printlogo


در انتهای تابستان رقم خورد؛
افزایش هزینه تولیدات معدنی
افزایش هزینه تولیدات معدنی
کد خبر: 12457
داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که هزینه تولید محصولات معدنی در شهریور امسال نسبت به مرداد ماه افزایش یافته است...
بخش معدن یکی از ارکان کلیدی تولید در اقتصاد ایران است که مسئولیت کشف و پالایش بخش عمده‌ای از مواد اولیه بکار رفته در سایر تولیدات را بر عهده دارد. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که نه تنها هزینه تولید در این بخش در شهریور 1403 نسبت به مرداد ماه افزایش یافته بلکه سرعت رشد این هزینه نیز روند صعودی به خود گرفته است.
به بیان دقیق‌تر، تورم تولیدکننده ماهانه و نقطه به نقطه در این بخش نسبت به مرداد بالا رفته است. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تورم تولیدکننده سالانه با کاهش جزئی روبرو بوده است.
جزئیات تورم تولیدکننده معدن در شهریور 1403
تورم تولیدکننده شاخصی است که نشان می‌دهد قیمت کالاها در مبدا تولید و پیش از رسیدن به بازار مصرف‌کننده چند درصد نسبت به قبل تغییر کرده است. بنابراین، این شاخص به نوعی نمایانگر تغییرات هزینه تولید است.
گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم تولیدکننده ماهانه بخش معدن از 2.6 درصد در مرداد به 6.2 درصد در شهریور ماه جهش کرده است. از بین زیربخش‌های معدن، بالاترین تورم تولید ماهانه 7.1 درصد و مربوط به گروه «کانه‌های فلزی» بوده است. در مقابل، این شاخص در گروه «زغال‌سنگ» اُفت شدیدی را تجربه کرده و از 5.6 درصد به 0.3 درصد اُفت کرده است. به بیان دیگر، در شهریور ماه هزینه تولید زغال‌سنگ تنها 0.3 درصد گران‌تر از مرداد تمام شده است.
تورم تولید نقطه به نقطه بخش معدن نیز با افزایش روبرو بوده و از 21 درصد به 28.5 درصد رسیده است. از میان اجزای این بخش، بالاترین تورم تولید نقطه به نقطه 38.9 درصد و مربوط به گروه «سایر معادن» است.
در مقابل، تورم تولیدکننده سالانه در کل بخش معدن با کاهش روبرو بوده از 31.4 درصد به 29.5 درصد اُفت کرده است.
به گزارش اکوایران،بنابراین، در یک نگاه کلی به نظر می‌رسد که سرعت افزایش هزینه‌های تولید نسبت به مرداد ماه در بازه کوتاه‌مدت و میان‌مدت بالاتر رفته اما در بازه بلندمدت با کاهش روبرو بوده است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/12457