printlogo


بایدن متهم به قصور نفتی؛
ریزش ذخایر ‏‏‏‏‏‌استراتژیک آمریکا
ریزش ذخایر ‏‏‏‏‏‌استراتژیک آمریکا
کد خبر: 12330
رئیس ارشد صنعت شیل می‌گوید؛ ایالات‏‏‏‏‏‌متحده در‌برابر شوک نفتی خاورمیانه به‌طور غیرمعمولی آسیب‏‏‏‏‏‌پذیر شده‌است. هارولد‏‏‏‏‏‌هام، جو بایدن را به‌خاطر تصمیم برای تخلیه ذخایر استراتژیک نفت(SPR)، در سال‌های اخیر مقصر می‏‏‏‏‏‌داند...
رئیس ارشد صنعت شیل می‌گوید؛ ایالات‏‏‏‏‏‌متحده در‌برابر شوک نفتی خاورمیانه به‌طور غیرمعمولی آسیب‏‏‏‏‏‌پذیر شده‌است. هارولد‏‏‏‏‏‌هام، جو بایدن را به‌خاطر تصمیم برای تخلیه ذخایر استراتژیک نفت(SPR)، در سال‌های اخیر مقصر می‏‏‏‏‏‌داند. هارولدهام که از بزرگان نفت شیل آمریکا است، دولت بایدن را متهم‌کرده که با تخلیه ذخایر استراتژیک نفت کشور، آسیب‌رساندن به تولید داخلی و سیاست خارجی نابسامان، آمریکا را به‌طور غیرمعمول در ‌برابر شوک قیمت نفت در خاورمیانه آسیب‏‏‏‏‏‌پذیر کرده‌است.
بنیان‌گذار موسسه Continental Resources به فایننشال‌‌‌‌‌‌تایمز گفت؛ «بسیار نگران» است که درگیری در خاورمیانه بتواند به‌صورت بالقوه، عرضه جهانی نفت را مختل کند، آن‌هم در شرایطی که صنعت شیل آمریکا در «وضعیت ضعیفی» قرارگرفته و قادر به افزایش سریع تولید نیست. آنها SPR را تخلیه کرده‌اند و موجودی پالایشگاه‌ها در آمریکا طی سال‌های اخیر به پایین‌ترین حد خود رسیده‌است. دولت هرگز نمی‌‌‌‌‌‌داند چه زمانی به این ذخایر نیاز مبرم خواهدداشت. رئیس ‌میلیاردر شیل افزود: نقش ذخایر استراتژیک درست مثل این است که در هنگام بحران یا تعطیلی پمپ‌‌‌‌‌‌های بنزین، در باک ماشین خود به اندازه کافی بنزین دارید. او افزود: «ما در یک موقعیت غیرعادی قرار داریم و تا حد زیادی آسیب‌‌‌‌‌‌پذیر هستیم. همه نگاه‌ها در حال‌حاضر به سمت خاورمیانه معطوف است. البته در چهار سال‌گذشته نیز همینطور بوده‌است. نکته این است که آمریکا رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری داشت که صادقانه بگویم تقریبا می‌توان ادعا کرد آنگونه که باید، پای کار نبود
بایدن متهم به قصور نفتی
به نوشته فایننشال‌‌‌‌‌‌تایمز، اظهارات هام، یکی از اسپانسرهای برجسته برای نامزد موردنظر جمهوری‌خواهان، بازتابی از اظهارات رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور سابق است که دولت بایدن را به «جنگ علیه انرژی آمریکا» و کشاندن آمریکا به «آستانه جنگ‌جهانی سوم» متهم کرده‌است. ‌‌‌‌‌‌تحلیلگران ژئوپلیتیک هشدار داده‌اند که هرگونه درگیری منطقه‌ای می‌تواند صادرات بین‌المللی نفت‌‌‌‌‌‌وگاز را از مسیر خلیج‌‌‌‌‌‌فارس نیز تهدید کند. افزایش بیشتر قیمت سوخت برای دولت بایدن و معاون رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور، کامالا‌‌‌‌‌‌هریس که با تعهد کاهش قیمت کالاهای روزمره برای تصدی ریاست‌‌‌‌‌‌جمهوری نامزد شده‌است، تا حد زیادی نگران‌‌‌‌‌‌کننده خواهد بود. قیمت بنزین در ایالات‌‌‌‌‌‌متحده در حال‌حاضر به‌طور متوسط حدود ۳ دلار و ۴۰‌سنت در هر گالن بوده که حدود یک‌‌‌‌‌‌سوم از قیمت این کالای استراتژیک در اواسط سال‌۲۰۲۲ پایین‌تر است. در سال‌۲۰۲۲ میلادی، افزایش قیمت در بازارهای نفت‌‌‌‌‌‌خام پس از حمله روسیه به اوکراین، باعث افزایش قیمت انواع سوخت شد. دولت بایدن برداشت نفت از محل ذخایر استراتژیک ایالات‌‌‌‌‌‌متحده را در سال‌۲۰۲۱ آغاز کرد. این اقدام به‌دنبال تلاش برای پایین نگاه‌‌‌‌‌‌داشتن قیمت داخلی بنزین در آمریکا، انجام شد.
لازم به ذکر است، ایده اصلی تشکیل ذخایر استراتژیک در پی تحریم نفت اعراب در اوایل دهه‌۱۹۷۰ شکل‌گرفت. پس از اینکه تحریم‌ها علیه روسیه ترس از اختلال در عرضه را ایجاد کرد، دولت بایدن در سال‌۲۰۲۲، ۱۸۰‌میلیون بشکه نفت دیگر را از محل این ذخایر آزاد کرد.
به گفته اداره اطلاعات انرژی ایالات‌‌‌‌‌‌متحده، دولت این کشور بخشی از نفت آزاد شده را بازخرید کرده، با این حال، تنها ۳۸۲‌میلیون بشکه یعنی حدود نیمی از ظرفیت اسمی ذخایر SPR، باقی‌مانده که برای تامین حدود ۱۹روز مصرف کشور جوابگو خواهد بود. هام همچنین دولت بایدن را متهم کرد؛ با دنبال‌کردن سیاست‌های «کوته‌‌‌‌‌‌بینانه» از جمله محدود‌کردن برخی از حفاری‌‌‌‌‌‌ها و توقف فعالیت نیروگاه‌های جدید گازطبیعی مایع، تلاش می‌کند سرمایه‌گذاری نفت و گاز آمریکا را محدود کند و امنیت انرژی کشور را در هنگام افزایش خطرات ژئوپلیتیک به‌خطر بیندازد.
هام گفت: «بسیار مهم است که ما این صنعت را بیشتر از آن چیزی که دولت قبلا به آن ضربه وارد کرده‌است، نابود نکنیم
دفاع از اقدامات دولت مستقر
در عین‌حال، یک مقام آمریکایی انتقاد هام از دولت بایدن را رد کرد و گفت که دولت ایالات‌‌‌‌‌‌متحده نقش فعالی در تضمین اینکه درگیری‌های خارج از کشور به شهروندان آمریکایی آسیب نرساند، ایفا کرده‌است. این مقام گفت: «ما این مهم را با تسریع فرآیند گذار انرژی، کاهش تقاضای سوخت‌های‌‌‌‌‌‌ فسیلی در این فرآیند و توزیع نفت از محل ذخایر استراتژیک، تحقق بخشیده‌‌‌‌‌‌ایم.» برخی از ناظران بازار انرژی گفتند که اقدامات دولت باعث شکست بازار می‌شود، اما اینطور نشد. آنها گفتند که امسال باید منتظر نفت ۱۰۰ دلاری باشیم، اما پیش‌بینی آنها درست از آب در نیامد. آنها باور داشتند که ما نمی‌توانیم SPR را مجددا پر کنیم، اما ما مطمئنا SPR را تکمیل خواهیم کرد.» ما در ژانویه ۲۰۲۲ برنامه‌‌‌‌‌‌ای را تنظیم کردیم و به‌رغم همه پیش‌بینی‌های منفی، بدون انحراف به آن پایبند بودیم. تولید نفت و گاز ایالات‌‌‌‌‌‌متحده در دوران ریاست‌‌‌‌‌‌جمهوری جو‌‌‌‌‌‌بایدن به بالاترین حد خود رسیده‌، در عین‌حال صادرات نفت‌‌‌‌‌‌خام و LNG نیز افزایش یافته‌است. در همین ارتباط، کوین‌‌‌‌‌‌بوک مدیرعامل کلیر‌‌‌‌‌‌ویوانرژی‌‌‌‌‌‌پارتنرز، گفت که ایالات‌‌‌‌‌‌متحده در حال‌حاضر نسبت به دهه‌۱۹۷۰ که برخی از اعضای عرب اوپک، تجارت و حمل نفت‌‌‌‌‌‌خام را به کشورهای غربی تحریم و باعث افزایش ناگهانی قیمت شدند، در موقعیت بهتری قرار دارد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/12330