printlogo


رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد؛
وضعیت نگران کننده سرمایه گذاری در ایران
وضعیت نگران کننده سرمایه گذاری در ایران
کد خبر: 12068
رئیس اتاق ایران در رویداد سرمایه گذاری خارجی ( اولین رویداد جانبی کرمان ایدکس 2024) بیان کرد: با توجه به بسترهایی که در کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد، متاسفانه شرایط داخلی، فضایی را ایجاد کرده که امکان حضور کشورهای خارجی تا امروز بسیار کمرنگ و یا غیرممکن بوده است...
رئیس اتاق ایران در رویداد سرمایه گذاری خارجی( اولین رویداد جانبی کرمان ایدکس 2024) اظهار کرد: همایش کرمان‌آیدکس 2024 یک رویداد بزرگ و ملی بود که توسط اتاق کرمان، استاندار کرمان و نمایندگان استان کرمان در مجلس برگزار شد و امیدواریم، نتیجه کرمان‌آیدکس در توسعه اقتصادی کرمان تاثیرگذار باشد. صمد حسن‌زاده ادامه داد: چندین سال است که مشکلاتی در توسعه سرمایه‌گذاری برای اقتصاد کشور ایجاد شده است که فعالان اقتصادی برای حل ابتدایی‌ترین مسائل مانند انجام رسالت‌ها، ایجاد ثروت و صادرات با مشکلات بزرگی روبرو شده‌اند که امیدواریم با کمک مسئولان تدبیر اساسی برای رفع این مشکلات اندیشیده شود.
وی اظهار کرد: در سال‌های دهه 90 به دلیل ناپایداری‌های اقتصادی و محدودیت‌های ناشی از تحریم ها، تجربه رشد منفی به ویژه در حوزه صادرات داشتیم. حسن‌زاده تصریح کرد: بر اساس آمارهای رسمی کشور و مرکز آمار ایران تشکیل سرمایه در کشور در دهه اخیر روند نزولی داشته و از رقم 170 همت در سال 90 به 93 همت در سال 1401 و به 72 همت در سال 1402 رسیده که آمار نگران‌کننده‌ای ا‌ست و این امکان را از کشور سلب می‌کند که انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری در داخل کشور و یا سرمایه گذاری مشترک با کشورهای خارجی ایجاد کند.
وی اظهار کرد: این موضوع در شان ملت ایران با ظرفیت‌های بسیار در تمام زمینه‌ها ازجمله زیرساخت‌ها، معدن و نیروی انسانی با ضریب هوشی بالا نیست.رئیس اتاق ایران بیان کرد: با توجه به بسترهایی که در کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد، متاسفانه شرایط کشور فضایی را ایجاد کرده که امکان حضور کشورهای خارجی تا امروز بسیار کمرنگ بوده و مقدور نبوده است.
حسن‌زاده ادامه داد: تامین امنیت و ثبات اقتصادی کشور و ارتباط و روابط بین‌المللی کشور با تمام کشورهای دنیا عنصر اولیه برای سرمایه‌گذاری است و از دولت چهاردهم انتظار داریم این موضوع را برای کشور ما با یک برنامه و حفظ اقتدار جمهوری اسلامی ایران حل و فصل کند. وی اظهار کرد: تامین امنیت سرمایه گذار از مهمترین عوامل سرمایه‌گذاری و شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار و پایش سرمایه‌گذاری است که متاسفانه بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در پاییز 1402 نمره 5.7 از نمره10 نشان می‌دهد که در بدترین ارزیابی از شرایط اقتصادی کشور قرار داریم و این شرایط برای سرمایه‌گذاری به هیچ‌وجه مطلوب نیست.
حسن‌زاده اضافه کرد: بر اساس همین آمارهای رسمی همچنین رتبه ایران در شاخص حقوق مالکیت جهانی در سال 2023 میلادی رتبه 113 از 125 بوده که رتبه بسیار پایین و موجب تاسف است و باید با کمک مسئولان نسبت به این موضوع اقدامات اساسی صورت گیرد. وی افزود: مالکیت ایران در سطح پایینی قرار دارد و ابطال واگذاری‌هایی که در اصل 44 قانون اساسی انجام گرفته موجب نگرانی در بخش خصوصی شده، ریسک سرمایه‌گذاری بی‌اعتبار شده، سرمایه‌گذاری به سمت دلالی و سرمایه‌گذاری زودبازده سوق پیدا کرده و تمایلی برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در زمینه تولید و توسعه اقتصادی نشان داده نشده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، حسن‌زاده بیان کرد: در کشور نیاز به استراتژی صنعتی و اقتصادی داریم و اینکه بدانیم برای چه رشته‌هایی می‌خواهیم سرمایه‌گذاری و در چه مسیری از سرمایه حرکت کنیم. وی بیان کرد: انتظار ملت و به‌ویژه فعالان اقتصادی فراهم کردن فضای مناسب با شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار، اصلاح روابط سیاسی و اقتصادی با کشورها، کاهش تنش‌های بین‌المللی برای فراهم کردن روابط اقتصادی و بهره‌مندی از سرمایه‌ها و دانش روز دنیاست.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/12068