printlogo


کمبود برق، تولید را زمین‌گیر کرد؛
صنایع زیر سایه قطعی‌های برق!
صنایع زیر سایه قطعی‌های برق!
کد خبر: 12017
در تیرماه ۱۴۰۳، قطعی‌های مکرر برق باعث کاهش ۱۹ درصدی مصرف برق در صنایع شد، که این کاهش به اختلال در تولید و کاهش فعالیت‌های صنعتی منجر گردید. همزمان، مصرف ریالی گاز و برق نیز به دلیل این محدودیت‌ها کاهش یافت، در حالی که مصرف گازوئیل و بخار به طور چشمگیری افزایش یافت...
به دنبال قطعی‌های مکرر برق در تابستان ۱۴۰۳، مصرف برق صنایع بورسی در تیرماه نسبت به خردادماه با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شده است. این کاهش مصرف برق باعث اختلال در فعالیت‌ها و کاهش تولید در بسیاری از واحدهای صنعتی شده است.
براساس گزارشی از اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، میزان مصرف ریالی حامل‌های انرژی شامل گاز، برق، آب، مازوت، بخار و گازوئیل در صنایع مختلف بورسی در تیرماه بررسی و با خردادماه مقایسه شده است. نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین سهم مصرف انرژی در میان صنایع به گاز و برق اختصاص دارد. میزان مصرف گاز و برق در تیرماه به ترتیب ۷ و ۱۹ درصد نسبت به خردادماه کاهش یافته است که به نظر می‌رسد این کاهش، نتیجه قطعی برق در صنایع بوده و در نهایت به کاهش تولید این واحدها منجر شده است. در مقابل، مصرف گازوئیل و بخار در این دوره به ترتیب با افزایش ۱۷۵ و ۲۸ درصدی همراه بوده است.
طبق آخرین آمارها، میزان مصرف گاز در صنایع بورسی در خردادماه حدود ۴ میلیارد متر مکعب بوده که در تیرماه با کاهش جزئی به ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. همچنین مصرف برق این صنایع در تیرماه به ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون کیلووات ساعت کاهش یافته است.
تأثیر کاهش ۱۹ درصدی عرضه برق بر صنایع بورسی 
شایان ذکر است که ۶ صنعت فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، عرضه برق، فرآورده‌های نفتی، کانه‌های فلزی و سیمان ۹۹ درصد از مصرف ریالی انرژی صنایع بورسی را به خود اختصاص داده‌اند.
علاوه بر این، بررسی مصرف ریالی انرژی در صنایع بورسی نشان می‌دهد که مصرف ریالی گاز در تیرماه نسبت به خردادماه کاهش یافته و از ۷۹ هزار میلیارد ریال به حدود ۷۲ هزار میلیارد ریال رسیده است. همچنین، مصرف ریالی برق نیز به دلیل محدودیت‌های اعمال شده در مصرف انرژی برق، در تیرماه به ۴۲ هزار میلیارد ریال کاهش یافته که در خردادماه این رقم ۴۹ هزار میلیارد ریال بوده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که سهم مصرف ریالی گاز، برق و آب در صنایع بورسی در تیرماه به ترتیب ۵۷، ۳۲ و ۱۱ درصد بوده است. در بخش دیگری از این گزارش آمده است که صنایع فلزات اساسی با ۴۸ درصد، محصولات شیمیایی با ۱۷ درصد، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم با ۱۲ درصد، فرآورده‌های نفتی با ۱۰ درصد، استخراج کانه‌های فلزی با ۸ درصد و سیمان، آهک و گچ با ۴ درصد، بیشترین سهم از مصرف ریالی انرژی را در صنایع بورسی به خود اختصاص داده‌اند.
کمبود برق، تولید را زمین‌گیر کرد!
براساس این گزارش، مصرف ریالی حامل‌های انرژی در صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و فرآورده‌های نفتی به ترتیب ۶۱، ۲۱، ۱۵ و ۱۳ هزار میلیارد ریال بوده است
در بخش پایانی این گزارش آمده است که مصرف ریالی گاز در صنعت فلزات اساسی رقمی معادل ۲۸ هزار میلیارد ریال بوده است، در حالی که مصرف این انرژی در صنایع محصولات شیمیایی و عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم به ترتیب ۱۵ هزار میلیارد ریال و در فرآورده‌های نفتی حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال بوده است. همچنین، مصرف ریالی گاز در صنایع سیمان، آهک و گچ و استخراج کانه‌های فلزی کمتر از ۵ هزار میلیارد ریال بوده است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/12017