printlogo


اولین بار در کشور به کمک پنل خورشیدی؛
آبرسانی به عشایر ریگان به بهره‌برداری رسید
آبرسانی به عشایر ریگان به بهره‌برداری رسید
کد خبر: 3782
لب‌های تشنه اهالی منطقه عشایری و روستایی «پاسرخ» شهرستان محروم ریگان استان کرمان روز دوشنبه درحالی با هُرم سوزان آفتاب سیراب شد که برای نخستین بار در کشور آبرسانی به عشایر با استفاده از پنل خورشیدی در این منطقه رقم خورده است.
براساس اعلام مدیران متولی برای نخستین بار در کشور است که امور عشایری با بهره گیری از پنل خورشیدی با هدف تامین برق موردنیاز برای تامین آب مناطق عشایری و روستایی را در دستور کار قرار داده است و بعد از تامین برق، حفر چاه و ایجاد سایر تجهیزات آبرسانی به مدار بهره برداری رسیده است.
تامین آب شرب عشایر یکی از دغدغه های این روزها در ریگان بوده است؛ عشایری که در بدترین شرایط آب و هوایی زندگی می کنند.
کاهش نزولات جویی و خشک شدن چشمه سارها در ریگان باعث شده است تا عشایر به روستاهای همجوار ریگان مهاجرت کنند و این درحالی است که در مناطق کوهستانی ریگان در شرقی ترین نقطه استان کرمان و در نزدیکی سیستان و بلوچستان، بیش از صدها چشمه آب وجود داشت اما به دلیل کاهش بارندگی بیش از ۷۰ درصد آنها خشک شده اند.
در این شرایط تامین آب شرب اهالی عشایر و دام هایشان از جمله مشکلات موجود است که به علت نبود برق به منظور آبرسانی به این مناطق، مشکل مضاعف شده است.
در این شرایط اما به همت مسئولان متولی و با استمداد از انرژی خدادادی خورشیدی، زمینه آبرسانی به این اهالی در دستور کار قرار گرفت و براساس اعلام مسئولان امور عشایری، برای اولین بار در کشور با استفاده از انرژی خورشیدی آب روستایی برای منطقه پاسرخ ریگان تامین شد که به جز آب شرب و دام عشایر منطقه، آب کشاورزی موردنیاز نیز فراهم شده است.
این طرح به صورت آزمایشی در ریگان اجرا شده و حالا مسئولان می گویند که موفقیت بسیار مناسبی کسب کرده اند.
اولین بار در کشور آبرسانی به عشایر ریگان با پنل خورشیدی بهره‌برداری شد
روح الله جرجندی یکی از اهالی پاسرخ گفت: خورشید بار سنگینی را از دوش ما برداشت و آب ما به این وسیله فراهم شد.
وی ابراز کرد: ما زمانی از تابش خورشید (به علت گرمای زیاد و شرایط جغرافیایی منطقه) ناراحت بودیم اما این روزها اگر نتابد ناراحتیم.
رشید حقیقی دیگر شهروند این روستا نیز گفت: زن و بچه های ما کیلومترها برای تامین آب مسافت هایی را طی می کردندتا آب اشامیدنی فراهم اورند اما اینک آب مناسب تامین شده است.
محمد سنجری دیگر شهروند ریگان نیز عنوان کرد: ما از این روستا درحال مهاجرت بودیم که امور عشایری با اجرای این طرح باعث شد در روستا ماندگار شویم.
وی از مسئولان عشایری استان و شهرستان به علت تامین اب اشامیدنی سالم قدردانی کرد.
رئیس اداره امور عشایری ریگان نیز در این زمینه توضیح داد: تامین آب شرب اولویت نخست خدمت رسانی به عشایر و از مهمترین فعالیت های زیرساختی در این مناطق است.
علی اکبر صابری افزود:توسعه زیر ساخت ها وجهش تولید عشایر از برنامه های سازمان عشایری ایران است که این امر با تامین آب در مناطق  عشایری سلامت و بهداشت عشایر را فراهم می کند.
وی تصریح کرد:بهترین راه تامین انرژی مورد نیاز در بخش عشایری استفاده از انرژی خورشیدی است.
رئیس اداره امور عشایری ریگان بیان داشت:با توجه به نبود برق سراسری در مناطق عشایری از انرژی خورشیدی برای آبرسانی استفاده کردیم که این نوع انرژی علاوه بر ارزانی و در دسترس بودن آن می تواند به توسعه محیط زیست نیز کمک شایانی کند.
وی افزود: آب اشامیدنی منطقه پاسرخ ریگان از طریق احداث چندین پنل خورشیدی تامین شد.
رئیس اداره امور عشایری ریگان بیان داشت: ۳۰ خانوار مناطق عشایری ریگان با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال از آب اشامیدنی سالم در مناطق عشایری برخوردار شدند.
صابری تصریح کرد: اجرای هزارمتر لوله گذاری در این منطقه برای آبرسانی و احداث مخزن ۸۰ هزار متر مکعبی از دیگر اقدامات است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/3782