printlogo


آزمایشگاه فناوری‌های آینده به رهبری بن‌سلمان؛
ابَرپروژه نئوم
ابَرپروژه نئوم
کد خبر: 11926
پروژه عظیم نئوم در عربستان با هدف ساخت شهری هوشمند و پایدار در حال پیشرفت است. یکی از ویژگی‌های جالب توجه این پروژه، استفاده از قایق‌های پرنده برقی برای حمل‌ونقل آبی است که ضمن کاهش آلودگی، تجربه سفر متفاوتی را برای ساکنان و گردشگران فراهم می‌کند...
ابَرپروژه نئوم که ساخت آن از سال 2017 در عربستان آغاز شده، شامل یک شهر بسیار بزرگ به نام «لاین» است که 170 کیلومتر طول، 200 متر عرض و 500 متر ارتفاع دارد. اکنون می‌دانیم که برخی از گردشگران و ساکنان آن چگونه به نقاط مختلف این شهر خواهند رفت.
برنامه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، تحول 26 هزار و 500 کیلومتر مربع از مناطق شمال غربی عربستان به یک توسعه پایدار و سرسبز برای میلیون‌ها شهروند و گردشگر تا سال 2039 است.
به نوشته نیواطلس، هم‌اکنون کار برای تکمیل این پروژه تریلیون دلاری ادامه دارد و بن‌سلمان اخیرا تلاش دارد به سرمایه‌گذاران اطمینان ببخشد که این پروژه طبق برنامه پیش می‌رود.

با وجود اینکه نئوم به دنبال ایجاد امکانات رفاهی مهم برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران است، اتوبوس‌های برقی و سیستم‌های حمل‌ونقل زیرزمینی، شهروندان و توریست‌ها را به نقاط دورتر جابه‌جا خواهند کرد.
آن نقاطی که مستلزم عبور از آبراه‌ها می‌شود، شهروندان ممکن است به لطف قایق‌های پرنده برقی به نام کاندلا پی12 (Candela P-12)، کمی بالاتر از سطح زمین به پرواز درآیند. مسئولان پروژه نئوم به‌تازگی سفارش یک ناوگان اولیه شامل 8 کشتی مسافربری که هیچ‌گونه آلودگی ایجاد نمی‌کنند، ثبت کرده‌اند. تولید این کشتی‌ها در سال گذشته میلادی آغاز شد و قرار است برای نخستین‌بار به عنوان بخشی از سیستم حمل‌ونقل عمومی استکهلم در پاییز امسال رونمایی شود. این کشتی‌ها همچنین به خدمات‌رسانی به شبکه حمل‌ونقل آبی برنامه‌ریزی‌شده در شهر لاین خواهند پرداخت.
گوستاو هاسلسکوگ، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی کاندلا، اعلام کرده: «مدل پی12 به گونه‌ای طراحی شده که یک سیستم حمل‌ونقل آبیِ بدون انتشار کربن باشد و پیشرفت‌های قابل توجهی نسبت سیستم‌های حمل‌ونقل آبی سنتی دارند
به گزارش اکوایران،برخلاف سیستم‌های قدیمی با کشتی‌های معمولی بزرگ، آهسته و کم‌مصرف، کاندلا پی12 سیستم‌ حمل کوچک‌تر و سریع‌تری است که امکان خروج‌های مکرر و سفرهای سریع‌تری را برای مسافران فراهم می‌کند. تمام ملزومات و خدمات روزانه فقط یک رفت‌وآمد کوتاه با قایق خواهد بود.
این کشتی‌ها می‌توانند تا 30 مسافر را در خود جای دهند و با رسیدن به سرعت مناسب در هیدروفویل‌های هدایت‌شده توسط کامپیوتر، بالاتر از سطح آب قرار می‌گیرند. موتور این کشتی می‌تواند آن را به سرعت 46/25 کیلومتر بر ساعت برساند، در حالیکه تخمین زده می‌شود بانک باتری 252 کیلووات ساعتی آن بیش از 2 ساعت در هر بار شارژ دوام می‌آورد.

شرکت کاندلا خاطرنشان می‌کند که این سیستم به شکل منحصربه‌فردی آرام و کم‌صدا است. طبق بررسی‌ها، یک کشتی پی12 در طول فعالیت خود 97/5 درصد دی‌اکسیدکربن کمتری نسبت به یک کشتی دیزلی معمولی با همان اندازه تولید می‌کند.
این قرارداد، بزرگ‌ترین قرارداد خرید برای شرکت کاندلا محسوب می‌شود که انتظار می‌رود تحویل آن به عربستان از سال 2025 تا اوایل سال 2026 انجام شود.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11926