printlogo


چشم انداز مبهم درآمدی مهم‌ترین سهام جهان؛
بازده انویدیا زیر ذره‌بین سرمایه‌گذاران
بازده انویدیا زیر ذره‌بین سرمایه‌گذاران
کد خبر: 12003
دوسال گذشته برای سرمایه گذاران انویدیا بسیار لذتبخش بوده است ولی اخیرا سهام این شرکت به شدت پرنوسان شده است.ا سرمایه‌گذاران به دنبال سرنخ‌هایی هستند که نشان دهد تمایل ارائه‌دهندگان خدمات ابری بزرگ نسبت به پردازنده‌های هوش مصنوعی چه تغییری کرده است...
براساس گزارشی از سی‌ان‌بی‌سی، انویدیا به عنوان ذینفع اصلی رونق هوش مصنوعی از سال 2022 شاهد افزایش 9 برابری سرمایه بازار خود بوده است. اما پس از اینکه با رکوردزنی در ماه ژوئن به باارزش ترین شرکت جهان تبدیل شد 30 درصد از ارزش خود را در طول هفت هفته از دست داد بطوری که ارزش بازار آن 800 میلیارد دلار کاهش یافت.
باتوجه به اینکه این شرکت قرار است گزارش فصلی خود را امروز چهارشنبه منتشر کند، نوسانات سهام اصلی‌ترین مساله وال استریت است. هرگونه نشانه‌ای از اینکه تقاضای هوش مصنوعی کاهش یافته است یا یک مشتری ارائه دهنده خدمات ابری مهم پول کم‌تری خرج می‌کند، به معنای کاهش درآمد خواهد بود.
به گفته اریک جکسون از EMJ Capital، انویدیا اکنون مهم‌ترین سهام جهان است، بنابراین اگر آنها خراب کنند برای کل بازار مشکل ایجاد خواهد شد؛ بااینحال احتمال می‌رود با گزارش درآمدی بهتر از انتظار بازار را شگفت زده کند.
گزارش درآمدی انویدیا امروز چند هفته بعد از آن منتشر می‌شود که همتایان آن گزارشات خود را منتشر کردند. مایکروسافت، آلفابت، متا، آمازون و تسلا همگی به هزینه زیادی روی واحدهای گرافیگی پردازش انویدیا کرده‌اند.
در سه فصل گذشته درآمد انویدیا بطور سالانه بیش از سه برابر شده است و عمده این رشد مربوط به تجارت «مرکز داده» بوده است.
تحلیلگران انتظار چهارمین فصل متوالی رشد سه رقمی برای انویدیا را دارند و پیش بینی می‌کنند درآمد با رشد 112 درصدی به 28.7 میلیارد دلار برسد. اما از اینجا، مقایسه سال به سال سخت‌تر می‌شود و انتظار می‌رود رشد در هر یک از شش فصل آینده کاهش یابد.
سرمایه گذاران توجه ویژه‌ای به پیش بینی انویدیا برای سه ماهه اکتبر خواهند داشت. انتظار می‌رود این شرکت رشد درآمد 75 درصدی به 31.7 میلیارد دلار را نشان دهند. اطلاعات خوش بینانه نشان می‌دهند که مشتریان پولدار انویدیا همچنان نسبت به خریداری تراشه‌های هوش مصنوعی تمایل نشان می‌دهند، درحالی که پیش بینی‌های ناامیدکننده می‌توانند نگرانی از حبابی بودن هزینه‌های زیرساختی این شرکت‌ها را افزایش دهند.
بسیاری از خوش‌بینی‌هایی که درباره گزارش درآمدی وجود دارد به دلیل اظهارنظر مشتریان برتر در مورد میزان هزینه‌های آنها برای مراکز داده و زیرساخت‌های مبتنی بر انویدیا است. سهام در روز سه شنبه 1.5 درصد افزایش یافت و در 128.30 دلار بسته شد.
ماه گذشته، مدیران اجرایی گوگل و متا با اشتیاق سرعت ساخت خود را تایید کردند و گفتند که خطر سرمایه گذاری کم، بزرگ‌تر از هزینه های بیش از حد است.
اما درحالی که حاشیه سود انویدیا اخیرا افزایش یافته است، این شرکت هنوز با سوالاتی در مورد بازگشت سرمایه بلندمدت مشتریان از خرید دستگاه‌هایی مواجه است که هر کدام ده‌ها هزار دلار قیمت دارند و به صورت عمده سفارش داده می‌شوند.
به گزارش اکوایران، کولت کرس، مدیر ارشد مالی انویدیا در ماه می داده‌هایی ارائه کرد که نشان می‌داد ارائه‌دهندگان خدمات ابری که بیش از 40 درصد از درآمد انویدیا را تشکیل می‌دهند، به ازای هر 1 دلاری که در تراشه‌های انویدیا در طول چهار سال خرج کردند، 5 دلار درآمد خواهند داشت.
سوال مهم دیگری که انویدیا با آن مواجه است، جدول زمانی تراشه‌های هوش مصنوعی نسل بعدی آن است که «بلک‌ول» نام دارند. وبسایت The Information اوایل این ماه گزارش داد که این شرکت با مشکلات تولید مواجه است که احتمالا تحویل‌های بزرگ بلک‌ول را به سه ماهه اول سال 2025 می‌اندازد. این درحالی است که انویدیا در آن زمان اعلام کرد که تولید در نیمه دوم سال در مسیر افزایش قرار دارد.
درحالی که نسل فعلی تراشه‌های انویدیا، به نام «هاپر»، بهترین گزینه برای استقرار برنامه‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT است، رقابت میان ای‌ام‌دی، گوگل و تعدادی از استارت آپ‌ها، انویدیا را تحت فشار قرار می‌دهد تا از طریق یک چرخه ارتقای نرم، پیشتازی عملکرد خود را حفظ کند.
حتی با تاخیر احتمالی بلک‌ول، این درآمد می‌تواند به یک سه ماهه بعدی بیفتد چراکه فروش فعلی هاپر، به خصوص تراشه جدیدتر H200 درحال افزایش است. اولین تراشه‌های هاپر در سپتامبر 2022 درحال تولید کامل بودند.
تحلیلگران مورگان استنلی این هفته در یادداشتی آوردند: این تغییر در زمان بندی چندان اهمیت ندارد، چراکه عرضه و تقاضا به سرعت به سمت H200 حرکت کرده است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/12003