printlogo


در نشست شورای راهبردی توسعه استان کرمان مطرح شد
انتقاد از فرآیندهای سنتی ادارات کرمان
انتقاد از فرآیندهای سنتی ادارات کرمان
کد خبر: 3798
دومین نشست شورای راهبردی توسعه استان کرمان در سال جاری در حالی برگزار شد که بیشتر وقت آن به انتقاد از دستگاه های اجرایی و بانک های استان گذشت که هنوز که هنوز است در سال ۱۴۰۰ باوجود داشتن اطلاعات هویتی افراد، از آنان کپی کاغذی شناسنامه و دیگر اقلام طلب می‌کنند.
همچنین نداشتن اقدام هماهنگ و واحد در پاسخ به استعلام ها از جمله دیگر مشکلات اعلام شده در این نشست بود که شامگاه شنبه برگزار شد؛ یکی از مدیران در این نشست گفت: به طور مثال وقتی می دانیم مجوز راه اندازی کارگاه صنعتی در منطقه ای امکان صدور ندارد، با این حال مردم را در یک چرخه و دور باطل می اندازیم؛ برخی ادارات حتی بابت کارهایشان هزینه هایی هم اخذ می کنند درحالی که خودشان هم می دانند سرانجام، به آن فرد برای آن کار درآن نقطه امکان ارائه مجوز وجود ندارد.
این درحالی بود که مدیرکل ثبت احوال استان کرمان اصرار داشت که سامانه هویتی شهروندان در اختیار همه دستگاه هاست و اگر دستگاهی مشکلی داشته می توانسته یا می تواند برای حل مشکل اطلاع دهد و اقدام کند.
این انتقادها در حالی بود که آنطور که در جلسه بیان شد دستگاه ها به علت آنکه به سیستم اطلاعات هویتی شهروندان متصل هستند نباید مردم را به دنبال کپی اسناد هویتی یا دیگر اسناد موردنیاز بفرستند؛ استاندار کرمان تاکید و انتقاد کرد: انتظار می رفت در شرایط کرونا فرصت الکترونیکی شدن در دستگاه ها قدر دانسته و ادارات از این رهگذر همه سامانه های خود را پای کار بیاورند.
برخی مدیران از جمله مدیرکل پزشکی قانونی استان اعلام داشتند که برای حل برخی مشکلات و اتصال دستگاه ها به یکدیگر باید از طریق کشوری نیز اقدام هایی انجام شود که در پاسخ اعلام شد بیشتر سامانه ها در سطح استان قابلی حل مشکلاتشان را دارند و برای موارد موردی نیز می توان با تهران هماهنگی های لازم را انجام داد.
کپی خواستن باعث شرمندگی است
علی زینی‌وند در دومین نشست شورای راهبردی توسعه استان کرمان طی سال جاری افزود: بانک ها همچنان دنبال کپی گرفتن از مشتریان خود نباشند که در سال ۱۴۰۰ و با توسعه سامانه های برخط این کار باعث شرمندگی است؛ سال هاست از دوره اطلاعات فیزیکی عبور کرده ایم.
وی گفت: دستگاه های موفق در نشست‌های شورای راهبردی توسعه استان کرمان اعلام شوند، و بانک ها را تکلیف کنید که برای اتصال به سامانه ثبت احوال و انجام فرایندهای اداری خود مشکلی دارند، برطرف شود.
انتخابات را در یک روز الکترونیکی کردیم
وی که از برخی دستگاه های اجرایی به علت ارائه نکردن فعالیت ها به صورت الکترونیکی انتقاد می کرد اظهارداشت: این درحالی است که در روز انتخابات ۱۴۰۰ طی یک روز سیستم الکترونیکی در استان و کشور ایجاد و میلیون ها نفر استعلام گرفته شد؛ ۲۴ فرایند از مجموع ۲۵ فرایند انتخابات الکترونیکی شده و مابقی نیز امکان تحقق دارد که به علت تایید نشدن موضوع در شورای نگهبان برخی امور انتخابات به صورت دستی انجام می شود.
استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: جشنواره شهید رجایی براساس برنامه زمانبندی پیگیری می شود و بحث کنترل و اعلام رضایت مندی مردم بویژه در حوزه مراکز درمانی می تواند در جشنواره شهیدرجایی استان کرمان به عنوان شاخص باشد، در مقابله با کرونا باید فرهنگسازی کنیم که مابقی دستگاه ها به کمک دانشگاه های علوم پزشکی بیایند.
وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی با نوآوری در روش های مقابله با کرونا می‌توانند در این زمینه کمک کنند.
زینی وند خاطرنشان کرد: این شاخص ها در ستاد کرونا مطرح و فعالیت دستگاه‌ها درجه بندی شود زیرا هدف ما انجام اقدامات جدی و تاثیرگذار در فرایند مقابله با این بیماری است.
مقاومت در سیستم پرمساله سنتی
استاندار کرمان در ادامه گفت: نباید از کنار الکترونیکی شدن فرایندهای اداری به‌سادگی بگذریم و در این زمینه دستگاه‌های اجرایی در صورتی که توان الکترونیکی کردن تنها یک فرایند را در تسهیل امور مردم و مراجعان دارند، آن را به‌سرعت اجرایی کنند.
به گفته وی برخی دستگاه ها از جمله مخابرات، پست و برق در این زمینه پیشرفت های خوبی داشتند و همچنین در دانشگاه‌ها سال ها نیازی به مراجعه دانشجویان وجود ندارد و فرایند اداری الکترونیکی کار مردم را سرعت بخشیده و کار بسیاری از کارمندان را کاهش داده است.
وی سیستم اداری سنتی را پرمساله خواند و اظهار داشت: چهار دستگاه جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان، صمت شمال و جنوب کرمان حتما به اصلاح فرایندها بپیوندند، مقاومت بر سیستم اداری پر مساله سنتی هنوز ادامه دارد که باید پیگیری و رفع شود.
نارضایتی از نظام اداری بالاست
نماینده عالی دولت در استان کرمان گفت: شورای راهبردی جایگاه قانونی خوبی دارد و می تواند بسیاری از مشکلات قانونی فعلی اداری در استان را رفع کند، وقتی نظام اداری را مرور می کنیم، نارضایتی از این نظام بالا است و یکی از نارضایتی های اصلی مردم از دستگاه های اداری است که عمده آن در استعلامات خلاصه می‌شود که مردم را گرفتار می کند.
دوره برگه فیزیکی گذشته است
وی عنوان کرد: دوره دادن برگه کاغذ فیزیکی به دست مردم گذشته و دستگاه ها باید از تمامی زیرساخت های موجود به‌ویژه دولت الکترونیک استفاده کنند و در این خصوص اوضاع کرونا فرصتی شد که دستگاه ها خود را بروزرسانی کنند.
زینی وند افزود: یکی از ملاک‌ها و مولفه‌های انتخاب دستگاه برتر در مقابله با کرونا، میزان پیشرفت دستگاه‌ها از خدمات الکترونیک است.
ی ادامه داد: دستورالعمل آن موجود است و دستگاه‌ها با مصوبه شورای راهبردی توسعه استان کرمان نیز می توانند آن را اجرا کنند؛ در این خصوص برتری دستگاه‌ها وابسته به توسعه دولت الکترونیک درون دستگاه و میزان اجرایی شدن مصوبات است.
ضرورت توسعه زیرساخت‌ها در نظام استعلامات
استاندار کرمان تصریح کرد: وضعیت کرمان به نسبت سایر استان ها رصد شود، بسیاری از استان ها پیشرفت خوبی در اجرای مصوبات و فعالیت الکترونیکی استعلامات داشتند و بسیاری از مشکلات را رفع کردند باید به سمت توسعه زیرساخت ها در نظام استعلامات برویم.
وی گفت: فعالیت انجام شده در پنجره واحد سرمایه‌گذاری نیز در این راستا است که باید بررسی شود و می توان در همین مبنا حرکت کرد لذا شورای راهبری توسعه استان سندی اداری باتوجه به جایگاه قانونی و تکلیفی خود، تعیین کند.
استاندار کرمان اضافه کرد: تفاهم نامه‌ای بین چهار دستگاه ازجمله استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دستگاه‌های استعلام شونده و گیرنده تنظیم شود، ضمن اینکه باید به صورت پایلوت (نمونه) کار را با هفت دستگاهی که آن را پذیرفتند، آغاز کنید.
زینی‌وند با اشاره به ایرادات گرفته شده دستگاه‌ها از اشتراک گذاری اطلاعات در استعلامات الکترونیکی گفت: در شبکه دولت تمامی اطلاعات جابجا می شود لذا در قالب آن می‌تواند استعلامات هم پیگیری شود و اینکه استعلامات برخط را ثبت احوال طی ۲ سال گذشته انجام داده و مشکلی در این حوزه وجود ندارد.
سردرگمی ارباب رجوع
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان و دبیر این نشست نیز گفت: اگر بپذیریم سیستم اداری مهمترین زیرساخت توسعه استان کرمان است، مهمترین چالش ما در ناکارامدی عملکرد سیستم اداری موجود، فرایند استعلامات بین دستگاه‌ها است.
جعفر رودری افزود: از مشکلات این حوزه می‌توان به تاخیر در پاسخگویی، تراکم و سردرگمی ارباب رجوع و نیز تاخیر در صدور مجوزها اشاره کرد که در نهایت نتایج آن را در رتبه نامطلوب فضای کسب و کار استان می بینیم و بخشی بزرگ از آن به استعلام های بین دستگاهی برمی گردد.
وی با اشاره به ارائه راهکار اجرای سیستم الکترونیکی استعلامات اظهار داشت: ۶ماه همکاران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در جلسات متعدد طی فعالیتی دشوار موارد آن را احصا کردند و روابط بین دستگاه ها ازجمله استعلام گیرنده و شونده بررسی شد که در این خصوص در کلیت و روش، سرفصل‌های الکترونیکی اعلام شده که اگر حل و فصل و اجرا شود، وضعیت فعلی استان را بهبود می‌بخشد.
رودری گفت: مسایل امروز استعلامات کارشناسی و راهکارها ارائه شده که می‌تواند بخشی قابل توجه از مسائل حوزه اداری استان را رفع کند ضمن اینکه زمینه تحقق انتظارات از دستگاه‌ها را فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: در این خصوص تفاهم نامه چهار جانبه بین استانداری کرمان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، دستگاه‌های استعلام گیرنده و استعلام شونده، منعقد می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: ضرورت تعاملات بین دستگاهی از طریق شورای راهبردی توسعه استان ابلاغ شده که دستگاه‌ها باید به آن متعهد باشند؛ بخشی از کار را از طریق وب سرویس در اختیار قرار دهیم یا اینکه نماینده دستگاه‌ها در محل مستقر شوند که نمونه های آن در داروخانه هلال احمر با استقرار نماینده فرایند اداری کاهش یافت.
وی یادآور شد: در این زمینه صدور ارایه خدمات پزشکی و صدور گواهی فوت و تولد، هماهنگی بین چند دستگاه می تواند مشکلات و سردرگمی ارباب رجوع را کاهش دهد.
رودری افزود: شورای راهبردی در استان کرمان فعالیت خوبی به نسبت سال های گذشته داشته که این فعالیت می تواند به مسائل حوزه اداری ما کمک کند لذا از ظرفیت‌های موجود باید استفاده بیشتری ببریم.
وی تصریح کرد: براساس گزارشها هنوز بانک ها رونوشت و اسناد هویتی را به صورت فیزیکی از مراجعه کنندگان خود می گیرند که با استفاده از فرایندهای الکترونیکی نباید این اتفاق بیفتد و اصلاح فرایندها به دستگاه های دخیل ابلاغ شده که بایستی هماهنگی دستگاه ها را داشته باشیم.
رودری اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود دبیرخانه شورا تفاهم نامه چهار جانبه را ابلاغ کند و ریز تبادلات بین دستگاه ها را تنظیم و باهدف تایید به استاندار ارائه کند و چهار گروه کاری ذیل شورا می‌تواند آن را عملیاتی کنند که شکل آن در قالب دولت الکترونیکی باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به موانع امنیتی اعلام شده از سوی برخی دستگاه‌ها افزود: مصوبات شورای راهبردی توسعه استان مشروعیت قانونی اشتراک گذاری اطلاعات در فرایند الکترونیکی شدن استعلامات را می‌دهد لذا به دستگاه مجوز لازم داده می‌شود.
وی با اشاره به شاخص‌های اقتصاد مقاومتی استان گفت: در این خصوص برای اینکه مبنا داشته باشیم، شاخص‌ها را ارائه و به فعالیت دستگاه‌ها امتیازاتی داده می‌شود که در این ستاد تصویب و برترین‌ها در جشنواره شهید رجایی استان کرمان اعلام می‌شوند.
رودری با بیان اینکه نوآوری دستگاه‌ها در روش‌های مقابله با کرونا باید شاخص‌مند شود تصریح کرد: این شاخص‌ها را به‌ستاد کرونا پیشنهاد می‌دهیم که ستاد آن را مصوب و براساس اولویت‌ها معرفی می‌کند.
دومین نشست شورای راهبردی توسعه مدیریت استان کرمان طی سال جاری به ریاست استاندار و با دبیری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان برگزار شد.
در این نشست نتایج پایش طرح استعلامات بین دستگاهی استان و تصمیم گیری در راستای بهبود وضعیت فعلی، بخشنامه جشنواره شهید رجایی سال ۱۴۰۰ و تعیین شاخص های استانی در راستای نحوه ارزیابی آنها و همچنین نتایج پایش طرح اصلاح فرایندهای درمانی سطح استان ارائه و در راستای بهبود وضعیت فعلی تصمیم‌گیری شد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/3798