printlogo


نماینده جیرفت در مجلس مطرح کرد؛
«زنان کشاورز»در معرض بیشترین ناامنی شغلی
«زنان کشاورز»در معرض بیشترین ناامنی شغلی
کد خبر: 3728
نماینده جیرفت و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه پاندمی کرونا موجب بیکاری بخش بزرگی از فعالان صنعت کشاورزی در جهان و ایران شده است، گفت: زنان کشاورز بیش از مردان در معرض ناامنی شغلی قرار گرفته‌ و آسیب جدی دیده‌اند.
 ذبیح‌الله اعظمی‌ساردویی، عضو هیات‌‌رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: نمایندگان مجلس باتوجه‌ به زیان کشاورزان از پاندمی کرونا، در تلاش هستند تا با هماهنگی دولت، سود و جرایم دیرکرد تسهیلات بانکی کشاورزان را تا حداکثر ممکن کاش دهند. همچنین امیدواریم که کمک‌های بلاعوض برای تامین نهاده‌های لازم به کشاورزان تعلق گیرد.
او ادامه می‌دهد: کرونا موضوع تامین زنجیره غذایی را در شهر و روستا و کشورهای مختلف تحت‌تاثیر قرار داد؛ کاهش نیروی کار کشاورزی از تاثیرات منفی کرونا بود که طبعا به‌دنبال این اتفاق، شاهد کاهش تولید محصولات کشاورزی و در نتیجه افزایش و ناپایداری قیمت برخی اقلام بودیم؛ همه این موارد بر اختلال زنجیره حمل‌ونقل خرد و کلان کشاورزی بسیار تاثیرگذار بود. او می‌گوید: از دیگر تاثیرات مهم کرونا، تعطیلی هتل‌ها، تالارها، رستوران‌ها و ... بود که مصرف‌کننده مهم محصولات کشاورزی‌اند و همین تعطیلی بر کاهش عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی تاثیرگذار بود.
  کرونا و تجارت جهانی محصولات کشاورزی
اعظمی‌ساردویی توضیح داد: یکی از مهم‌ترین موانع و محدودیت‌های مهم بر سر راه واردات و صادرات محصولات کشاورزی، بستن بسیاری از مرزهای کشورهای هدف بود، به همین دلیل جلوی صادرات و واردات گرفته شد و البته زیان اصلی را در این حوزه هم بخش کشاورزی دید.
او تصریح کرد: تغییرات اقلیمی در جهان و کاهش نزولات آسمانی در بخش‌های بزرگی از کره‌خاکی از دیگر عواملی بوده که تاثیر کرونا بر کشاورزی را تشدید کرده است؛ این موضوع در کنار پاندمی کرونا بر برنامه امنیت غذایی سازمان خواربارجهانی برای کاهش گرسنگان جهان تاثیر منفی زیادی گذاشت و باعث افزایش گرسنگان جهان شد.
این نماینده مجلس گفت: از دیگر تاثیرات کرونا این بوده که بیش از ۲ میلیارد نفر از تولیدکننده‌های بخش کشاورزی در جهان تحت‌تاثیر مخرب این بیماری و از دست‌رفتن امنیت شغلی و تولیدی قرار گرفتند. تولیدکننده‌های بخش کشاورزی به دلیل بیماری و آلودگی به کووید-۱۹ باعث کاهش راندمان و مدیریت باغات و مزارع شدند و در نتیجه تولیدکننده در اینجا هم صدمه‌دیده است.
او می‌گوید: زنان کشاورز در کشورهای توسعه‌نیافته یا درحال‌توسعه بیشترین آسیب را دیدند چرا‌که حدود ۵۰درصد کارگران کشاورزی جهان را زنان تشکیل می‌دهند. کارگران فصلی کشاورزی و شغل‌های خانگی و کارگران بخش کشاورزی به‌خاطر کرونا هم بخش اعظمی از درآمدهای خود را از دست دادند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/3728