printlogo


رئیس اتاق کرمان پیشنهاد داد؛
تعریف پروژه مشترک در اتاق‌‌های جنوب کشور
تعریف پروژه مشترک در اتاق‌‌های جنوب کشور
کد خبر: 12161
رئیس اتاق کرمان در نشست مشترک با رؤسای اتاق‌های جنوب کشور با تأکید بر تعریف پروژه‌های بزرگ و مشترک از سوی اتاق‌های جنوب کشور، مشخص کردن اولویت‌ها و تقسیم کار، گفت: اگر چند استان بر یک موضوع تمرکز کنند به نتیجه بهتری خواهیم رسید...
سیدمهدی طبیب‌زاده، با بیان اینکه اگر اتاق‌ها به‌ویژه اتاق‌هایی که مسائل مشابهی دارند به برنامه مشترکی برسند، تحقق توسعه اقتصادی و شکل‌گیری اتاق‌های نسل ۴ تسهیل می‌شود، افزود: پیشنهاد می‌شود تفاهم نامه‌ای بین این اتاق ها، منعقد و اقدامی مشترک بین اتاق های جنوبی از کرمان آغاز شود.
وی بیان کرد: تجربیات فراوانی در اتاق‌ها وجود دارد که در صورت تدوین یک برنامه جامع و اجرای آن، نتایج خوبی را به‌دنبال دارد. طبیب زاده، با اشاره به اینکه به‌ دنبال بازمهندسی اقتصاد استان هستیم که اگر باز تعریف شود همه بهره‌مند می‌شوند، گفت: در حال حاضر استان کرمان سه میلیارد دلار صادرات مواد خام دارد که البته هدف ما رساندن این میزان صادرات به ۱۰ میلیون دلار با  ۵۰ کالای صادراتی و ارسال به ۴۰ کشور هدف است.
رئیس اتاق کرمان اظهار کرد: در حال حاضر دو میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات محصولات معدنی استان است که می توان با انجام یک مرحله ساده فراوری، این میزان به ۳۰ میلیارد دلار افزایش یابد. وی با اشاره به صادرات محصولات حوزه فولاد، مس و کشاورزی و تاکید بر تکمیل زنجیره ارزش این محصولات، افزود: در این ارتباط تفاهم نامه‌ای با شرکت ملی مس ایران منعقد شده تا برای تکمیل زنجیره ارزش، تولید ۴۰۰ هزار تن کاتد با مس باشد و پس از آن کار به اتاق واگذار شود.
طبیب زاده، با اشاره به اینکه رسیدن به شاخص های توسعه پایدار با تمرکز بر اصلاح حکمرانی اقتصادی استان بسیار مهم است، گفت: سالانه 150 هزار میلیارد تومان به عنوان سود، مالیات، بهره مالکانه در قالب حقوق دولتی از استان خارج می شود و این در حالی است که کمتر از ۳۰ درصد قطعات و دستگاه‌های مورد نیاز از داخل استان تأمین می‌شود. وی در ادامه تهیه نقشه گردشگری، بررسی شیوه‌های حکمرانی مناسب برای رسیدن به نسل ۴ و ۵ و تعریف اصول مشخصی برای رسیدن به این هدف، تشکیل کنسرسیوم صادرات، تشکیل زنجیره ارزش خرما، ساماندهی بحث خرما و برگزاری جلسات منطقه‌ای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را از جمله پیشنهادات برای همکاری بیشتر و بهتر اتاق‌های جنوب عنوان کرد.
رئیس اتاق کرمان در ادامه به ارائه بخشی از اقدامات انجام شده در اتاق کرمان پرداخت و با بیان اینکه پایه فعالیت‌های اتاق براساس حکمرانی تدوین شده است، افزود: ذینفعان اتاق متشکل از اعضا، سه قوه، بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و مردم هستند که اولویت‌بندی انجام و متناسب با جایگاه ذینفعان برنامه‌هایی پیش‌بینی و چشم‌اندازی تعریف شده تا راهبر اقتصادی استان باشد. وی کسب عنوان دستگاه برتر در گروه اقتصاد و مالی جشنواره شهید رجایی استان، برگزاری موفق همایش کرمان آیدکس با حضور ۳۰۰ نفر از نخبگان اقتصادی کشور و برقراری پرواز فلای دبی به کرمان را از جمله اقدامات و دستاوردهای اتاق کرمان برشمرد و خاطرنشان کرد: در کرمان به رغم وجود همه عوامل توسعه، آنگونه که باید توسعه پایدار ایجاد نشده که دلیل آن نبودن حکمرانی خوب است؛ بنابراین اصلاح شیوه‌های حکمرانی در دستور کار شورای گفت‌وگو قرار گرفت.
طبیب‌زاده ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی برای توانمندسازی، دسته‌بندی و آسیب‌شناسی شدند تا بتوانیم صنایع را به نسل ۴ متصل کنیم. وی افزود: برگزاری دوره آموزشی بازرگانان نسل فردا و اتصال مدرسه سمپاد مهارتی اتاق و تیزهوشان به برنامه‌های آموزشی اتاق برای تربیت نسل‌های آینده از جمله برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم. وی با اشاره به واگذاری دبیری ستاد گردشگری کرمان ۱۴۰۴ به اتاق کرمان، اظهار کرد: در استان کرمان بی عدالتی آموزشی وجود دارد و در این ارتباط اتاق کرمان با کمک شرکت بنیان دانش و خرد نوین برنامه‌هایی را با حضور بهترین اساتید کشور برای ۳۰ هزار نفر دانش آموز در جنوب کرمان پیش‌بینی کردیم که در یک ماه اخیر، دو هزار نفر از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند.
رئیس اتاق کرمان کمبود نیروی ماهر را از دغدغه‌های فعالان اقتصادی دانست و بیان کرد: برای حل این دغدغه اقداماتی انجام شده که از جمله آن انعقاد تفاهمنامه‌ای با دانشگاه علمی و کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای استان است تا نیروهای ماهر تربیت شوند. وی افزود: در حوزه کسب و کار تمرکز بر بررسی مشکلات فعالان اقتصادی است و در این رابطه امکان ارتباط فعالان اقتصادی از سراسر استان با کارشناسان اتاق فراهم است.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، وی با بیان اینکه استراتژی ما تقویت جایگاه اتاق است که در این راستا اندیشکده‌ها و تشکل‌ها تشکیل شده تا اتاق بتواند حرف حساب بزند و قدرت چانه‌زنی خود را بالا ببرد، گفت: امروز اتاق کرمان به جایگاهی رسیده که در همه فعالیت‌های اقتصادی استان مشارکت دارد و صاحب‌نظر است و همچنین شورای پژوهشی مرکز مطالعات اتاق نیز مسائل اقتصادی را بررسی می‌کند. طبیب‌زاده، با اشاره به مطالعات انجام شده در حوزه انرژی و همچنین اجرای طرح تحول و توسعه اقتصادی در روستاها در قالب برنامه‌های آموزشی، اظهار کرد: یکی از کارهای اتاق، انتشار نشریه سپهر اقتصاد است و همچنین مرکز انتشارات اتاق نیز فعال و کتب مناسب و اثرگذاری را منتشر می‌کند.
در ادامه این نشست رؤسای اتاق های جنوب کشور ضمن قدردانی از فعالیت‌های اتاق کرمان بر اشتراک‌گذاری این تجربیات در بخش‌های مختلف تاکید کردند. همچنین موضوعاتی از جمله تغییر نگرش‌های اقتصادی، شناسایی مشکلات استان‌ها، تعامل بیشتر اتاق‌ها، ارزیابی اتاق‌ها و ارائه گزارشی از رتبه‌بندی‌ اتاق‌ها از سوی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC)، توجه بیشتر به اقتصاد دریا محور و بازنگری در این حوزه، سرمایه گذاری در شرق کشور با توجه به وجود ۳۴ درصد بازار دنیا پس از مرزهای میرجاوه و میلک، تسهیل ارتباط با بازار‌های اقتصادی دنیا، شکل‌گیری دبیرخانه مشترک اتاق‌های جنوب کشور، پیگیری رفع تعهدات ارزی و بهبود فضای کسب و کار در استان‌ها در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در پایان این نشست مقرر شد، تفاهمنامه‌ای به منظور استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در راستای مشارکت مردم در توسعه اقتصادی کشور بین اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس، زاهدان، بوشهر، اهواز، خرمشهر، آبادان، شیراز، کرمان، یاسوج، خرم‌آباد و بیرجند منعقد شود.

 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/12161