شرکت سایپا و پارس خودرو صورت های مالی خود برای میانه تابستان را منتشر کرده اند. این اسناد نشان میدهد تولید پراید در پارس خودرو که به صورت حق العمل کاری برای سایپا کار می کرد صفر شده است اما تولید این خودرو درخود سایپا با وجود افت شدید نسبت به دوره مشابه سال قبل ادامه دارد و سایپا هنوز با وجود خداحافظی هنوز از این محصول پرتیراژ دل نکنده است.
آبان ماه گذشته جواد سلیمانی مدیرعامل خودروسازی سایپا برنامه زمان بندی برای خروج پراید از خطوط تولید این خودروساز را اعلام کرد.
بر اساس این برنامه زمان بندی قرار شد پراید 132 تا پایان دی ماه 98، مدل هاچ بک ( بدون صندوق عقب) یعنی پراید 111 تا پایان اردیبهشت 99 و پراید 131 تا پایان تیر ماه از خطوط تولید سایپا خارج شوند.
برنامه ریزی برای خروج پراید 132 و پراید 111 از خطوط تولید حتی زودتر از برنامه زمانی اعلام شده محقق شد اما این اتفاق درباره مدل 131 رخ نداد.
سایپا اعلام کرد توانسته 10 روز زودتر از مهلت تعیین شده برای پراید 132 و همچنین نزدیک به یک ماه جلوتر از برنامه ریزی برای توقف تولید پراید 111 تولید این دو عضو خانواده پراید را عملیاتی کند.اما محصول 131 یک ماه پس از هدف گذاری هم چنان مهمان خطوط تولید سایپا است.
پس از اعلام هدف گذاری رسمی برای خروج 131 از خط تولید سایپا در پایان تیر،اوایل مرداد ماه نیز در فضای رسانه های خودرویی خبری با این مضمون منتشر شد که حیات تولید سومین عضو خانواده پراید هم در سایپا تمام شده است.مستند این خبر عکسی بود که بر روی آن آخرین پراید 131 بود.در این عکس یک خودرو در خطوط تولیدی سایپا به عنوان آخرین پراید تولیدی معرفی شده بود.
اما علاوه بر این خبر خود سایپا نیز دست به کار شد و 16 مرداد مراسم رسمی خداحافظی با پراید را با حضور مقام های دولتی و رسانه ها برگزار کرد.
کاری که ایران خودرو را برای پیکان در اردبیهشت سال 1384 انجام داد با این تفاوت که مهمان اصلی آن مراسم اسحاق جهانگیری وزیر وقت صنعت و معدن در دولت هشتم بود اما مهمان اصلی سایپا محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور در دولت بود.
در این مراسم یک دستگاه پراید 131 به عنوان آخرین پراید تولیدی با دست خط و امضای محمود واعظی رییس دفتر حسن روحانی به موزه سایپا رفت.
پراید 131 متوقف شد اما حرکت می کند!
با توجه به برگزاری مراسم رسمی خداحافظی با پراید این گمان وجود داشت که تمام اعضای خانواده این محصول پرتیراژ برای همیشه به موزه سایپا رفته اند اما حضور پراید در آمار تولید مرداد سایپا که در سایت کدال سازمان بورس منتشر شد این گمان را از بین برد.
بر اساس آمار منتشر شده سایپایی ها طی مرداد ماه امسال 2 هزار و 262 دستگاه پراید تولید کرده اند.
البته تولید این تعداد پراید در قیاس با تعداد پراید تولید شده در تیرماه سال جاری از افت 88 درصدی حکایت دارد اما خط تولیدی که اعلام شده متوقف شده است هم چنان در حال فعالیت است.
نگاهی به آمار تولید پارس خودرو ( شرکت زیر مجموعه سایپا) در مرداد نشان می دهد این خودروساز تولید پراید را که به صورت حق العمل کاری برای شرکت مادر انجام می داد، متوقف شده است.
اما پراید در شرایطی که برایش مراسمی خداحافظی نیز برگزار شده است تا چه زمانی تولید می شود؟
برای پاسخ به این سوال باید وضعیت تعهدات معوق سایپا را بررسی کرد.
پیش تر مجید باقری قائم مقام مدیرعامل در فروش و خدمات پس از فروش خودروسازی سایپا اعلام کرده بود از 20 محصولی که این خودروساز نسبت به آن تعهدات معوق دارد تا پایان شهریور ماه 18 محصول تعهداتشان بروز رسانی می شود.
با توجه به اظهارات این مدیر خودروساز به نظر می رسد پراید نیز در لیست این 18 محصول قرار داشته باشد.
پیش بینی می شود تولید پراید در شهریورماه نیز ادامه داشته باشد و بعد از بروز رسانی تعهدات آن تولیدش به طور کامل متوقف شود.
اما یک پرسش می ماند؛سایپا دو پراید دیگر را زودتر از زمان هدف گذاری از خط تولید خارج کرد.131 قرار بود تیرماه از خط تولید خارج شود اما با وجود مراسم خداحافظی هم چنان در حال تولید است.شواهد نشان می دهد تولید در شهریور هم ادامه داشته باشد.ولی با فرض اینکه مرداد ماه پایانی بوده بهتر نبود مراسم خداحافظی نمادین هم زمانی انجام شود که توقف تولید به صورت واقعی صورت گرفته بود و پراید به موزه رفته واقعا آخرین پراید بود نه آنکه بعد از آن بیش از چند صد دستگاه دیگر تولید شده بود.
وقتی خبر توقف تولید اعلام می شود و خلاف آن عمل می شود می توان تعبیر کرد تولید ان محصول به صورت زیر زمینی انجام می شود زیرا باور عمومی این است که محصول به موزه رفته نه آنکه یک شرکت برای پایبندی خود به برنامه مراسم نمادین را در زمان مقرر برپا کند اما تعهد داده شده را در زمان مقرر به انجام نرساند.
لینک مطلب: | http://eghtesadkerman.ir/News/item/2383 |