printlogo


با موافقت مجلس؛
«ستاد تنظیم بازار کشاورزی» تشکیل می‌شود
«ستاد تنظیم بازار کشاورزی» تشکیل می‌شود
کد خبر: 3511
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای با تشکیل «ستاد تنظیم بازار کشاورزی» موافقت کردند. نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولید کشاورزی، ماده «یک» این طرح را به تصویب رساندند.
براساس آن در راستای اعمال قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی و قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و به‌منظور برنامه‌ریزی و ساماندهی بازار کالاهای کشاورزی، «ستاد تنظیم بازار کشاورزی» با وظایف و اختیاراتی تشکیل می‌شود که عبارتند از: «تنظیم بازار داخلی کالاهای کشاورزی شامل بازرسی و نظارت بر قیمت، تامین و توزیع»، «مدیریت نظارتی مطلوب بازار کالاهای کشاورزی در جهت تامین منافع همه ذی‌نفعان با همکاری اتاق اصناف کشاورزی ایران، اتاق اصناف ایران و تشکل‌های غیر‌دولتی کشاورزی»، «نظارت مستمر بر ذخایر راهبردی کالاهای کشاورزی»، «نظارت بر تامین امکانات و تسهیلات (اعتبارات و تسهیلات بانکی و ارزی) موردنیاز کالاهای کشاورزی» و «نظارت بر امور گمرکی، تعرفه‌ای و مالیاتی به‌منظور روان‌سازی تامین و توزیع کالاهای کشاورزی».
براساس بند «ب» ماده «یک» این طرح ترکیب اعضا نیز شامل وزیر جهاد کشاورزی (رئیس)، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر دادگستری، وزیر راه‌وشهرسازی، رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران، رئیس اتاق اصناف ایران، رئیس سازمان تعاون روستایی ایران، رئیس سازمان توسعه تجارت کشاورزی ایران (دبیر)، رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، رئیس اتاق تعاون ایران، دو نفر کشاورز خبره در صنوف مختلف با معرفی اتاق اصناف کشاورزی ایران و حکم وزیر جهاد کشاورزی، یک نفر متخصص اقتصاد کشاورزی با معرفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دو نفر نماینده ناظر از کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس بدون حق رای به انتخاب مجلس است.
براساس تبصره «یک»، ‪‌در این قانون، مقصود از کالاهای کشاورزی، کلیه نهاده‌ها (به‌استثنای آب) و محصولات کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین فرآورده‌های موضوع بند «الف» و «ب» قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی و مقصود از عوامل تولید ماشین‌آلات، تجهیزات و ادوات کشاورزی و منابع طبیعی است.
در تبصره «۲» نیز آمده است: ‪‌در صورت عدم امکان حضور وزرا و روسای موضوع ردیف‌های ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ و ۷ این ماده، معاون ذی‌ربط و تام‌الاختیار آنان، موظف به شرکت در جلسات هستند و حضور آنان موجب سلب مسوولیت اعضای اصلی نمی‌شود. در تبصره «۴» نیز آمده است: جلسات ستاد با دعوت وزیر جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود و با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‌یابد و مصوبات آن با رأی اکثریت مطلق اعضای حاضر معتبر است. مصوبات ستاد پس از تایید و ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی لازم‌الاجراست.
براساس تبصره «۵»، قیمت‌گذاری از جمله تضمینی و توافقی و تعیین سیاست‌های حمایتی کلیه کالاهای کشاورزی برعهده شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی موضوع قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی است.
تبصره «۶» نیز می‌گوید: شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی موظف است مقررات صادرات و واردات کالاهای کشاورزی را حداکثر تا پایان تیرماه هر سال تصویب و اعلان عمومی کند و هر گونه تغییر در طول سال زراعی ممنوع است.
در تبصره «۷» مطرح شده که دبیرخانه این ستاد در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد می‌شود و رئیس سازمان توسعه تجارت کشاورزی ایران دبیر ستاد تنظیم بازار کشاورزی ایران است. ساختارهای مرتبط با تنظیم بازار کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت منفک و به وزارت جهاد کشاورزی براساس چارت سازمانی موجود و پست‌ها و افراد شاغل در پایان سال ۱۳۹۹ منتقل می‌شود.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/3511