون بر مدار افزایش حرکت کردند. قیمت دلار نیما با افزایش بیش از 100 تومانی به 45250 رسید و قیمت دلار در سایت بانک مرکزی با رشد به یک قدمی کانال 41 هزار تومان نزدیک شد. برخی از فعالان بازار ارز می‌گفتند بازارساز به جای آنکه دلار نیما را از 45 هزار تومان با افزایش، به 55 هزار تومان برساند؛ یک بازار جدید با نرخ 55 هزار تومان درست می‌کنند و کم کم مشتری‌های نیما با خروج از این بازار به بازار ارز توافقی منتقل کنند. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز 49101 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار با گپ مثبت 83 تومانی هم 45249 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای امروز با افزایش 315 تومانی 54355 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم با افزایش 382 تومانی، به کانال بالاتر و 50096 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13370 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 123220تومان قیمت خورد.
امروز قیمت درهم امارات با کاهش 20 تومانی نسبت به آخرین قیمت روز گذشته در 16 هزار و 80 تومان شروع کرد و در ابتدا با افزایش تا 16 هزار و 120 تومان بالا رفت. این اسکناس در ادامه با روندی نزولی به 16 هزار 90 تومان رسید.
بازار طلا و سکه امروز شاهد رکورد تاریخی اونس طلا بود. قیمت طلا در بازار جهانی برای اولین بار در تاریخ به بالای 2500 دلار در هر اونس رسید و امیدواری‌ها نسبت به کاهش نرخ‌های بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا را افزایش داده است. قیمت اونس تا 2525 دلار افزایش پیدا کرد که با این افزایش، یک رکورد تاریخی جدید ثبت کرد. برای اولین بار در تاریخ، ارزش یک شمش طلا به یک میلیون دلار رسید.
قیمت طلای آبشده روز معاملاتی خود را با کاهش 15 هزار تومانی نسبت به معاملات پشت خطی، در 15 میلیون و 405 هزار تومان آغاز کرد و در ابتدا تحت تاثیر رکورد قیمتی اونس، افزایشی شد و تا 15 میلیون و 520 هزار تومان صعود کرد و در ادامه به دلیل پایین بودن قیمت دلار، کاهشی شد و 15 میلیون و 390 هزار تومان قیمت خورد. هر گرم طلای 18 عیار هم امروز در 3 میلیون و 577 هزار تومان و حوالی آن معامله می‌شد.
همچنین قیمت سکه امامی امروز همچون بازگشایی روزهای گذشته، بدون تغییر نسبت به دیروز در 42 میلیون و 200 هزار تومان شروع کرد و این فلز گرانبهای داخلی هم تحت تاثیر افزایش قیمت تاریخی اونس، تا 42 میلیون و 300 هزار تومان رفت و ادامه معاملات را در پله دوم کانال 42 میلیون تومان معامله شد. معامله گران بر این باورند که اونس طلا سقف تاریخی را شکسته و پایین نمی‌آید و هیچ یک از بازارها به اندازه دلار و طلا تا پایان سال سود خوبی نخواهد داد.
افزایش خوش‌بینی به تسهیل پولی، خریدهای کلان بانک‌های مرکزی از جمله دلایلی هستند که قیمت طلای جهانی را در سال جاری به میزان 20 درصد افزایش دادند. همچنین، کارشناسان می‌گویند افزایش تهدیدات ژئوپلتیکی مانند تنش در خاورمیانه و جنگ روسیه با اوکراین تقاضا را برای طلای جهانی به‌عنوان یک دارایی مطمئن بیشتر کرده است.
به نظر معامله‌گران اتفاقاتی که تا پایان سال می‌تواند بر نرخ دلار و طلا تأثیر بگذارد عبارتند از «ناآرامی‌های منطقه‌ای و احتمال حمله ایران به اسرائیل و بالعکس»، «نتایج انتخابات آمریکا»، «کسری شدید بودجه و تعیین نرخ بودجه 1404 در آذرماه»، «تسویه حساب با شرکت‌های خارجی در آذر و دی‌ماه»، «احتمال افزایش نرخ بنزین» و «افزایش نرخ طلای جهانی» با توجه به شکست سقف تاریخی. این عوامل می‌توانند به شکل مستقیم یا غیرمستقیم بر قیمت‌ها تأثیر بگذارند و باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند. به گزارش اقتصادنیوز، معامله‌گران با این عوامل نتیجه گرفتند که پتانسیل افزایش، نسبت به کاهش در میان مدت 7 ماهه به مراتب بالاتر است.
خبر دیگر تداوم عرضه ارز اربعین تا سوم شهریور بود. فروش حضوری ارز اربعین به زائران که از ۸ مرداد ماه شروع شده تا روز شنبه سوم شهریور ماه از طریق ۷ بانک عامل معرفی شده از سوی بانک مرکزی ادامه دارد. همچنین، بازار هرات روز چهارشنبه تعطیل است و معاملات فردا با نرخ فردایی تسویه خواهند خورد.
به گزارش اقتصادنیوز،در روز سه‌شنبه خبر آغاز تزریق 10 همت به صندوق تثبیت بورس مورد توجه معامله‌گران بود. از هفته گذشته جو خبری درمورد حمایت از بازار سهام شکل گرفته اما با توجه به ورود و خروج پول و ارزش معاملات بورس همچنان بی اعتمادی نسبت به بازار سهام موج می‌زند. معامله‌گران معتقدند پول بلوکه شده در بانک‌ها برای ثبت نام ایران خودرو میزان قابل توجهی است که اگر بورس گزینه ورود فعالان نباشد، این پول‌ها می‌تواند به سمت بازار طلا و ارز بیاید. باید ببینیم تحرکات شکل گرفته در بورس، این بازار را احیا می‌کند یا نه.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11924