printlogo


قیمت دلار به نقطه عطف نزدیک شده است؟
ریسک‌های دلار ۳۰ هزار تومانی
ریسک‌های دلار ۳۰ هزار تومانی
کد خبر: 2599
بازار ارز در کانال ۲۹ هزار تومان چند روزی است که حبس شده است. البته عقربه بازار تا حدودی افزایشی است، اما اگر دلار وارد دهه چهارم قیمتی شود، صبر بازارساز لبریز خواهد شد؟

دلار دیروز قدم‌های آهسته‌ای به سمت 30 هزار تومان برداشت، این قدم‌های آهسته با همراهی نرخ درهم رقم خورد. درهم در روز چهارشنبه در قیمت 8,040 تومان بسته شد. در این قیمت دلار 29 هزار و 500 تومان می‌ارزد. با اینحال، قیمت دلار در بازار آزاد کمی بیشتر بود. دلار در معاملات مجازی دیشب تا 29,800 تومان نیز پیشروی کرد. 

البته در این باره نیز درهم همپای دلار حرکت کرد. معاملات فردایی درهم تا 8,155 تومان بالا کشید. برخی از معامله‌گران ارزی بیان کردند که ورود درهم به محدوده 8,200 تومان، مجوز به تهران برای لمس دلار 30 هزار تومانی را خواهد داد. اما به نظر فعلا تهران از این عدد واهمه دارد.

برخی از معامله‌گران این ترس را دارند که با غافلگیری از سوی بازارساز ارزی مواجه شوند. ظن آنها این است که قصد سیاستگذار ارزی این بوده که بازار را تا اینجا با کنترل از راه دور، از طریق بازار نیما و وضع برخی محدودیت‌های ارزی کنترل کند. اما شاید این استراتژی در زمانی تغییر یابد که این زمان می‌تواند با ورود دلار به دهک بعدی، رقم بخورد. ضمن اینکه از نظر آنها هنوز ابزارهای امنیتی وارد بازار نشدند، اگر آنها نیز به کار رود، حداقل نوسانگیری را در بازار ارز غیرقابل پیش‌بینی خواهد کرد. در واقع ورود دلار به کانال 30، این بیم را به وجود می‌آورد که ممکن است با یک حمله ضربتی مواجه شود. 

اگر بایدن رئیس جمهور بعدی آمریکا باشد، چه بسا بدون نیاز به حمله ضربتی، بازار ارز با افول انتظارات سقف‌ها را یکی یکی پس دهد. تمام این فاکتورها باعث شده تا دلار برخلاف سکه، در حرکتش تامل بیشتری وجود داشته باشد. بالای ابر 30 هزار تومان، فضای بازار ناشناخته است، این فضای تاریک می‌تواند حداقل کسانی را که از تاریکی هراس دارند، به عقب راند. یعنی هم افت تقاضا و هم پاتک عرضه می‌تواند توامان بر سر نوسانگیران خراب شود. 

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2599