printlogo


با حضور مدیران استان بررسی شد؛
بازنگری در طرح تفصیلی بافت تاریخی کرمان
بازنگری در طرح تفصیلی بافت تاریخی کرمان
کد خبر: 12065
شهردار کرمان، از استقرار دبیرخانه شورای راهبردی پایگاه ملی بافت تاریخی استان در شهرداری کرمان، استقبال کرد و گفت: پیگیر انتخاب مشاور برای بازنگری طرح تفصیلی بافت تاریخی کرمان، هستیم...
محسن تویسرکانی، در نشست بررسی بازنگری در طرح تفصیلی بافت تاریخی شهر کرمان که با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، رییس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر کرمان، معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان، شهردار منطقه پنج کرمان، سرپرست مدیریت املاک و مستغلات شهرداری و مشاور شهردار کرمان در امور گردشگری، برگزار شد، گفت: امیدوارم با تشکیل این جلسه و برنامه‌ریزی برای بازنگری طرح تفصیلی بافت تاریخی، تدبیری پیرامون این موضوع مهم اندیشیده شود؛ چراکه در این حوزه،  کارهای عقب‌افتاده زیادی داریم که انجام‌شان، نیاز به اهتمام جمعی دارد.
وی، ضمن تشکر از همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، در جداره‌سازی میدان «توحید»(ارگ)، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه طرح پیاده‌راه‌سازی این میدان، هنوز به پایان نرسیده، اما همین که کف‌سازی شده و جلوی ورود خودروها گرفته شده، مردم استقبال بسیار خوبی کرده‌اند و این نشان می‌دهد ساماندهی بافت تاریخی شهر کرمان، چقدر اهمیت دارد.
شهردار کرمان، با تأکید بر اینکه از استقرار دبیرخانه شورای راهبردی پایگاه ملی بافت تاریخی استان کرمان در شهرداری کرمان استقبال می‌کنیم، بیان کرد: پیگیر خواهیم بود تا انتخاب مشاور برای بازنگری طرح تفصیلی بافت تاریخی هم سریع‌تر انجام شود.
تویسرکانی، با تأکید بر ضرورت تشکیل جلسه شورای راهبردی پایگاه ملی بافت تاریخی استان کرمان طی هفته آینده، ادامه داد: در جلسه شورای راهبردی، باید ابتدا موضوع بازنگری در طرح تفصیلی بافت تاریخی مصوب شود و در ادامه، درخصوص شرح خدمات مشاور این طرح تصمیم‌گیری شود.
وی اظهار داشت: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید به‌گونه‌ای در کنار هم با استفاده از همه ظرفیت‌ها اقدام کنند که اگر حتی این اقدامات در زمان مدیریت خودشان به پایان نرسد، راه را برای آیندگان هموار کند.
طرح تفصیلی بافت تاریخی باید صرفه و صلاح مالکان را در این محدوده دربر داشته باشد
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، نیز در این نشست، با بیان اینکه شهر کرمان دارای چندین طرح مختلف ازجمله طرح جامع، طرف بافت تاریخی، سکونتگاه‌های غیررسمی و ... است، افزود: این طرح‌ها ممکن است در نحوه عملکرد‌ با هم تداخل کنند؛ ضمن اینکه در ضوابط ساخت‌وساز و نحوه بهره‌برداری نیز با هم متفاوت هستند.
رضا حافظی، ادامه داد: در نتیجه، در بعضی موارد، این طرح‌ها به‌جای اینکه از کیان بافت تاریخی حفاظت کنند، باعث تخریب فزاینده آن می‌شوند؛ چون در تعیین محدوده‌ها، حرایم و ضوابط، مالکیت‌ها و جنبه مالی این موضوع دیده نشده است.
وی،  یادآور شد: طرح تفصیلی بافت تاریخی باید علمی و منطقی باشد تا هم بتواند از این میراث ارزشمند حراست کند و هم صرفه و صلاح مالکان را دربر داشته باشد تا مالکان خودشان اقدام به نگهداری از بنای تاریخی کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، بیان کرد: حال که شهرداری پیشگام شده، باید ظرفیت نخبگان و سایر ظرفیت‌های شهری را هم به‌کار گیریم و با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی کار ماندگاری انجام دهیم.
یکی از توجیه‌پذیرترین سرمایه‌گذاری‌ها در شهرهای پیشرفته در حوزه بناهای تاریخی است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان هم، ضمن تشکر از شهردار و شورای اسلامی شهر کرمان برای همراهی درخصوص بازنگری در طرح تفصیلی بافت تاریخی، ابراز امیدواری کرد حداکثر هم‌افزایی در این رابطه، شکل بگیرد و افزود: امروزه یکی از توجیه‌پذیرترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری در شهرهای پیشرفته، حوزه بناهای تاریخی است.
سعید شاهرخی، خاطرنشان کرد: وزارتخانه میراث فرهنگی در زمینه ساماندهی، ساختاری را برای پایگاه‌های جهانی و ملی درست کرده و شورای راهبردی باید ایجاد شود که برای بافت تاریخی کرمان هم ابلاغ اعضای شورای راهبردی بافت تاریخی زده شده و شهرداری و اداره‌کل راه و شهرسازی هم در آن حضور دارند.
وی با اشاره به اینکه مدتی است جلسات شورای راهبردی پایگاه ملی بافت تاریخی استان کرمان تشکیل نشده، افزود: براساس قانون، برای هر اقدامی درخصوص بافت تاریخی باید مصوبه این شورا گرفته شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، بیان کرد: از تشکیل دبیرخانه شورای راهبردی در شهرداری و با مدیریت پیشنهادی شهرداری کرمان استقبال می‌کنیم و آمادگی کامل برای همکاری در این زمینه را داریم.
شاهرخی، با اشاره به اینکه جایگاه اداره میراث فرهنگی، نظارت فنی در حوزه قوانین و ضوابط میراث فرهنگی است، تأکید کرد: بومی‌بودن مشاور و داشتن سابقه کار در بافت تاریخی شهر کرمان، ضروری است.
وی یادآور شد: کرمان بیش از ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی دارد و جزو سه شهری است که بیشترین مساحت بافت تاریخی را در کشور دارند.
محدوده «قلعه‌دختر» و «قلعه‌اردشیر» فضایی برای جذب گردشگر
رییس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست، با تأکید بر اینکه باید جلسه‌ای درخصوص محدوده «قلعه‌دختر» و «قلعه‌اردشیر» تشکیل شود، افزود: طی دوسال اخیر، محدوده اطراف «قلعه‌دختر» به‌طور کامل و ۵۰ درصد محدوده اطراف «قلعه‌اردشیر»، آزاد شده است.
محمدامین شمسی، با اشاره به اینکه «قلعه‌دختر» و «قلعه‌اردشیر» از مهم‌ترین بخش‌های بافت تاریخی شهر کرمان است، خاطرنشان کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، باید وظیفه‌اش را در رابطه با این محدوده انجام دهد و شهرداری و اداره‌کل راه و شهرسازی هم مشارکت کنند تا این بخش از بافت تاریخی شهر کرمان به فضایی برای جذب گردشگر تبدیل شود.
باید محدوده بافت تاریخی را واقعی تعریف کنیم
معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان نیز، با بیان اینکه دغدغه بافت تاریخی شهر کرمان را داریم و با قوانین آشنا هستیم، افزود: می‌دانیم بازنگری در طرح تفصیلی بافت تاریخی برعهده اداره‌کل راه و شهرسازی با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی است، اما این مسئله معمولاً به‌دلیل کمبود بودجه ازسوی وزارتخانه مغفول می‌ماند؛ بنابراین، تصمیم گرفتیم با همکاری شورای شهر، ورود کنیم.
ریحانه‌السادات تهامی، خاطرنشان کرد: آغازگر این راه هستیم، اما با همراهی و کمک اداره راه‌ و شهرسازی و میراث فرهنگی می‌توانیم با کمترین مشکل و با سرعت بیشتری پیش برویم.
وی بیان کرد: در حال حاضر، شاهد چندگانگی طرح‌ها در شهر کرمان هستیم که هر یک ضوابط خاص خود را دارند و باعث مشکلاتی برای شهروندان و شهرداری به‌عنوان دستگاه مجری این طرح‌ها می‌شود.
معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان ادامه داد: حتی ضوابطی که ما در بافت تاریخی داریم، مغایر با طرح تفصیلی شهر کرمان است.
تهامی، بیان کرد: طرح‌های موجود در بافت تاریخی شهر کرمان باید یکپارچه شود و محدوده بافت تاریخی هم باید اصلاح شود؛ در جاهایی باید اضافه و در نقاطی حذف شود.
به گزارش کرنا، وی تأکید کرد: باید محدوده بافت تاریخی را واقعی تعریف کنیم؛ ما به‌دنبال حفظ میراث شهرمان هستیم و قصد نداریم بدون کار فنی، بافت تاریخی را کاهش دهیم.
معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان، خاطرنشان کرد: دغدعه ما حول چند محور ازجمله ضرورت بازنگری محدوده بافت تاریخی، یکپارچه‌سازی کل کاربری‌ها و ضوابط و همچنین بازنگری حریم تک‌بناهای ثبتی است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/12065