printlogo


تورم دهک‌ها به تفکیک اقلام خوراکی و غیرخوراکی؛
تبرئه «خوراکی‌ها» از اتهام «تورم‌‌سازی»
تبرئه «خوراکی‌ها» از اتهام «تورم‌‌سازی»
کد خبر: 11991
در مرداد امسال، عمده تورم ماهانه دهک‌ها به واسطه افزایش قیمت «غیرخوراکی‌ها و خدمات»‌ رخ داده و تورم اقلام خوراکی در برخی دهک‌ها تا کمتر از یک درصد نیز کاهش یافته است...
رایج‌ترین نحوه بررسی تغییر قیمت‌ها، مبنا قراردادن تورم کل کشور است. با این حال، بدیهی است که اقشار مختلف درآمدی تجربه یکسانی از تغییر قیمت‌ها ندارند و ممکن است تجربه تورم برای دهک‌های مختلف، تفاوت داشته باشد.
تازه‌ترین آمارهای بدست آمده از مرکز آمار نشان می‌دهد که در مرداد ماه امسال، با نزدیک شدن از دهک‌های فقیر به دهک‌های ثروتمند، تورم کل کاهش می‌یابد و به تبع، روند تورم خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها نیز نزولی می‌شود. به عبارت دیگر، بالاترین سطح تورم ماهانه کل، خوراکی و غیرخوراکی به دهک اول که نماینده فقیرترین قشر جامعه است برخورد کرده است.
تورم برخوردکرده به کل سبد خانوار
تورم ماهانه کل کشور در مرداد امسال 2 درصد بوده است. به عبارت دیگر، خانوارهای کل کشور فارغ از سطح درآمد و محل مورد زندگی برای خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات در مرداد امسال به طور متوسط 2 درصد بیش‌تر از تیر ماه هزینه کرده‌اند.
حال اگر تمام خانوارها بر اساس سطح هزینه از کم‌ به زیاد مرتب شده و هر 10 درصد در یک گروه قرار گیرند، دهک‌های هزینه‌ای ایجاد می‌شوند. در این رده‌بندی، دهک اول نماینده 10 درصد از فقیرترین و دهک دهم نماینده 10 درصد از ثروتمندترین خانوارهای کشور است.
تورم ماهانه دهک اول در مرداد امسال 2.21 درصد برآورد شده در حالی که این نرخ در دهک‌های میانی مثل دهک ششم به 1.99 درصد و در دهک‌های ثروتمند مثل دهک دهم به 1.8 درصد می‌رسد. بنابراین، بالاترین تورم ماهانه به فقیرترین خانوارها اصابت کرده است.
تورم 3 درصدی غیرخوراکی‌ها در سبد فقرا
اگر سبد خوراکی و غیرخوراکی خانوارها به صورت مجزا بررسی شود، نتایج قابل‌توجهی حاصل می‌شود. برای مثال، تورم ماهانه خوراکی‌ها برای اغلب دهک‌ها نسبت به تیر ماه اُفت کرده و به زیر 1.5 درصد رسیده است. این نرخ در دهک دهم تا یک درصد نیز کاهش یافته است.
با این حال، تفاوت اصلی در تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی و خدمات مشهود است. این نرخ در دهک اول طی مرداد امسال 3 درصد بوده است؛ یعنی بالاتر از تورم خوراکی و تورم کل کشور.
به گزارش اکوایران،در حالی که فقیرترین خانوارهای کشور شاهد افزایش 3 درصدی قیمت اقلام غیرخوراکی بوده‌اند، این تجربه برای دهک دهمی‌ها 2.1 درصد بوده است.
بنابراین، در تمام دهک‌ها تورم اقلام غیرخوراکی بالاتر از تورم کل کشور بوده اما این فاصله در دهک‌های فقیر بیشتر و شدیدتر است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11991