printlogo


رئیس انجمن ملی خرما خبر داد
کاهش ۱۵ درصدی تولید خرما
کاهش ۱۵ درصدی تولید خرما
کد خبر: 3548
رئیس انجمن ملی خرما از کاهش ۱۵ درصدی تولید خرما خبر داد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی پیش‌بینی می‌شود که تولید خرمای مضافتی نسبت به سال قبل کاهش یابد.
محسن رشید فرخی با اشاره به تاثیر خشکسالی بر تولید خرما اظهار کرد: شرایط خشکسالی و کم بارشی بر تولید تمامی محصولات زراعی و باغی اثر گذاشته است که با این وجود پیش بینی می‌شود که تولید برخی گونه‌ها همچون خرمای مضافتی ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یابد.
او افزود: علی رغم کاهش تولید خرما نسبت به سال قبل، مشکلی در تامین خرمای صادراتی و بازار داخل نداریم.
رشیدفرخی ادامه داد: امسال برآورد می‌شود که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما تولید شود، هر چند امسال تولید خرمای مضافتی نسبت به سال قبل کاهش می‌یابد، اما در سایر گونه‌ها شرایط همانند قبل خواهد بود.
رئیس انجمن ملی خرما با اشاره به اینکه سیاست‌های صادرات به تصمیمات دولت بستگی دارد، بیان کرد: با حذف قوانین دست و پاگیر و جلوگیری از تصمیمات خلق الساعه صادرات، ۳۰ درصد خرمای تولیدی صادر می‌شود که با این وجود حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری خواهیم داشت.
او با بیان اینکه قیمت خرما نسبت به ۲ سال گذشته تفاوتی نداشته است، گفت: علی رغم افزایش ۴ برابری نهاده‌های تولید و تورم ۴۰ درصدی، قیمت خرما نسبت به ۲ سال گذشته تغییری نکرده است که با استمرار این روند تولیدکنندگان رغبتی به تولید ندارند.
این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو خرمای مضافتی در مبدا را ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با وجود افزایش هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده خرما بالاتر از نرخ فعلی مبدا است.
رشیدفرخی با تاکید بر این موضوع که امنیت آبی از امنیت غذایی اهمیت بیشتری دارد، بیان کرد: گسترش نخیلات جزو برنامه نیست، چرا که از همین‌ میزان باید حداکثر بهره‌وری را داشت.
رئیس انجمن ملی خرما ادامه داد: با توجه به بحران منابع آبی، دولت باید از گسترش باغات جلوگیری کند؛ چرا که بیش از نیمی از آبیاری‌های کشور غرقابی است، در حالی که باید به سمت گلخانه‌های هیدروپونیک و آبیاری پیشرفته رفت. با توجه به موضوع خشکسالی و امنیت آبی کشور، از این رو دولت باید اقدامات جدی در بحث رفع بحران آب انجام دهد.
او در پایان با تاکید بر لزوم برخورد با چاه‌های غیر مجاز تصریح کرد: عدم برخورد با چاه‌های غیر مجاز از جمله علل خشکسالی در کشور به شمار می‌رود؛ به طوری که برآورد می‌شود، حدود ۴۰۰ هزار چاه غیر مجاز در کشور داریم که کنترلی بر روی آن‌ها نیست، در حالی که تمامی محدودیت‌ها برای چاه‌های مجاز است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/3548