printlogo


شهرداری کرمان رونمایی کرد؛
الکترونیکی‌سازی فرآیندهای بین‌دستگاهی
الکترونیکی‌سازی فرآیندهای بین‌دستگاهی
کد خبر: 12286
شهردار کرمان، در آیین رونماییِ فاز اول پروژه «الکترونیکی‌سازی فرآیندهای بین‌دستگاهی»، گفت: کوتاه‌کردن فرآیندهای اداری سازمان‌های خدمت‌رسان، یکی از هنرهای مسئولان است...
با حضور شهردار کرمان، رییس و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر، مدیر سازمان برنامه و بودجه، معاون اجتماعی دادگستری، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان مهندسی ساختمان، و برخی دیگر از مدیران استانی و شهری، فاز اول پروژه «الکترونیکی‌سازی فرآیندهای بین‌دستگاهی» رونمایی شد.
شهردار کرمان، در آیین رونماییِ فاز اول پروژه «الکترونیکی‌سازی فرآیندهای بین‌دستگاهی»، گفت: کوتاه‌کردن فرآیندهای اداری سازمان‌های خدمت‌رسان، یکی از هنرهای مسئولان است.
محسن تویسرکانی، با بیان اینکه عمدۀ گله‌مندی مردم، که در دستگاه‌های نظارتی ثبت شده، از معطلی در ادارات دولتی است، افزود: برخی از دستگاه‌ها که متهم ردیف اول اتلاف وقت مردم هستند، باید فرآیندها را کوتاه کنند تا از این طریق علاوه بر جلب رضایتمندی حداکثری، تکریم ارباب‌رجوع و صرفه‌جویی اقتصادی، با فساد اداری نیز، مبارزه شود.
به اعتقاد وی، یکی از چالش‌های جدی در حوزۀ مدیریت شهری، موضوع واسطه‌ها و سوءاستفاده از موقعیت‌های اقتصادی است که با این اتفاق، حذف می‌شود.
تویسرکانی، رابطۀ دولت و مردم را نیازمند اعتماد حداکثری دانست و افزود: همچنین مدیران می‌توانند از این طریق، عملکرد زیرمجموعه خود را رصد کرده و از ذائقه شهروندان نیز آگاه شوند.
وی، با بیان اینکه روش‌های سنتی در دنیا منسوخ شده، گفت: در پروژه‌های الکترونیکی، اگر دستگاه‌ها با هم همکاری کنند، خدمات‌شان نمود بیشتری پیدا می‌کند.
شهردار کرمان، بر ضرورت عدم مراجعۀ حضوری ارباب‌رجوع به شهرداری تأکید کرد و افزود: هنوز در فاز اول این پروژه هستیم و هنر ما این است که شهر کرمان را در کشور متمایز کنیم.
تویسرکانی، با اشاره به حذف واسطه‌گری و حاکمیت شفافیت در این اتفاق، اظهار امیدواری کرد دولت نیز به زیرساخت‌های الکترونیکی نگاه ویژه و در فرآیند تعامل با دستگاه‌های خدمت‌رسان، مشارکت کند.
رونماییِ بیش از ۵۰ خدمت الکترونیکی در پلتفرم «کرمان من»
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان نیز، این پروژه را یک اتفاق ارزشمند در مسیر فرآیندهای خدماتی شهرداری کرمان، بیان و تأکید کرد: در هدف‌گذاری فاز اول این پروژه، که قرار بر کاستن از مراجعات حضوری شهروندان است، سعی شد ارگان‌هایی مانند شرکت توزیع نیروی برق شمال استان، اداره‌کل راه و شهرسازی، سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان نظام مهندسی کرمان، که بیشترین مراودات را با شهرداری دارند، مشارکت داده شوند.
به گفتۀ وحید خطیبی، تلاش مجموعه شهرداری و چهار ارگان یادشده، دست‌یابی به هدفی مشترک بوده، که امروز از آن رونمایی می‌شود.
وی، افزود: تراکم فرآیندهای دستی در شهرداری، انبوهی از کارکردهای غیرالکترونیکی است که در سردرگمی و نارضایتی مردم اثرگذار است و دلیل اصلی آن، نبود تعاملات بین‌دستگاهی و کم‌بودن ارتباطات دوسویه بین‌سازمانی است که بر کثرت فرآیندهای دستی تأثیر گذاشته است.
خطیبی، با اشاره به جعل اسناد و بروز فساد اداری، عدم شفافیت در فرآیندها، سرعت پایین اجرای کار، عدم امکان رصد مراحل و مراجعه مکرر در فرآیندهای دستی که شهروندان را دچار دردسر کرده، اظهار داشت: در بعضی آمار، ۲۰ مورد جابه‌جایی یک مراجعه‌کننده بین دو ارگان مشاهده شده، که نارضایتی‌های متعددی را در شهروندان کرمانی ایجاد کرده است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان، رویکرد شهرداری را در دوسال اخیر، عبور از فرآیندهای دستی به‌طور کلی بیان کرد و گفت: به‌طور متوسط در هرماه یک سامانه رونمایی شده و در ۱۸ ماه گذشته، بیش از ۵۰ خدمت الکترونیکی در پلتفرم «کرمان من» به بهره برداری رسیده است.
خطیبی، با بیان اینکه هر فعالیت الکترونیکی در شهرداری کرمان، در این پلتفرم یکپارچه بارگذاری شده است، افزود: همچنین این پلتفرم به پنجره واحد وزارت کشور متصل است.
وی از برگزاری بیش از ۸۰ نشست کارشناسی درون و برون‌سازمانی برای رسیدن به درک مشترک و موافقت مدیران ارشد دستگاه‌های خدمت‌رسان با سازمان «فاوا» و پیاده‌سازی درخواست‌های واصله و فرآیند آزمون و کسب بازخورد برای دستیابی به یک نقطه پایدار خبر داد و خاطرنشان کرد: گرچه در حوزه فرآیندی از زیرساخت هوشمند تمام‌عیار محروم هستیم، اما چاره‌ای نداریم جز اینکه این چالش‌ها را با همیاری هم، و با برگزاری جلسات متعددِ کارشناسی، رفع کنیم.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان، از همراهی رییس و اعضای شورای شهر، نگاه ویژه شهردار و معاونان شهردار به این موضوع تقدیر و اظهار امیدواری کرد چنین اقداماتی به افزایش رضایتمندی شهروندان منجر شود.
بررسی زمان‌ پاسخگویی مکاتبات مردم در حکمرانی هوشمند
در این آیین، سیدمحمدصادق تقوی، رییس کمیسیون هوشمندسازی شورای اسلامی شهر کرمان، با اشاره به انجام اصلاحات و هوشمندسازی فرآیندها در جلسات متعدد این کمیسیون، گفت: در حکمرانی هوشمند، شهرداری و دستگاه‌های مختلف خدمت‌رسان، از این پروژه برای خدمتگزاری مطلوب به مردم استفاده کرده و ضمن آموزش و اطلاع‌رسانی به شهروندان، زمان‌ پاسخگویی مکاتبات آنان نیز بررسی می‌شود.
در ادامه، سیدمهدی قویدل، معاون اجتماعی دادگستری استان نیز گفت: بزرگترین چالشی که با آن مواجه هستیم، عدم شفافیتی است که باعث بروز آسیب‌ها و فسادها شده است؛ بنابراین، شفافیت در سه موضوع زیرساخت‌ها، رویکردها و مدیریت‌ها، یک ضرورت است.
وی اظهار امیدواری کرد با آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و در راستای شفاف‌سازی در همۀ مراحل کاری، به سمت استفاده از این سامانه‌ها برویم.
رضا حافظی، مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز با اشاره به سردرگمی و تردد ارباب‌رجوع بین دستگاه‌های مختلف گفت: هوشمندسازی خدمات می‌تواند شفافیت و سرعت عمل کار را بالا برده و یکپارچه‌سازی کرده و منشأ خیر و برکت شود.
عباس طوفان، رییس سازمان مهندسی ساختمان هم، با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان، با دستگاه‌های مختلفی در ارتباط است، اظهار داشت: بروکراسی در سال‌های گذشته باعث تخلفاتی شده بود که با ایجاد چنین سامانه‌هایی، مشکلات حل خواهد شد.
به گزارش کرنا،وی از ایجاد سامانه یکپارچه در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز خبر داد و افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان، درخصوص تخلفات ساخت‌وساز، بیشترین حجم کار را با شهرداری دارد.
همچنین رضا مسعودی، مدیر جدید توزیع برق شهرستان کرمان، با اشاره به تأثیر همکاری دوطرفه در راستای کاهش مراجعات مردمی و تسریع در انجام خدمات در این سامانه گفت: ایراداتی در برقراری ارتباطات بین دو سازمان ایجاد شده بود که با این اتفاق مطلوب، برطرف می‌شود.
مصطفی بساوند، معاون حقوقی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه هم، با بیان اینکه ایجاد سامانه‌های هوشمند در ایجاد رضایت مردمی از اداره اوقاف مؤثر است، گفت: هوشمندسازی، باعث ایجاد شفافیت و امنیت شده و مسیر خدمت‌رسانی را کوتاه‌تر می‌کند.
همچنین حسین ساجدی‌فر مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به ایجاد سالم‌سازی مناسبات در هوشمندسازی گفت: این سامانه با تکیه بر دانش جوانان بومی کرمان شکل گرفته و امید است سامانه شهر هوشمند نیز به‌زودی راه‌اندازی شود.
لازم به ذکر است؛ در پایان این نشست، از مدیران چهار دستگاه راه و شهرسازی، اوقاف، اداره برق و نظام مهندسی ساختمان تقدیر شد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/12286