printlogo


پدیده زنانه شدن سالمندی؛
چالش افزایش زنان سالمند مجرد
چالش افزایش زنان سالمند مجرد
کد خبر: 12337
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با اشاره به اینکه با پدیده زنانه شدن سالمندی مواجه هستیم، گفت: این دبیرخانه در نظر دارد در بازه زمانی ۵ساله اقدام به بازنگری سند ملی سالمندان با همکاری تمام دستگاه‌های ذی‌ربط ذکر‌شده در سند ملی سالمندان کند...
به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان، مژگان رضازاده، رئیس دبیر‌خانه شورای ملی سالمندان کشور، درباره وضعیت سالمندی در کشور گفت: از جمعیت کل کشور ۱۱.۴۷درصد جمعیت سالمندی کشور است که از این تعداد جمعیت مردان سالمند (۴۷.۷۳درصد) و جمعیت زنان سالمند (۵۲.۲۷درصد) است و براساس تحلیل‌های صورت‌گرفته جمعیت سالخوردگی کشور به‌مرور «زنانه‌تر» می‌شود. او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه با پدیده زنانه شدن سالمندی مواجه هستیم، چه مشکلاتی بیشتر پیش‌ رو خواهیم داشت، ادامه داد: براساس آخرین سرشماری‌ها تعداد زنان سالمند تنها در ایران رو به افزایش است. تنهازیستی زنان سالمند می‌تواند موجب شود آنها با آسیب‌پذیری و مشکلات متعددی روبه‌رو شوند.
 تاکنون پژوهش جامعی در مورد وضعیت زنان سالمند تنها و میزان آسیب‌پذیری آنها در ایران انجام نشده است. این در حالی است که برای تصمیم‌گیری و طراحی و برنامه‌ریزی و تدوین خط‌مشی‌ها و سیاست‌های مبتنی بر شواهد در مورد این گروه در کشور باید مطالعات دقیقی صورت گیرد. رئیس دبیر‌خانه شورای ملی سالمندان کشور با اشاره به چالش‌های اساسی در زمینه زنان سالمندِ تنها، تصریح کرد: تنهازیستی بیشتر زنان سالمند نسبت به مردان، تحصیلات پایین‌تر زنان سالمندِ تنها، افزایش زنان سالمند روستایی، افزایش زنان سالمند با وضعیت تجرد قطعی و بدون فرزند، افزایش زنان سالمند تنها با تحصیلات دانشگاهی بالا، و افزایش زنان کهنسال از جمله مواردی است که با آنها روبه‌رو هستیم.
رضازاده درباره چالش‌های اقتصادی ناشی از این پدیده گفت: وابستگی مالی زنان سالمند به درآمد همسر عامل آسیب‌پذیری اقتصادی زنان سالمند تنهاست. همچنین کاهش درآمد زنان سالمند بیوه پس از فوت همسر از دیگر چالش‌های اقتصادی پدیده زنان سالمند تنهاست. البته زنان سالمند تنها، با قناعت بالا زندگی می‌کنند. او تاکید کرد: ما در این زمینه با چالش‌های فرهنگی نیز مواجه هستیم. از جمله این موارد انگ اجتماعی منزوی‌کننده زنان سالمند تنها، تابو بودن ازدواج زنان بیوه، عدم تمایل به استفاده از مراقبان رسمی، اولویت قائل نشدن سالمندان برای خود و تبعیض جنسیتی در ایران است. او خاطرنشان کرد: با توجه به امید زندگی بالاتر زنان در مقایسه با مردان، تعداد زنان سالمند تنها در سال ۱۳۹۵، ۹۲۵هزار نفر بود و برآورد سال ۱۴۰۰حدود یک‌میلیون نفر و پیش‌بینی آماری و جمعیتی حاکی از رشد سه‌برابری تا سال ۱۴۳۰ خواهد داشت.
رضازاده  با اشاره به تلاش برای حفظ بهزیستی و رفاه و استقلال زنان سالمند تنها، گفت: غربالگری ادواری سلامت در ابعاد مختلف جسمی، روانی و اجتماعی زنان سالمند تنها، رصد ادواری وضعیت زنان سالمند تنها با تاکید بر شاخص‌های سالمندی سالم و فعال، آگاه‌سازی و تقویت نقش خانواده، محیط همسایگی و اجتماع محلی در زمینه مراقبت و حمایت از زنان سالمند تنها، از جمله اقداماتی است که درخصوص سالمندان انجام می‌شود. او همچنین درباره اقدامات صورت‌گرفته در راستای سند جامع سالمندی گفت: به دلیل عدم تامین بودجه سالانه برای راهبری سند ملی سالمندان کشور و نبود سازوکار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم برای تشکیل بانک اطلاعات سالمندی و نظارت راهبردی بر اجرای سند ملی سالمندان کشور، تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است. او تاکید کرد: این دبیرخانه در نظر دارد در بازه زمانی ۵ساله و با همکاری تمام دستگاه‌های ذی‌ربط ذکرشده در سند ملی سالمندان، این سند ملی را مورد بازنگری قرار دهد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/12337