دولتها در جهان با دنبالکردن هدف «شکار ۱۰۰ میلیون توریست خارجی در سال» سرمایهگذاری عظیم جدید در فرودگاهها و زیرساختهای کشورشان را آغاز کردهاند.با ادامه رشد و گسترش بخش گردشگری، سرمایهگذاریهای استراتژیک انجامشده توسط ایالات متحده، چین، هند، امارات، عربستان، مکزیک و بریتانیا عصر جدیدی از سفر را شکل میدهند...
با ادامه رشد و گسترش بخش گردشگری، سرمایهگذاریهای استراتژیک انجامشده توسط ایالات متحده، چین، هند، امارات، عربستان، مکزیک و بریتانیا عصر جدیدی از سفر را شکل میدهند. این کشورها از ارتقای زیرساختهای پیشرفته گرفته تا ناوگان هوایی توسعهیافته، معیارهایی را برای نوآوری، دسترسی و پایداری در گردشگری تعیین میکنند.
پایگاه تحلیلی سفر و تور جهانی (Traveland tour world) در گزارشی به بررسی تقویت زیرساختهای توریسم هفت کشور و نحوه سرمایهگذاری این کشورها پرداخته است که این سرمایهگذاریها نهتنها به تقاضای رو به رشد میپردازد، بلکه فرصتهایی را برای رشد اقتصادی، تبادل فرهنگی و نظارت بر محیطزیست ایجاد میکند.
گردشگری با سرعتی خیرهکننده در حال پیشرفت است و کشورهای سراسر جهان در حال انجام اقدامات جسورانه برای «پیشرو ماندن» هستند. کشورهایی مانند ایالات متحده، چین، هند، امارات، عربستان سعودی، مکزیک و بریتانیا در حال برداشتن گامهای استراتژیک از سرمایهگذاریهای بیسابقه در زیرساختها گرفته تا توسعه ناوگان در هوانوردی، برای «تقویت رشد» در بخش گردشگری هستند. این تلاشها نهتنها فرودگاهها، راهآهن و قطبهای شهری را تغییر میدهند، بلکه تجربههای بینظیر و بهیادماندنی را برای مسافران ایجاد میکنند.
ایالات متحده در حال مدرنسازی فرودگاههای خود با ابتکارات چند میلیارد دلاری است، در حالی که چین در حال تقویت شبکه ریلی کلاس جهانی خود و ادغام فناوریهای پیشرفته در گردشگری است. هند در حال افزایش ارتباطات منطقهای است و برای رویدادهای فرهنگی تاریخی مانند ماها کومب ملا آماده میشود. در امارات نیز، فرودگاههای آیندهنگرانه و ناوگان هواپیماهای توسعهیافته در حال تغییر شکل سفرهای جهانی هستند. پروژههای رویایی عربستان سعودی مانند نئوم و العلا در حال بازتعریف گردشگری هستند و مکزیک بر توسعه راهآهن و فرودگاهها تمرکز دارد. در همین حال، بریتانیا در حال سرمایهگذاریهای استراتژیک برای بهبود تجارب سفر شهری و منطقهای است. این کشورها با هم نهتنها به تقاضای فزاینده پاسخ میدهند، بلکه به طور فعال باعث رشد در بخش گردشگری میشوند. آنها با ایجاد زیرساختهای قوی و گسترش قابلیتهای هوانوردی خود، زمینه را برای آیندهای روشنتر و مرتبطتر برای مسافران در سراسر جهان فراهم میکنند.
هزینه چند میلیاردی در ناوگان هوایی
ایالات متحده یکی از مقاصد برتر جهان است و سالانه میلیونها گردشگر را با جاذبههای متنوع خود، از شگفتیهای طبیعی مانند گرند کانیون گرفته تا مراکز فرهنگی مانند شهر نیویورک، جذب میکند. برای حفظ این بخش گردشگری پررونق و آماده شدن برای افزایش تقاضای مسافر، این کشور سرمایهگذاری زیادی در زیرساختهای فرودگاهی خود انجام میدهد. فرودگاه بینالمللی اورلاندو (MCO)، یکی از شلوغترین قطبهای مسافرتی کشور، دستخوش تحول عظیمی برای پذیرش ۶۰ میلیون مسافر سالانه خود شده است. اداره هوانوردی اورلاندو بزرگ (GOAA) یک پروژه ۱۳ میلیون دلاری برای نصب یک سیستم راهنمایی پارکینگ پیشرفته را تایید کرده است تا پارکینگ را برای مسافران کارآمدتر کند. علاوه بر این، ایجاد رستورانهای جدید و گزینههای خردهفروشی هیجانانگیز باعث تجربه بهتر برای مسافران در حال حرکت میشود.
در سطح ملی، اداره هوانوردی فدرال وزارت حملونقل ایالات متحده (FAA) یک ابتکار ۲۵ میلیارد دلاری را برای نوسازی فرودگاهها طی پنج سال مدیریت میکند.
امریکن ایرلاینز در حال برداشتن گامهای مهمی برای افزایش ناوگان خود و پاسخگویی به تقاضای رو به رشد برای سفرهای هوایی است. این شرکت هواپیمایی ۲۶۰ هواپیمای جدید سفارش داده است که باعث تقویت عملیات آن و بهبود تجربه مسافران خواهد شد. همچنین، بسیاری از پروژههای دورههای تامین مالی قبلی تکمیل شدهاند یا در حال تکمیل هستند.
بزرگترین شبکه راهآهن جهان
بخش گردشگری چین به دلیل تاریخ غنی، مناظر خیرهکننده و فناوریهای پیشرفته، تجدید حیات قابلتوجهی را تجربه میکند. این کشور در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ پذیرای ۲۳ میلیون بازدیدکننده بینالمللی بوده که این تعداد دو برابر سال قبل است.
در سال ۲۰۲۵، چین قصد دارد ۵۹۰ میلیارد یوآن (حدود ۸۲ میلیارد دلار) در شبکه راهآهن خود سرمایهگذاری کند که در حال حاضر بزرگترین شبکه راهآهن در جهان است. این بودجه ۲۶۰۰ کیلومتر خطوط راهآهن جدید اضافه میکند، اتصالات را بهبود میبخشد و سفر را برای بازدیدکنندگان داخلی و بینالمللی سریعتر و قابل دسترستر میکند. قطارهای پرسرعتی که در سرتاسر کشور تردد میکنند، قرار است نحوه تجربه گردشگران از چین را بازتعریف کنند و دسترسی بیوقفه به مقاصد نمادینی مانند پکن، شیان و شانگهای را ارائه دهند.
علاوه بر این، چین در حال متحول کردن تجربه گردشگری با فناوری پیشرفته است. این کشور با ادغام ۵G، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، راهی همهجانبه برای کشف جاذبههای خود به مسافران ارائه میدهد. همچنین، چین برای افزایش ورودیهای بینالمللی، سیاستهای گستردهای را برای سفر «بدون ویزا» اعمال کرده است که بازدید از آن را برای گردشگران آسانتر از همیشه کرده است.
بزرگترین اجتماع معنوی در هند
بخش گردشگری هند به دلیل میراث فرهنگی غنی، مناظر متنوع و مقاصد معنوی آن در حال رونق است. از خیابانهای شلوغ دهلی گرفته تا آبهای آرام کرالا، این کشور سالانه میلیونها بازدیدکننده را به خود جذب میکند. دولت هند برای افزایش جذابیت جهانی خود، بودجه گردشگری خود را به میزان قابلتوجهی افزایش داده است. برای سال مالی ۲۰۲۵-۲۰۲۴، تقریبا ۲۴۷۹ میلیارد روپیه به این بخش اختصاص یافت که نشاندهنده جهش ۴۶.۴ درصدی نسبت به سال قبل است. این بودجه از توسعه مدار گردشگری، ارتقای زیرساختها و بهبود ارتباط با مکانهای تاریخی و مذهبی حمایت میکند.
در سال ۲۰۲۵، همه نگاهها به ماها کومبه ملا، یکی از بزرگترین اجتماعات معنوی در جهان، خواهد بود. پیشبینی میشود این رویداد که از ۱۳ ژانویه تا ۲۶ فوریه برگزار میشود، ۴۰۰ میلیون توریست را جذب کند. با تاثیر اقتصادی تخمینی ۲۵ میلیارد دلار و پتانسیل دو برابر شدن در صورت افزایش هزینههای سرانه، ماها کومب ملا شاهدی بر توانایی هند در ترکیب گردشگری با فرهنگ در مقیاسی بینظیر است. بودجه مدیریتی این رویداد به مبلغ ۷۵۰۰ کرور، نشاندهنده تعهد دولت به موفقیت آن است.
هند همچنین در حال تغییر چشمانداز هوانوردی خود با برنامهای جسورانه برای سرمایهگذاری ۹۲۰ میلیارد روپیه (حدود ۱۱ میلیارد دلار) در زیرساختهای فرودگاهی تا سال ۲۰۲۵ است. هدف افزایش تعداد فرودگاههای عملیاتی از ۱۵۷ به ۲۰۰ است و اتصال بهتر در سراسر کشور تضمین میشود. این توسعهها بسیار مهم هستند، زیرا پیشبینی میشود که ترافیک مسافری تا سال مالی ۲۰۲۷ برابر ۸ تا ۹درصد رشد کند.
طرح بزرگترین فرودگاه جهان
«امارات»، مدتها پیشرو جهانی در گردشگری بوده است و میلیونها بازدیدکننده را با آسمانخراشهای نمادین، استراحتگاههای مجلل و تجربیات فرهنگی در سطح جهانی جذب میکند. برای تقویت بیشتر این بخش پررونق، امارات طرحی بلندپروازانه را اجرا کرده است. هدف این استراتژی جذب سالانه ۴۰ میلیون مهمان در هتل و ایجاد ۱۰۰ میلیارد درهم در سرمایهگذاری گردشگری تا سال ۲۰۳۱ است. هدف نهایی شامل افزایش سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی به ۴۵۰ میلیارد درهم، امارات را در ردیف یکی از مقاصد مسافرتی پیشرو در جهان قرار میدهد.
دبی نیز با سرمایهگذاری ۳۵ میلیارد دلاری برای ارتقای فرودگاه بینالمللی آل مکتوم به افزایش معیارها ادامه میدهد. هدف از این پروژه تبدیل آن به «بزرگترین فرودگاه جهان» با قابلیت جابهجایی ۲۶۰ میلیون مسافر در سال است. با پنج باند موازی و ۴۰۰ دروازه هواپیما در حال کار، این توسعه موقعیت دبی را به عنوان یک مرکز جهانی برای سفر و تجارت مستحکم میکند.
بخش هوانوردی امارات نیز شاهد رشد قابلتوجهی است. خطوط هوایی امارات ۶۵ هواپیمای ایرباس A۳۵۰-۹۰۰ سفارش داده است که قصد دارد ۱۰ فروند از آنها را تا مارس ۲۰۲۵ دریافت کند. این شرکت همچنین در حال بررسی امکان گسترش ناوگان خود با نوع A۳۵۰-۱۰۰۰ بسته به حل چالشهای دوام موتور است. علاوه بر این، امارات در حال سرمایهگذاری در ظرفیت بار با هواپیماهای باربری جدید بوئینگ ۷۷۷ برای حمایت از افزایش تقاضا در لجستیک است.
تشویق مشارکت بخش خصوصی
«عربستان» در حال تعریف مجدد بخش گردشگری خود تحت طرح بلندپروازانه چشمانداز ۲۰۳۰ است که هدف آن تنوع بخشیدن به اقتصاد بدون نفت و تبدیل پادشاهی به مقصدی جهانی است. با هدف جذب ۱۵۰میلیون بازدیدکننده سالانه تا سال ۲۰۳۰، دولت عربستان بر طیف گستردهای از پیشنهادهای گردشگری از استراحتگاههای لوکس گرفته تا اقامتگاههای مقرون به صرفه تمرکز کرده است تا اطمینان حاصل شود که چیزی برای همه سلیقهها وجود دارد. سازمان گردشگری عربستان تخمین میزند که ۸۰درصد از گردشگران ورودی در دسته غیرلوکس قرار میگیرند که نشاندهنده تعهد این کشور به جامعیت در استراتژی رشد گردشگری است.
سعودیها با پروژههای بزرگی مانند نئوم، شهری آیندهنگر با مساحت ۲۶۵۰۰کیلومترمربع در استان تبوک، حرکتهای جسورانهای انجام میدهند. با هزینه تخمینی بیش از ۱.۵ تریلیون دلار، نئوم دارای اجزای خلاقانهای مانند شهر خطی، استراحتگاه زمستانی و یک مرکز صنعتی است. این پروژهها فناوریهای پیشرفته و پایداری را با هم ترکیب میکنند و پیشبینی میشود که نئوم به تنهایی ۴۶۰هزار شغل ایجاد کرده و ۴۸ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی اضافه کند.
نقطه کانونی دیگر «العلا» است؛ منطقهای که به دلیل تاریخ غنی و اهمیت باستانشناسی خود شناختهشده است. هدف سرمایهگذاری در این منطقه تبدیل آن به یک سایت میراث فرهنگی در سطح جهانی است و گردشگران علاقهمند به تاریخ، فرهنگ و هنر را جذب میکند.
عربستان برای حمایت از اهداف رو به رشد گردشگری خود، سرمایهگذاری زیادی در حملونقل هوایی انجام میدهد. ساخت فرودگاه بینالمللی ملک سلمان در ریاض، پروژهای ۵۰میلیارد دلاری، سنگ بنای این تلاش است. پس از تکمیل، این فرودگاه یکی از بزرگترین فرودگاههای جهان خواهد بود که میتواند سالانه ۱۸۵میلیون مسافر را جابهجا کند. این کشور علاوه بر ساخت فرودگاههای جدید، زیرساختهای موجود خود را تقویت میکند. یک برنامه عظیم ۱۴۷میلیارد دلاری توسعه فرودگاه با هدف خدماترسانی به ۳۳۰میلیون مسافر تا سال ۲۰۳۰، بهبود امکانات و افزایش ظرفیت در سراسر منطقه است. علاوه بر این، صندوق توسعه گردشگری (TDF) به طور فعال سرمایهگذاری بخش خصوصی در گردشگری را هدایت میکند. این صندوق با ۱۶ میلیارد دلار تعهدات خصوصی و ۸ میلیارد دلار وام، پنجرههایی در بخشهای مختلف گردشگری میگشاید. این ابتکارات از توسعه هتلهای میان بازار گرفته تا پروژههای اکوتوریسمی در امتداد دریای سرخ، چشمانداز گردشگری متنوعتر و پایدارتری را ایجاد میکنند.
گسترش ارتباطات منطقهای
بخش گردشگری بریتانیا مدتهاست که سنگ بنای اقتصاد این کشور بوده و سالانه میلیونها بازدیدکننده را به مکانهای شاخصی مانند کاخ باکینگهام، استون هنج و ارتفاعات اسکاتلند میکشاند. برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده و حمایت از رشد صنعت، دولت بریتانیا قرارداد بخش گردشگری یعنی یک استراتژی جامع برای افزایش بهرهوری و زیرساخت را راهاندازی کرده است. تا سال ۲۰۲۵، این طرح قصد دارد ۱۳۰هزار اتاق جدید اضافه کند که ۷۵درصد آنها در خارج از لندن واقع شدهاند و توزیع گستردهتری از مزایا را در سراسر کشور تضمین میکند.
فرودگاه هیترو به عنوان بخشی از تعهد خود به نوسازی زیرساختهای حملونقل، برنامه سرمایهگذاری ۲.۳ میلیارد پوندی برای سالهای ۲۰۲۶-۲۰۲۵ را اعلام کرده است. این بزرگترین سرمایهگذاری بخش خصوصی در شبکه حملونقل بریتانیاست. این بودجه بر گسترش ظرفیت فرودگاه، بهبود تجربه مسافران و ارتقای استانداردهای ایمنی متمرکز خواهد شد.
برای تقویت گردشگری منطقهای، دولت بریتانیا در شبکههای حملونقلی سرمایهگذاری میکند که شهرهای بزرگ را به مناطق روستایی و ساحلی متصل میکند. بهبود زیرساختهای راهآهن و جادهای یک تمرکز کلیدی است که دسترسی آسانتر به جواهرات پنهان در سراسر انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی را ممکن میسازد. این تلاشها نهتنها گردشگری را تقویت میکند، بلکه از اقتصاد و جوامع محلی نیز حمایت میکند.
توسعه گردشگری شهری و منطقهای
مکزیک یک مقصد گردشگری پرجنبوجوش است که به سواحل خیرهکننده، خرابههای باستانی و فرهنگ سرزندهاش شناخته میشود. دولت مکزیک برای تقویت زیرساختهای گردشگری خود بر روی این شهرت سرمایهگذاریهای قابلتوجهی میکند. تا سال ۲۰۲۵، مکزیک قصد دارد ۴۴میلیارد دلار در پروژههای زیرساختی سرمایهگذاری کند که بخش قابلتوجهی از آن به بهبود فرودگاهها، شبکههای حملونقل و امکاناتی که از بخش گردشگری پررونق این کشور پشتیبانی میکنند اختصاص داده شده است. هدف از این اقدامات جذب بازدیدکنندگان بیشتر و تضمین تجربهای یکپارچه و بهیادماندنی است.
یکی از بلندپروازانهترین اقدامات مکزیک، پروژه «قطار مایا» است؛ یک خط آهن به طول ۱۵۲۵کیلومتر که برای اتصال مقاصد گردشگری کلیدی در سراسر شبهجزیره یوکاتان طراحی شده است. این خط آهن با مجموع هزینه پیشبینیشده بیش از ۴۸۰ میلیارد پزو (حدود ۲۸میلیارد دلار)، سفر به مکانهای نمادین مانند کانکون، تولوم و پالنکه را دگرگون خواهد کرد.
به گزارش دنیای اقتصاد، در سال ۲۰۲۵، قطار مایا قرار است حدود ۴۱میلیارد پزو بودجه دریافت کند که نشاندهنده اهمیت آن در استراتژی گردشگری کشور است. یکی از اقدامات کلیدی مکزیک برای رشد گردشگری خود توسعه گردشگری شهری و منطقهای است که در دو منطقه توریستی پلایا دل کارمن و سولیداریداد، بودجه ۴.۳ میلیارد پزویی را برای ارتقای زیرساختهای مختلف از بازسازی فضاهای عمومی تا تقویت زیرساختهای شهری اختصاص داده است.