printlogo


واسپاری کرمان موتور در صف ورود به بورس؛
«خکرمان» چقدر سود تقسیم کرد؟
«خکرمان» چقدر سود تقسیم کرد؟
کد خبر: 11970
اقتصاد کرمان: امروز و در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری آرمان گستر پاریز (صنایع خودروسازی کرمان) ،مجموعا ۱۰۰ میلیارد تومان بین سهامداران تقسیم و به ازای هر سهم ۲۰ تومان سود نقدی تقسیم شد. این مجمع با حضور بیش از ۶۳ درصد سهامداران برگزارشد...
حامد شاد کام مدیر عامل شرکت آرمان گستر پاریز در مجمع عمومی عادی سالیانه خکرمان با بیان اینکه این شرکت با سرمایه ۵۰۰میلیارد تومان فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: شرکت در سال گذشته مجوزهای لازم را از سازمان بورس اخذ کرده است و تبدیل به هلدینگ مالی شد همچنین مشاور سرمایه‌گذاری و خدمات مالی هم در شرف تأسیس است.
به گفته وی ۱۲.۵درصد شرکت کرمان موتور با ارزش ۲۱۷ میلیارد تومان در پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت این شرکت است.همچنین سهام دیگری که ارزش بالایی دارد، شرکت خدمات تجارت خودرو است. شرکت آرمان موتور ارگ نیز یکی از قطعه‌سازان در حوزه خودرو است که در بخش سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت پرتفوی مجموعه قرار دارد.
شادکام ادامه داد: شرکت سرمایه‌گذاری آرمان گستر پاریز در بخش سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود، مجموعه گروه مالی کارآمد را نیز در اختیار دارد.
وی افزود :در سال گذشته با توجه به ریسک های سیستماتیک رشد اقتصادی صنایع تولیدی محور کشور محدود شد ،این شرایط گروه خودروسازی کرمان را نیز تحت تاثیر خود قرارداد. با توجه به اینکه شاخص های کلان اقتصادی نشان دهنده افزایش انتظارات تورمی است و این انتظارات با توجه به قیمت گذاری دستوری شرایط خاصی را در شرکت های زیر مجموعه خکرمان ایجاد کرده است .
شادکام تصریح کرد:زمانی که نرخ ارز در کشور افزایش می یابد طبیعتاً به دنبال آن بازار سهام نیز رشد می کند اما در چند سال اخیر این اتفاق حتی با افزایش نرخ ارز نیز در بازار سرمایه رقم نخورد ،چرا که دخالت های سیاست گذار از طریق افزایش نرخ بهره سبب شد که حتی با وجود رشد دلار، بورس رشد مطلوبی را نداشته باشد .
وی ادامه داد:اگر وضعیت بازارهای موازی را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد در بازارهای مسکن ،دلار و طلا رشد و صعود مناسبی را داشتند اما شاخص کل بورس از این رشد جامانده است .
مدیر عامل شرکت آرمان گستر پاریز گفت: سرمایه کرمان موتور از ۲۷۰۰ میلیارد تومان به ۱۰هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته افزایش یافت.
شادکام ادامه داد: کرمان موتور با توجه به تحریم‌ها کمترین میزان تولید را تجربه کرد، اما در سال مالی گذشته ۷۲هزار دستگاه تولید داشته و نسبت به سه سال گذشته از ۲/۴ همت سود به ۱۱/۸ همت سود رسیده است.
به گفته مدیر عامل شرکت آرمان گستر پاریز رقیب ما، شرکت مدیران خودرو است. تلاش می‌کنیم با افزایش داخلی‌سازی بتوانیم رقابت جدی را در قیمت تمام شده داشته باشیم و با پیش‌بینی که نسبت به افزایش قیمت ارز داریم، مطمئن هستیم که شرایط مدیران خودرو شرایط سخت‌تری نسبت به کرمان مو موتور خواهد بود.
شادکام به وضعیت شرکت های زیر مجموعه آرمان گستر پاییز اشاره کرد و گفت: شرکت آرمان موتور ارگ از شرایط خوبی برخوردار است. سود این شرکت طی سه سال گذشته نشان می‌دهد که رشد معنی‌داری را تجربه کرده است. رشد سودآوری این شرکت عمدتاً از محل رشد تیراژ و افزایش عمق داخلی‌سازی در این مجموعه بوده است.
وی تصریح کرد: درخصوص شرکت اشکو پارس به‌عنوان هلدینگ صنعتی و معدنی باید توجه داشت قصد داریم جایی سرمایه‌گذاری کنیم که بتوانیم فرصت‌های صادراتی داشته باشیم و علاوه برآن از محصولات آن در زنجیره خود استفاده کنیم.
شادکام افزود: انجام مطالعات امکان‌سنجی احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰هزار تن در سال و تأمین تجهیزات تجهیزات بر اساس VENDOR LIST شامل کشورهای اروپایی و چینی و سرمایه‌گذاری جمعاً ۲۰۰ میلیون یورویی در حال انجام است.
به گفته مدیر عامل شرکت آرمان گستر پاریز شرکت آرین ماهتاب گستر در وضعیت بسیار ارزنده و سودساز است، اما با توجه به شرایط داخلی شرکت و قراردادهای آن، فعلاً قصد عرضه آن در بورس را نداریم.
شادکام در خصوص گروه مالی کارآمد گفت: سرمایه تحت مدیریت گروه مالی کارآمد ۱۰۰۰میلیارد تومان سرمایه برآورد شده است همچنین باتوجه به حجم و ارزش معاملات پایین بازار سهام وضعیت درآمدی کارگزاری و شرکت سبد گردانی کارآمد مقداری کاهش داشته است.
خکرمان چرا افزایش سرمایه نداد
وی ادامه داد:حضور فعال در بستر سرمایه‌گذاری خطرپذیر مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان و بهبود جایگاه و اعتبار شرکت با انتقال از بازار پایه به بازار دوم فرابورس از دیگر نقاط قوت این مجموعه به شمار می‌رود . در بخش استارتاپ نیز در شرکت های پویا الگوریتم و مدیریت اطلاعات نوین ارگ سرمایه گذاری های مهمی صورت گرفته است.
شادکام با بیان اینکه جمع دارایی‌های شرکت نسبت به سال گذشته رشد چهار برابری داشته است، اظهارداشت: در شرکت اصلی، کاهش درآمدهای عملیاتی را شاهد بودیم. در سال گذشته عمده درآمد شرکت حاصل از فروش سهام شرکت مدیران خودرو بود. این درآمد پایدار نبود و یک بار اتفاق افتاد، اما امسال از محل تقسیم سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر به یک سود پایدار رسیدیم.
مدیر عامل شرکت آرمان گستر پاریز ادامه داد: در سال مالی ۱۴۰۳ از طریق فروش سهام شرکت مدیران خودرو توانستیم ۴۲۰ میلیارد تومان سود رقم بزنیم ،در آمد حاصل از سود تقسیمی شرکت ها نیز از ۲۸ به۴۸ درصد رسیده است.
وی درخصوص افزایش سرمایه نیز گفت: در سال گذشته در نظر داشتیم افزایش سرمایه را از محل سود انباشته انجام دهیم، اما شرایط بازار به سمتی رفت که ممکن است این افزایش سرمایه در شرایط فعلی بازار فشار فروش ایجاد کند. اما این موضوع جزء تعهدات ما است و در نظر داریم در شرایطی رخ دهد که باعث فشار فروش نشود.
شادکام در پاسخ به سوال یکی از سهامداران مبنی بر اینکه دلیل خرید سایپا و خروج از مدیران خودروگفت: سایپا شرکتی بزرگ و صادرکننده است. تفاوت شرکت سایپا با مدیران خودرو این است که شرکت مدیران خودرو مبتنی بر واردات است. بنابراین بازار این دو نیز با یکدیگر قابل مقایسه نیست.
واسپاری کرمان موتور در صف ورود به بورس
مدیر عامل شرکت آرمان گستر پاریز افزود: مهم‌ترین موضوعی که در راهبردها و تمرکز شرکت وجود دارد، امکان بهره‌مندی از خدمات فنی بازار سرمایه با افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت مالی است.
وی ادامه داد:بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های صنایع خودروسازی کرمان برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های بورسی، امکان سرمایه‌گذاری در طیف وسیعی از شرکت‌های بورسی و کسب سود از آن‌ها با توجه به وجود ظرفیت‌های توسعه‌ای و رشدی در بسیاری از صنایع کشور و شرایط انتخاب گسترده در صورت وقوع تغییرات محیطی با توجه به تنوع بالای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بخشی از فرصت‌های پیش روی این مجموعه است.
شادکام در ادامه مجمع اعلام کرد : شرکت واسپاری کرمان موتور نیز در انتظار ورود به بازار سرمایه است‌. شرکت کرمان موتور نیز در صف انتظار برای ورود به بازار سرمایه است.
وی درخصوص علت فروش مدیران خودرو گفت: دو خودروساز در پرتفوی خود داشتیم. طبیعتاً از لحاظ درصد سهامداری و کنترل و نفوذ، کرمان موتور برای ما مهم بود. همچنین شفافیت کرمان موتور جهت ورود به بورس برای ما بسیار مهم بود، اما نمی‌توانستیم مدیران خودرو را در بورس عرضه و پذیرش کنیم؛ بنابراین از سهامداری مدیران خودرو خارج شدیم و یک خودروساز را در پرتفوی خود نگه داشتیم.
نتایج مجمع :
در ادامه مجمع صنایع خودرو سازی کرمان ،کرمان موتور ،خودرو سازان بم،خدمات و تجارت بم خودرو به عنوان اعضای هیئت مدیره انتخاب شدند
در پایان مجمع شرکت آرمان گستر پاریز، به ازای هر سهم۲۰۰ ریال معادل( ۲۰ تومان) تقسیم سود به تصویب رسید.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11970