printlogo


با حضور اندیشمندان اقتصادی و فرهنگی؛
۲ جلد کتاب رواق زبرجد رونمایی شد
۲ جلد کتاب رواق زبرجد رونمایی شد
کد خبر: 12164
دو جلد کتاب رواق زبرجد از جمله جلد چهارم «کوشندگان توسعه کرمان» و همچنین «نقشی به یاد نکویان اهل کرم» سه شنبه شب به کوشش محسن جلال پور، گردآوری محمدمهدی ملک قاسمی و طراحی علی خسروی در راستای معرفی تاریخ یکصد ساله کرمان از زبان مشاهیر این استان رونمایی شد...
جلد چهارم کتاب رواق زبرجد (کوشندگان توسعه کرمان) در ۳۶۸ صفحه از انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا، بخشی از تاریخ یکصد ساله دیار کریمان که کمتر منتشر شده را از زبان مشاهیر و بزرگان این استان نقل می کند.
مشاهیر کرمان در این کتاب ازجمله حسین ابوالهادی، علی اکبر امین، فرید دادگر، اکبر رشیدی مقدم، ماشاالله سهراب نژاد، جلال صابری راینی، سیدمهدی طبیب زاده، غلامحسین عامری، علی عباسلو، محمدعلی احمدی، احمد مرادعلیزاده، علی مرادیان، نوید معاون، مصطفی موذن زاده، حسین نجف آبادی پور، علی نظری، طلیعه وثوقی، بهرام همتی و سیروس یاسایی هستند.
همچنین کتاب رواق زبرجد (نقشی به یاد نکویان اهل کرم) نیز شامل گزیده طراحی و نقشی از شخصیت ها و مشاهیر یکصد سال اخیر دیار کریمان است که به کوشش محسن جلال پور و طراحی علی خسروی امشب به مرحله رونمایی رسید.

چگونگی تهیه و تدوین رواق زبرجد از زبان مولف
مولف این کتاب‌ها، فعال اقتصادی و رییس سابق اتاق بازرگانی ایران در این آیین با اشاره به سابقه خود در اتاق بازرگانی کرمان گفت: در مقطعی روی جریان‌های مورد نیاز کرمان ازجمله آموزش و درمان متمرکز شدیم و در دوره ای تدوین تاریخ تجارت کرمان را آغاز کردیم که نتیجه آن چاپ یک کتاب توسط محمدعلی گلاب زاده با یکهزار و ۵۰۰ صفحه و در ۲ جلد بود.
محسن جلال پور با بیان اینکه رییس مرکز کرمان شناسی در این زمینه معتقد بود که از یکصد سال اخیر کرمان مکتوبی وجود ندارد، افزود: تصمیم گرفتم این دوره زمانی را مکتوب کنم و در این زمینه با همکاری مهدی ملک قاسمی که سال ها در مورد بزرگان کرمان فعالیت داشت، بنا شد از یکصد نفر از بزرگان و مشاهیر بخواهیم که یکصد سال اخیر کرمان را تشریح کنند.
وی ادامه داد: این آمار اکنون به ۲۵۰ نفر رسیده و کار تهیه مستند اقتصادی را آغاز کردیم و سپس مباحث فرهنگی، اجتماعی و درمانی به آن اضافه شد و در این خصوص چهار جلد رواق زبرجد تا به امروز منتشر شده است.
مولف کتاب های رواق زبرجد عنوان کرد: برخی اوقات بیش از ۱۰ بار مراجعه برای مصاحبه و گفت و گو با بزرگان و مشاهیر استان داشتیم، برخی اوقات مصاحبه‌ها ۲ تا سه جلسه طول می کشید و در این راستا بالای یکهزار ساعت تاریخ شفاهی به نقل از مشاهیر داریم که بایستی آن را به ۱۰ هزار ساعت برسانیم.
وی تصریح کرد: به صورت عینی آنچه روایت شده را نوشتیم که تا امروز تناقضی با واقعیت نداشته است؛ معتقدم این مستندات بهترین روایت از تاریخ یکصد سال اخیر کرمان است.
جلال پور در ادامه با اشاره به بخشی از وظایف اتاق بازرگانی گفت: اتاق بازرگانی علاوه بر تجارت و اقتصاد، فعالیت های خیریه مرتبط با امور فرهنگی ازجمله چاپ کتاب را نیز پیگیری می کند، ضمن آنکه کشورهای توسعه یافته اتاق فعال مورد اعتماد حاکمیت و مردم داشته‌اند.
وی در پاسخ به اینکه آیا پدر شما بنیان گذار بیمارستان نفیس بوده است؟ یادآور شد: بله، فعالیت خیریه زیادی داشت و وصیت وی نیز انجام کارهای خیر بود.
این فعال اقتصادی کرمان با بیان اینکه بنیاد نفیس خیریه ای برای پیوند اعضا است، ادامه داد: خانواده نفیس بیش از ۹۰۰ پزشک را تقدیم جامعه کردند که با تاسیس این بنیاد به نام آنان تلاش شده که نام آنان را زنده نگهداریم.
وی افزود: در دولت دوازدهم تورم را از ۴۰ به ۹ درصد رساندیم و در این زمینه مسعود نیلی در کنار دولت فعالیت های خوبی انجام داد.
جلال پور در پایان عنوان کرد: چاپ و نشر کتاب رواق زبرجد را هر سال تا ۶ جلد ادامه خواهیم داد.
 
علم اقتصاد را مبنای سیاست‌گذاری قرار دهیم
یکی از فعالان و اقتصاددانان استان کرمان نیز به عنوان مهمان در این آیین حضور یافت و در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت اقتصادی استان گفت: آنچه باعث توسعه کشورهای موفق دنیا شده منابع نیست، مگر می شود رتبه دوم ذخایر گاز دنیا را داشت اما نتوان گاز زمستان کشور خود را تامین کرد؟ رتبه چهارم نفت جهان باشیم اما در تامین بنزین کشور درمانده شویم، این آمار نشان می دهد مسأله ما منابع نیست.
مسعود نیلی افزود: کشورهایی که منابع نداشتند، همچون تایوان که زمین صخره ای غیر قابل استفاده و کره جنوبی که منابع زیادی ندارد، پیشرفت کرده اند.
وی ادامه داد: برخی از کشورهای موفق دنیا باوجود تفاوت ها، چند اصل مشترک را به کار بستند که باعث شده بدون نفت، رفاه پایدار برای کشور خود به ارمغان بیاورند و فقر را از بین ببرند، زیرا آنان توانستند با دنیا کار کنند ولی ما نتوانستیم.
این اقتصاددان ابراز داشت: کار کردن به این معنا است که عضوی از جامعه بین المللی باشیم اما به معنای پذیرفتن تمامی اتفاقات نیست؛ باید علم اقتصاد را برای سیاست گذاری اقتصادی مبنا قرار دهیم، بخش خصوصی را به رسمیت بشناسیم، رقابت را ترویج و فقر را به عنوان مسأله بسیار اساسی جدی بگیریم.
نهادسازی نکردیم
فعال سیاسی و دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: به عنوان یک کرمانی افتخار می کنم که محسن جلال پور به عنوان مولف کتاب‌های رواق زبرجد در قامت یک نهاد حاضر شده است؛ بخش زیادی از آنچه در کرمان به نتیجه نرسیده و متوقف شده این است که ما نهاد سازی نکرده‌ایم.
سید حسین مرعشی با بیان اینکه برند قالی کرمان ضربه سنگینی خورد چراکه آن را به نهاد تبدیل نکردیم، افزود: این برند اکنون جایگاه خوبی در صنعت کشور ندارد لذا باید تلاش کنیم که توسعه اتفاق بیفتد و در این زمینه فعالیت فردی بایستی به فعالیت نهادی تبدیل شود.
وی ادامه داد: در صورتی که نهادسازی اتفاق افتاد، می توان انتظار بهبودی در مسایل کشور را داشته باشیم.
صنعت کرمان گاز و برق ندارد
یکی دیگر از اقتصاددانان کرمانی و یکی از مشاهیر استان در کتاب رواق زبرجد نیز در این آیین گفت: آسمان کرمان پر از ستاره است و اینجا همه صنعتگر هستند اما ۶ ماه است که صنعت ما برق و گاز ندارد و این موارد گرفتاری زیادی برای صنعت ایجاد کرده است.
ماشاالله سهراب نژاد افزود: نمی توان ۶ ماه بدون برق و گاز، هفت هزار نفر نیرو شاغل در کارخانه فولاد زرند را اداره کرد و ما اگر تا این لحظه ایستاده ایم، به خاطر تلاش و همت همین جوانان استان کرمان است.
وی با بیان اینکه با موی سیاه از کرمان رفتم سفید موی بازگشتم، تصریح کرد: هفت هزار نفر نیرو در صنعت زرند که واژه صنعت را به خوبی نمی شناختند، امروز پهلو به صنعت کشور می زنند؛ صنعت ما با وجود این افراد زنده است اما بایستی مسئولان مشکل قطعی برق و گاز را رفع کنند.
این فعال اقتصادی استان کرمان در پاسخ به اینکه آیا احداث کارخانه فولاد باوجود مصرف بالای آب در کرمان منطقی است؟ خاطرنشان کرد: فولاد آب زیادی مصرف می کند لذا سال ها فعالیت فولاد را در کرمان بعید می دانستند اما یکی از شرکت ها برای نخستین بار به کرمان آمد و به جای استفاده از آب شرب، فاضلاب شهرها را استفاده کرد.
وی اضافه کرد: فولاد زرند امروز ۴۰۰ لیتر آب پساب را از کرمان با طی ۷۵ کیلومتر خط لوله به زرند می رساند و اکنون چندین میلیون تن انواع فرآورده فولادی (از معدن تا شمش) را با استفاده از پساب فاضلاب تولید می کند و تا زمانی برق، گاز و مسئولانی دلسوز داشته باشیم، می توانیم تولید کنیم.
احمد مراد علیزاده نیز به عنوان یکی دیگر از مدیران و فعالان حوزه اقتصاد استان کرمان و یکی از شخصیت ها و مشاهیر کتاب رواق زبرجد نیز در این آیین با بیان خاطراتی، دلایل ورود به فعالیت علمی و اقتصادی را تشریح کرد.
هنرمند اصفهانی هم در این آیین گفت: سال ۱۳۶۳ در رشته های رادیولوژی و سپس شیمی دانشگاه کرمان تحصیل و تا سال ۶۹ در این شهر زندگی کردم.
سروش صحت با بیان خاطراتی از کرمان ادامه داد: کرمان را وطن دوم خود می دانم و وابستگی خاصی به اینجا دارم، خیابان های این شهر برای من بسیار دلنشین است.
وی با اشاره به مشکلات بهداشتی، آموزشی و فرهنگی طی دهه های گذشته در کرمان عنوان کرد: بزرگان مشروطه و تاثیرگذاران تاریخ ما با وجود این مشکلات از این استان بودند و کرمان در اقتصاد موفقیت های زیادی به دست آورد.
به گزارش ایرنا جلد یک، ۲ و سه کتاب رواق زبرجد پیرامون تاریخ یکصد سال اخیر از زبان مشاهیر و بزرگان استان کرمان در حوزه های مختلفی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ چاپ و منتشر شده است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/12164