printlogo


فلز زرد، دست از رکوردشکنی برنمی‌دارد؛
فرمان طلایی فدرال رزرو
فرمان طلایی فدرال رزرو
کد خبر: 12188
قیمت هر اونس طلای جهانی روز جمعه به بالاترین حد خود، یعنی ۲۶۲۱ دلار و ۷۹ سنت رسید. کاهش 0.5واحد درصدی نرخ بهره آمریکا در روز چهارشنبه از افزایش قیمت طلا حمایت کرد. همچنین گسترش جنگ خاورمیانه به دنبال انفجارهای رخ‌داده در لبنان و ترور برخی از فرماندهان حزب‌الله، طلا را به عنوان یک‌دارایی امن برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر کرد...
قیمت هر اونس طلای جهانی روز جمعه به بالاترین حد خود، یعنی ۲۶۲۱ دلار و ۷۹ سنت رسید. کاهش 0.5واحد درصدی نرخ بهره آمریکا در روز چهارشنبه از افزایش قیمت طلا حمایت کرد. همچنین گسترش جنگ خاورمیانه به دنبال انفجارهای رخ‌داده در لبنان و ترور برخی از فرماندهان حزب‌الله، طلا را به عنوان یک‌دارایی امن برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر کرد. به سبب نزدیک بودن اقدام فدرال رزرو به موعد انتخابات آمریکا انتقاداتی به سران پولی فدرال رزرو وارد شد.
 روز چهارشنبه گذشته، فدرال رزرو اعلام کرد که نرخ بهره را به اندازه 0.5واحد درصد کاهش می‌دهد. این نخستین کاهش نرخ بهره در بیش از ۴ سال گذشته بود. بانک مرکزی آمریکا به جهت مهار تورم 9.1 درصدی بعد از همه‌گیری کووید، نرخ بهره را به 5.5 درصد افزایش داده بود. پس از رسیدن تورم به سطح 2.5 درصدی و همچنین ابراز نگرانی کارشناسان از سردشدن بازار کار آمریکا، سران پولی فدرال رزرو به این نتیجه رسیدند که زمان بازبینی در سیاست‌های پولی فرارسیده است. این اقدام فدرال رزرو، هزینه فرصت نگهداری طلا را کاهش داد و باعث افزایش قیمت طلا و ورود آن به کانال ۲۶۰۰ دلار شد. از سوی دیگر، کاهش نرخ بهره، دلار آمریکا را تضعیف و کاهش ارزش دلار نیز به‌طور مستقیم به رشد قیمت طلا کمک کرد.
با توجه به اینکه فدرال رزرو به تازگی چرخه تسهیل جدیدی را آغاز کرده است، تحلیلگران معتقدند که فلز زرد این پتانسیل را دارد که در هفته آینده و در بقیه سال افزایش بیشتری را تجربه کند. سیاستگذاران فدرال رزرو انتظار دارند که در ماه‌های نوامبر و دسامبر سال جاری، نیم واحددرصد دیگر از نرخ بهره خود را کاهش دهند. آنها همچنین چهار کاهش دیگر را برای سال ۲۰۲۵ و دو کاهش دیگر را در سال ۲۰۲۶ پیش‌بینی می‌کنند. به‌طور کلی فدرال رزرو قصد دارد که تا سال آینده در راستای سیاست‌های انقباضی خود، نرخ بهره را حدود ۲ واحد درصد کاهش دهد. این به خودی خود می‌تواند سیگنالی برای رشد بیشتر قیمت طلا باشد. با این حال، سرمایه‌گذاران باید همچنان به داده‌های اقتصادی توجه کنند. اگرچه فدرال رزرو مسیر سیاست پولی خود را تا اواسط سال 2026 مشخص کرده است، تحلیلگران یادآور می‌شوند که مسیر واقعی سیاست‌ها را سلامت اقتصاد تعیین می‌کند.
آیا کاهش نرخ بهره سیاسی بود؟
کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو باید در طول زمان منجر به کاهش هزینه‌های استقراض برای وام مسکن، وام‌های خودرو و کارت‌های اعتباری شود و باعث تقویت مالی آمریکایی‌ها و حمایت از هزینه‌ها و رشد بیشتر شود. صاحبان خانه می‌توانند وام‌های مسکن را با نرخ‌های پایین‌تر دریافت کنند، در پرداخت‌های ماهانه صرفه‌جویی کنند و حتی بدهی کارت‌های اعتباری را به وام‌های شخصی کم هزینه یا خطوط سهام خانه تغییر دهند. همچنین ممکن است که صاحبان کسب‌وکار وام بگیرند و سرمایه‌گذاری بیشتری کنند. طبق گفته کارشناسان، متوسط ​​نرخ وام مسکن در حال حاضر به پایین‌ترین میزان در 18 ماه گذشته یعنی 6.2 درصد کاهش یافته که باعث افزایش تقاضا برای تامین مالی مسکن شده است. کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو، تنها چند هفته قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری رخ داد.
این اقدام می‌تواند چشم‌انداز اقتصادی را در زمانی که آمریکایی‌ها برای رای دادن آماده می‌شوند، تغییر دهد. اگرچه بانک مرکزی اکنون بر این باور است که تورم تا حد زیادی فروکش کرده است؛ با این حال، بسیاری از آمریکایی‌ها همچنان از قیمت‌های بالا برای مواد غذایی، بنزین، اجاره و سایر ملزومات ناراحت هستند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، دولت بایدن-هریس را به دلیل افزایش تورم مقصر می‌داند. از سوی دیگر، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز به نوبه خود گفته است که وعده ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه‌ها بر تمامی کالاهای وارداتی، قیمت‌ها را برای مصرف‌کنندگان بیش از پیش افزایش می‌دهد. کامالا هریس، نامزد دموکرات، کاهش نرخ بهره را به عنوان یک خبر خوشایند برای آمریکایی‌ها توصیف کرد؛ در حالی که جو بایدن آن را لحظه‌ای مهم خواند و گفت: «تورم و نرخ بهره در حال کاهش است در حالی که اقتصاد قوی است.» دموکرات‌ها می‌توانند دستاوردهای بانک مرکزی را به نام خود و به نفع خودشان ثبت کنند و شانس پیروزی خود را در انتخابات افزایش دهند. بهبود اقتصاد به دنبال کاهش نرخ بهره می‌تواند به کمپین دموکرات کمک کند.
با کاهش نرخ بهره کمی قبل از انتخابات، ممکن است فدرال‌رزرو در معرض خطر حملات ترامپ قرار گیرد. زیرا او استدلال کرده بود که کاهش نرخ بهره به مداخله سیاسی تبدیل شده است. با این حال، طبق گزارش‌های پولتیکو، حتی برخی از جمهوری‌خواهان کلیدی سنا از کاهش نرخ بهره در این هفته توسط فدرال رزرو حمایت کردند.همه این ادعاها را می‌توان به عنوان یک سیاست‌زدگی رایج در بحبوحه انتخابات تلقی کرد. به‌طور مشخص در حال حاضر کانون توجه بانک مرکزی سلامت اقتصادی آمریکاست. جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو با اشاره به داده‌محور بودن تصمیمات پولی، اظهار کرد: «ما به هیچ سیاستمدار، شخصیت سیاسی یا موضوعی سیاسی خدمت نمی‌کنیم. تمرکز ما فقط روی اشتغال حداکثری و ثبات قیمت برای مردم آمریکاست. سایر بانک‌های مرکزی نیز با این هدف راه‌اندازی شده‌اند. این یک سازوکار نهادی خوب و مفید است و من امیدوارم و قویا معتقدم که ادامه خواهد داشت
به گزارش دنیای اقتصاد،به هر حال، نخستین کاهش نرخ بهره در چهار سال اخیر که نزدیک به اوج رقابت ریاست‌جمهوری است، برای سیاستگذاران ناخوشایند بود؛ چیزی که ممکن است بر احساسات رای‌دهندگان در خصوص اقتصاد تاثیر بگذارد. اگرچه فدرال‌رزرو بر این موضوع تاکید دارد که سیاست پولی با تاخیر کار می‌کند. بنابراین تصمیم این هفته فدرال‌رزرو در خصوص نرخ بهره، مسیر استخدام یا سرمایه‌گذاری را قبل از روز انتخابات در 5 نوامبر به‌طور چشمگیری تغییر نخواهد داد. نشست بعدی فدرال‌رزرو در ۶ نوامبر، بلافاصله پس از انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/12188