printlogo


آزمایشگاه مولکولی مس سرچشمه افتتاح شد؛
جهش بزرگ در پیوند صنعت و دانشگاه
جهش بزرگ در پیوند صنعت و دانشگاه
کد خبر: 12034
مراسم افتتاح آزمایشگاه مولکولی و بانک میکروبی مجتمع مس سرچشمه با حضور حسین مدرس مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران و جمعی از معاونان و مدیران شرکت ملی مس و این مجتمع برگزار شد...
مشاور امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در این مراسم اظهار کرد: هدف از ایجاد این آزمایشگاه تعیین هویت دقیق میکروارگانیزم‌های جداسازی شده از معادن مختلفی است که در رابطه با استحصال و استخراج فلزات کاربرد دارند.
محمد کارگر افزود: با استفاده از روش‌های متداول کشت، تنها حدود 12 درصد میکروارگانیزم‌ها را می‌توان شناسایی کرد ولی با روش‌های مولکولی که در این آزمایشگاه امکان استفاده از آنها وجود دارد، قادر خواهیم بود تمام میکروارگانیزم‌ها، حتی آن‌هایی که قابل کشت نیستند را تعیین هویت کنیم.
وی ادامه داد: علاوه براین میکروارگانیزم‌هایی که در این مجموعه شناسایی می‌شوند در بانک‌های میکروبی جهانی به نام شرکت ملی صنایع مس ایران ثبت جهانی خواهند شد و بعنوان میکروارگانیزم‌های صنعتی به سایر شرکت‌ها، صنایع و مراکز آموزشی در نقاط مختلف جهان قابل عرضه خواهند بود.
مشاور امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه رفسنجان بیان کرد: با راه‌اندازی این آزمایشگاه، در زمره معادنی قرار گرفتیم که این قابلیت را داراست که هم راندمال استحصال در فرایند لیچینگ را افزایش دهیم و هم در سایر فرایندهای تولیدی از میکروارگانیسم‌های مفید استفاده و بهره‌وری را افزایش دهیم و یا میکروارگانیزم‌های مخرب را حذف کنیم. این مهم، گام بزرگی در رقابت با سایر معادن جهان و توسعه پایدار کشور محسوب می‌شود.
کارگر ادامه داد: چون دستگاه‌های لازم این آزمایشگاه به تدریج خریداری شده‌اند برای راه‌اندازی آن کمتر از 3 میلیارد تومان هزینه شده که ارزش اسمی دستگاه‌های آن در حال حاضر بالغ بر 20 میلیارد تومان بوده و برندهای معتبری است که کیفیت تعیین هویت میکروارگانیزم‌ها را تضمین می‌کند.
وی با بیان این‌که آزمایشگاه مولکولی و بانک میکروبی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در نوع خود نخستین آزمایشگاه در معادن کشور به‌شمار می‌رود که قابلیت انجام کلیه آزمون‌های میکروبی را داراست، تصریح کرد: با افتتاح این مرکز، دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی، مراکز تحقیقاتی و مراکز تحقیق و توسعه برای انجام آزمون‌های مرتبط بی‌نیاز شدند و قابلیت فروش سویه‌های صنعتی به سایر معادن و مراکز تحقیقاتی وجود دارد.
به‌‌گزارش مس‌پرس، مشاور امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه رفسنجان خاطرنشان کرد: در مورد فرایندهای بایولیچینگ، اگر بتوانیم با کمک این کنسرسیوم‌های میکروبی تخصصی چند درصد افزایش راندمان ایجاد کنیم مبالغ قابل توجهی سودآوری خواهد داشت. چرا که با استفاده از توان این آزمایشگاه می‌توانیم میکروارگانیزم‌های هدفمند را وارد سیستم کنیم که سبب افزایش راندمان استحصال خواهند شد.
وی گفت: همچنین در سایر فرایندهای خط تولید از توان میکروارگانیزم‌ها بعنوان کاتالیزور، تسریع‌کننده و یا کاهنده واکنش‌ها می‌توان استفاده کرد که اغلب فرایندهای دوستدار محیط زیست بوده و در بسیاری از موارد این روش‌ها با هزینه کمتر و راندمان بالاتر قابل توجه و تامل خواهند بود.
گفتنی است، در مراسم افتتاح این آزمایشگاه، دکتر ملاطاهری معاون طرح و برنامه شرکت ملی صنایع مس ایران، مهندس محققی مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، مهندس فخرآبادی معاون پشتیبانی، مهندس جاودانی معاون مهندسی، مهندس مومن‌آبادی مدیر امور تحقیق و توسعه، مدیریت انرژی و جمعی از مدیران مجتمع نیز حضور داشتند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/12034