printlogo


چرا دلار از هرات به تهران می آید؟
اثر «طالبان» بر بازار دلار ایران
اثر «طالبان» بر بازار دلار ایران
کد خبر: 3627
پس از اینکه طالبان توانست برخی مناطق در افغانستان را تصرف کند این سئوال پیش آمد که این اتفاق چه اثری بر قیمت دلار در ایران دارد؟ با توجه به ارتباط ارزی هرات و تهران برخی گمان می کنند بازار ارز ایران در کوتاه مدت از این اتفاق اثر می‌گیرد.
پیشروی طالبان در افغانستان می تواند وضعیت بازار ارز ایران را تحت تاثیر قرار دهد. شماری از معامله گران باور دارند، خط هرات برای بازار ارز مشهد و تهران اهمیت زیادی دارد و در صورتی که دلاری از افغانستان به سوی این شهرها سرازیر نشود، تا حدی، کمبود عرضه ایجاد خواهد شد. این دسته از معامله گران اعتقاد دارند،‌ در واکنش به گسترش کنترل طالبان در افغانستان و در مرزهای مشترک با ایران، قیمت دلار تا حدی روند صعودی خواهد گرفت.
چرا دلار از هرات به ایران می آید؟
بر اساس صحبت های فعالان، به طور سنتی، قیمت دلار در منطقه هرات افغانستان پایین تر از بازار مشهد است و همین مساله موجب می شود که اسکناس آمریکایی از منطقه ارزان تر به بازار داخلی جا به جا شود. در کنار این، کالاهای ایرانی زیادی به افغانستان می رود و بر اساس صحبت های معامله گران، هزینه آن به صورت اسکناس نقدی دریافت می شود.
برخی معامله گران اعتقاد دارند،‌ پیش روی های طالبان می تواند موجب شود که تجارت ایران با افغانستان نیز دچار مشکل شود و ارزآوری کشور کاهش پیدا کند. با این حال، بخشی از معامله گران اعتقاد دارند که حتی پیش روی های طالبان نیز تغییر معناداری بر بازار ارز داخلی نخواهد داشت.
از نگاه آن ها، در شرایط کنونی سطح تقاضای اسکناس در بازار چندان بالا نیست و به دلیل محدودیت های کرونایی تا حدی تمایل خرید نیز کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل، از نظر آن ها، تغییرات سیاسی همسایه شرقی نمی تواند وضعیت بازار ارز را چندان تحت تاثیر قرار دهد. در کنار این، سطح عرضه بازارساز معنادار است و به نظر می رسد که تمایلی ندارد اجازه رشد بیشتر را به قیمت دلار بدهد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/3627