در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، ساخت تقاطع غیرهمسطح در سهراهی «سیلو» با چهار رأی موافق و دو رأی مخالف، تصویب شد...
در آین نشست، دبیر شورا گفت: مستندات مطالعات مربوط به تقاطع غیرهمسطح سهراه «سیلو» با توجه به ارائه گزارش تکمیلی طرح توسط نمایندگان شهرداری و نظر مشاور طرح جامع حملونقل و تأیید شورای ترافیک استان، در کمیسیون عمران و شهرسازی، مطرح و احداث تقاطع غیرهمسطح در سهراه «سیلو» با چهار رأی موافق و دو رأی مخالف، تصویب شد.
محمد امینیزاده، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا، در این خصوص بیان کرد: درخواست دارم جلسهای بهصورت پخش زنده با حضور موافقان و مخالفان طرح برگزار شود و پس از بررسی نواقص و ابهامات، تصمیمگیری شود.
منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا هم خاطرنشان کرد: جلساتی که در این خصوص داشتیم، به ۱۵ سال پیش برمیگردد.
رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایهگذاری شورا نیز حساسیتهایی که برای تقاطعهای غیرهمسطح وجود دارد را با توجه به وسعت و هزینه این پروژهها، بهجا و قابل احترام دانست و افزود: باید از فرصتها استفاده کنیم؛ در سالهای گذشته، فرماندهی انتظامی مخالف اجرای این طرح بود، اما امروز همه اجزای مرتبط با پروژه، آماده هستند و اگر این فرصت را از دست بدهیم، در آینده دچار چالشهای بیشتری خواهیم شد.
حسین چناریان، یادآور شد: با توجه به تعطیلی مدارس و فصل تابستان و کمبودن ترافیک، همچنین با توجه به اینکه هماهنگیهای مسئولان درخصوص اجرای این پروژه بیش از هر زمان دیگری شکل گرفته، بهترین زمان برای اجرای این پروژۀ عمرانی است.
وی، افزود: از شهردار کرمان و مجموعۀ معاونت حملونقل شهرداری برای همت و ارادهای که در انجام مطالعات و شروع این پروژه در پیش گرفته، تشکر میکنم.
رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا با بیان اینکه امیدوار بودم ابتدا صحبتهای اساتید مخالف را میشنیدند بعد تصمیم میگرفتند، افزود: نکتۀ مثبت این مصوبه این است که شهرداری حداقل در مورد چهارراه «شهید نیکزاد» به نظر میرسد پذیرفته که مطالعات کافی نبوده است.
امینیزاده، گفت: نکتۀ مهمتر این است که از سه هفته پیش تا امروز تنها چیزی که به مستندات این پروژه اضافه شده، دو مکاتبه شهرداری با مدیر پروژه است مبنی بر اینکه نظر خود را درخصوص ضرورت اجرای دو پروژه ارائه دهد و پاسخ مجری پروژه، دکتر صفارزاده، تنها مستند جدیدی است که اخیراً اضافه شده است.
وی ادامه داد: در پاسخ ایشان اشاره شده که احداث تقاطع غیرهمسطح جنوب به غرب سهراه سیلو با حفظ دو چراغ راهنمای دو فازه و تغییرات موردنظر در پیکربندی شهر و با توجه به بررسیهای شاخصهای زمان سفر و ...، موجب بهبود وضعیت ترافیکی شهر کرمان خواهد شد.
رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا با بیان اینکه دکتر صفارزاده، صرفاً در مورد یک تقاطع اظهارنظر کرده، افزود: نکته دیگر اینکه طبق جدولی که به پیوست ارائه شده، با احداث تقاطع غیرهمسطح سهراه سیلو، شاخصهای وسیله کیلومتر و وسیله ساعت، تغییر جزئی خواهد داشت و با هزینهکرد چندصد میلیارد، بهبود قابل توجهی در وضعیت ترافیک رخ نخواهد داد؛ بنابراین، تأکید دارم چند کارشناس مخالف هم باید این طرح را بررسی کرده و نظر آنها لحاظ شود.
امینیزاده خاطرنشان کرد: درخصوص اینکه اجرای این پروژه واقعا خدمت به رینگ شهر است، آنطور که در نقشههای پیوستی مشاهده میشود، ترافیک به سمت سهراه دخانیات و کشاورز کشیده خواهد شد؛ همانطور که در تجربۀ پل باغملی و امیرکبیر دیدهایم؛ باید ببینیم آیا اجرای این طرح واقعاً مدتزمان سفر از مبدأ و مقصد را کم میکند یا فقط در یک تقاطع بهبود میبخشد و در تقاطع بعدی ترافیک را سنگیننر میکند؟
وی یادآور شد: با توجه به اینکه هنوز مطالعات فاز دو هم وجود ندارد، از لحاظ بودجهای نمیدانیم این پروژه چقدر هزینه در بر خواهد داشت و این هزینه از کجا میخواهد تأمین شود؟
رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا افزود: در مورد پروژۀ تقاطع غیرهمسطح «شهید زنگیآبادی» اتفاق خوبی افتاد، اما موجب تأخیر و عدم اجرای سایر پروژهها شد؛ باید ببینیم آیا اجرای این پروژه منجر به تأخیر سایر پروژههای مهم سال جاری ازجمله پروژۀ «شهدای خلبان» احداث خطوط BRT، دوچرخههای اشتراکی و احداث پارکینگ نخواهد شد؟
امینیزاده، بیان کرد: نظر من موافق با نظر مشاور پروژه است که تا ارائه نتایج طرح جامع و جمعبندی نهایی برای تعیین اولویتهای شهر کرمان، پروژه کلانی اجرا نشود؛ این رویکرد به نفع شهر خواهد بود.
سپس، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا خاطرنشان کرد: پروژۀ سهراه شرفآباد که در دوره قبل بررسی شده بود، با مخالفت شورا به تعویق افتاد و درنتیجه شهرداری و شهر متضرر شدند؛ الآن هم در آخرین جلسه کمیسیون عمران با توضیحات تکمیلی درخصوص ضرورت اجرای پروژۀ سهراه سیلو، تعداد بیشتری از اعضای شورا ضرورت اجرای این طرح را پذیرفتند.
ایرانمنش، افزود: اجرای این پروژه، گره ترافیکی را باز میکند و موجب کاهش مدتزمان سفرهای درونشهری میشود و از طرفی، هرچه زمان بگذرد، هزینه اجرا بالاتر میرود؛ این توضیحات را درخصوص ضرورت اجرا کافی میدانم.
وی درخصوص ردیف بودجه برای احداث تقاطع غیرهمسطح «سیلو» اظهار داشت: چندین سال است با قرارگاه خاتم کار میکنیم، حتی میتوانیم کنار ردیف بودجۀ تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان» این پروژه را هم اضافه کنیم و مذاکره شود تا از جای دیگری بودجه کسر نشود؛ ضمن اینکه قرار است ۵۰درصد هزینه پروژۀ سهراه سیلو در بودجه امسال دیده شود.
سپس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا بیان کرد: خواهش میکنم اطلاعات صحیح داده شود، من یکی از مخالفان پروژۀ سهراه شرفآباد بودم؛ آن زمان اصرار کردیم جلسه کارشناسی گذاشته شده و طرح اصلاح شود که خوشبختانه پس از بررسیهایی که شد به این نتیجه رسیدند که طرح اولیه اصلاً به لحاظ کارشناسی قابل اجرا نیست و اصلاح شد.
محمود بابایی، افزود: اصرار امروز ما هم به همین دلیل است که طرح مجدداً بررسی شود؛ ما باید از نظر کارشناسی به قطعیت برسیم که اجرای این پروژه ضروری است و اصلاحات لازم انجام شود.
وی، خاطرنشان کرد: اگر اصرار بر تصویب این موضوع دارند، حداقل چند مورد لحاظ شود؛ اول اینکه حتماً مشخص شود ردیف بودجه از کجا قرار است اضافه شود و دوماً اجرای این پروژه منوط به اتمام پروژۀ «شهدای خلبان» شود.
در ادامه، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهرهوری شورا نیز با اشاره به اینکه ابتدا مخالف اجرای این پروژه بوده، اما پس از بررسی نظر موافقان و مخالفان و مطالعه اسناد بالادستی، نظرش تغییر کرده، اذعان کرد: رویکرد ما باید انسانمحور باشد؛ کمااینکه در رویکردهای نوین جهانی نیز، دارند به سمت تخریب تقاطعهای غیرهمسطح و افزایش امکان حضور انسان در شهر میروند.
سیدمحمدصادق تقوی، افزود: از شهردار میخواهم امسال حتماً پروژه «شهدای خلبان» در زمان مقرر یعنی تا شهریورماه بهطور کامل به بهرهبرداری برسد؛ تقاطع «سیلو» هم در صورت تصویب نهایی، در کوتاهترین زمان احداث شود.
وی خاطرنشان کرد: پروژههایی با رویکرد انسانمحور که به تصویب شورای شهر هم رسیده و در بودجۀ سالجاری لحاظ شده ازجمله توسعه حملونقل عمومی و راهاندازی BRT، نوسازی ناوگان تاکسیرانی، راهاندازی ایستگاههای دوچرخههای اشتراکی و توسعۀ هوشمندسازی مدیریت شهری هم پیگیری شود.
سپس، شهردار کرمان، توضیحاتی در پاسخ به موارد مطرحشده، بیان کرد.
به گزارش کرنا،محسن تویسرکانی، گفت: دلیل اینکه احداث تقاطع غیرهمسطح در چهارراه «نیکزاد» فعلاً کنار گذاشته شد، اهمیت پرداختن به موضوعات دیگر بود و اینکه باید نگاهی به بضاعت خود از نظر امکانات و بودجه داشته باشیم؛ بنابراین، فعلاً اجرای این پروژه در اولویت ما قرار ندارد.