printlogo


اقتصاد جهان چشم‌انتظار نرخ‌های فدرال رزرو ماند
سه روز حیاتی بازارهای جهانی
سه روز حیاتی بازارهای جهانی
کد خبر: 12139
اقتصاد جهان در این هفته با شروع چرخه تسهیل در ایالات‌متحده تغییر خواهد کرد؛ درست همان‌طور که مقامات پولی کشورها، از اروپا تا آسیا سیاست‌هایی را به منظور آمادگی برای تغییرات نرخ در آمریکا تنظیم می‌کنند...
اقتصاد جهان در این هفته با شروع چرخه تسهیل در ایالات‌متحده تغییر خواهد کرد؛ درست همان‌طور که مقامات پولی کشورها، از اروپا تا آسیا سیاست‌هایی را به منظور آمادگی برای تغییرات نرخ در آمریکا تنظیم می‌کنند. در روز چهارشنبه یک چرخه ۳۶ ساعته با تصمیم فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره آغاز می‌شود و در روز جمعه با نتیجه نخستین جلسه بانک مرکزی ژاپن پایان می‌یابد.
روزهای پیش‌رو، روزهای مهمی برای بازارهای جهانی محسوب می‌شوند. روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا دست به کاهش نرخ بهره خواهد زد. به دنبال آن، بانک‌های مرکزی برزیل، چین و اندونزی جلساتی برگزار خواهند کرد تا در خصوص تغییر یا نگهداری سطح نرخ بهره خود تصمیم بگیرند. روز پنج‌شنبه نیز بانک‌های مرکزی انگلستان، نروژ، ترکیه، اوکراین و آفریقای جنوبی جلسه مشابهی را تشکیل خواهند داد. در روز جمعه، بانک‌های مرکزی ژاپن، مغولستان و پاراگوئه در خصوص سیاست‌های پولی و نرخ بهره خود تصمیم‌گیری خواهند کرد. در این میان، تصمیم فدرال رزرو در مرکز توجه خواهد بود. معامله‌گران در خصوص میزان تغییر نرخ بهره آمریکا با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند. اقتصاددانان در گفت‌وگو با بلومبرگ گفتند: «ما فکر می‌کنیم که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو از کاهش ۰.۵واحد درصدی نرخ بهره حمایت می‌کند.
با این حال، فقدان یک سیگنال مثبت از سوی جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک، باعث می‌شود فکر کنیم پاول از حمایت کامل کمیته برخوردار نیست.»روز سه‌شنبه داده‌های مربوط به خرید خرده‌فروشی در ایالات‌متحده منتشر خواهد شد. این آمارها در کنار آمارهای تورم، بازار کار و احساسات مصرف‌کنندگان آمریکایی، می‌توانند دیدگاه روشن‌تری را از اقتصاد برای سران پولی این کشور ترسیم کنند و در اتخاذ تصمیمات بهتر در خصوص نرخ بهره، نقش داشته باشند.
پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که فروش کلی خرده‌فروشی در ماه اوت احتمالا به دلیل فعالیت کندتر در نمایندگی‌های خودرو کاهش یافته باشد. رقم تخمین‌زده شده برای خرید خرده‌فروشی در ایالات‌متحده رشد ۰.۲ درصدی را نشان می‌دهد. پیش‌بینی‌ها در مورد گزارش مجوزهای ساختمانی صادر شده در ماه اوت نشان می‌دهد که قیمت مسکن در این ماه پس از کاهش در ماه ژوئیه به پایین‌ترین سطح از مه ۲۰۲۰ رسیده است. داده‌های انجمن ملی مشاوران املاک در روز پنج‌شنبه احتمالا نشان خواهد داد که تعداد قراردادهای بسته‌شده در مورد فروش خانه‌های دارای مالکیت قبلی، وضعیت مطلوبی ندارد. در آسیا، کازوئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، پس از تعیین خط‌مشی هیات‌مدیره در روز جمعه، توجه زیادی را به خود جلب خواهد کرد.
 در حالی که پیش‌بینی‌ها حاکی از عدم تغییر هزینه‌های استقراض از سوی بانک مرکزی این کشور است، تصمیمات سران پولی ژاپن می‌تواند ارز ژاپن را تحت تاثیر قرار دهد. ین ژاپن در ماه ژوئیه توانسته بود با عملکرد بهتری نسبت به سایر ارزهای دنیا، معامله‌گران ین را به وحشت بیندازد. با نظر به داده‌ها، می‌توان بر‌آورد کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده ژاپن در ماه اوت کمی بالاتر می‌رود و این امر بانک مرکزی را برای افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده تحریک می‌کند. در چین، انتظار می‌رود که نرخ‌های اولیه وام و وام میان‌مدت یک ساله بدون تغییر باقی بماند. همچنین بانک مرکزی اندونزی انتظار دارد نرخ سیاستی خود را برای پنجمین ماه ثابت نگه دارد. مقامات تایوان روز پنج‌شنبه نرخ تخفیف را تعیین می‌کنند. ژاپن، سنگاپور، اندونزی و مالزی ارقام تجاری را منتشر خواهند کرد.
این در حالی است که نیوزیلند قرار است داده‌های سه ماهه دوم سال را گزارش کند که ممکن است نشان دهد رشد اقتصادی نسبت به سه ماهه قبل کاهش یافته است.در پی کاهش احتمالی فدرال رزرو، با توجه به وابستگی برخی به صادرات دلاری انرژی، کشورهای حوزه خلیج‌فارس ممکن است با کاهش نرخ خود به‌طور خودکار از آمریکا پیروی کنند. بانک مرکزی ترکیه قرار است برای ششمین جلسه متوالی، نرخ کلیدی خود را در ۵۰ درصد نگه دارد. زیرا خواهان کاهش بیشتر تورم است. سرعت رشد قیمت در ترکیه، از ۷۵ درصد در ماه مه به ۵۲ درصد در اوت کاهش یافت و در همین سطح باقی ماند. مسوولان امیدوارند تا پایان سال این رقم به ۴۰ درصد برسد. همچنین با توجه به بالا بودن نرخ تورم در برزیل، احتمال دارد که سران پولی این کشور به سیاست‌های پولی انقباضی خود ادامه دهند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/12139