printlogo


مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان:
اشتغال در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان افزایش می‌یابد
اشتغال در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان افزایش می‌یابد
کد خبر: 3822
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با اشاره به اینکه تاکنون در این منطقه ۳۰ طرح اجرا و یکهزار نفر به کار گرفته شده است گفت: این اشتغال‌زایی با بهره‌برداری از هفت طرح دیگر تا پایان سال آینده به یکهزار و ۵۳۲ نفر افزایش می یابد.
مجید کهنوجی در جمع خبرنگاران صدور مجوز راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان را در سال ۱۳۹۰ عنوان و اظهار کرد: در طول سه سال بعد از آن زیرساخت ها اعم از آب، گاز، برق، تفکیک زمین، جدول گذرای و ... انجام و تاکنون بیش از ۷۵ سرمایه گذار جذب شد که از این تعداد ۳۰ سرمایه گذار طرح های خود را از جمله، طرح کود شیمیایی، فرومولیبدن، ماینر، تولید ماسک و ... به بهره برداری رساندند.
مخازن اسید سولفوریک در شهریور ماه بهره برداری می شود
وی افزود: یکی از طرح های مهم طرح راه اندازی کارخانه اسید سولفوریک با سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریال توسط شرکت ملی صنایع مس ایران است که شرکت مس ۲ سال است برای اجرای این طرح اقدام کرده است.
کهنوجی ادامه داد: تا شهریور امسال هشت مخزن ذخیره اسیدسولفوریک با ظرفیت هر مخزن ۱۴ هزار متر مکعب در این منطقه ایجاد و مورد بهره برداری قرار می گیرند؛ به واسطه این طرح ۲۰ سرمایه گذار شرکت های خود را در این کارخانه مستقر خواهند کرد و این شرکت ها تولید کود شیمیایی از اسید سولفوریک را انجام خواهند داد.
وی تصریح کرد: این شرکت ها ۶۰ نوع محصول کود شیمیایی مورد نیاز از جمله کود شیمیایی هیومیک اسید و کود شیمیایی سوپر فسفات را تولید می کنند کار برد این کودها در صنعت کشاورزی و باغ های پسته است.
کهنوجی بیان کرد: از این ۲۰ شرکت مستقر در کارخانه، ۱۰ شرکت به بهره برداری رسیده و ۱۰ شرکت دیگر هم تا سال آینده بهره برداری می شود همچنین در مجموع در این شرکت ها برای ۲۰ نفر اشتغالزایی می شود و اجرای این طرح ( راه اندازی ۲۰ شرکت ) ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه در بر دارد که یکی از این سرمایه گذاران اهل مشهد مقدس است.
 وی خاطرنشان کرد: زیرساخت و تأسیسات مخازن اجرا شده و سرمایه گذاران می توانند با اتصال لوله از مخزن در شرکت خود کودهای شیمیایی تولید کنند؛ که امیدواریم استفاده از این اسید سولفوریک برای سرمایه‌گذار مفید باشد.
کهنوجی افزود: عملیات راه اندازی یکی از این شرکت ها سال قبل آغاز شده و تولید ۹ ماده‌ای شیمیایی که مصرف واحد تغلیظ شرکت ملی صنایع مس ایران است انجام خواهد شد.
وی گفت: مطالعات این طرح شروع شده و در صدد جذب پیمانکار ساخت لوله‌ها هستیم و ۲۵ میلیون یورو در قالب یک‌هزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت و ۱۷۰ نفر هم نیرو جذب می‌کند و امیدواریم تا یک ‌ونیم سال آینده به بهره‌برداری برسد.
نیروگاه سیکل ترکیبی احداث می شود
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان گفت: یک ماه پیش برای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در این منطقه جلسه ای تشکیل شد و مجتمع مس سرچشمه سرمایه گذاری به میزان سه هزار ملیارد تومان  در این رابطه هزینه می کند.
وی افزود: این طرح در منطقه ویزه اقتصادی رفسنجان در سه سال آینده به بهره برداری می رسد و برای ۱۵۷ نفر اشتغال ایجاد می شود.
ماشین آلات معدنی در رفسنجان مونتاژ می شوند
کهنوجی با اشاره به اینکه استان کرمان سرزمین معادن است ادامه داد: مجتمع مس سرچشمه با خرید ۲۰ هکتار زمین در منطقه ویژه اقتصادی قرار است پروژه مونتاژ ماشین آلات سنگین معدنی را اجرا کند.
وی افزود: در فاز نخست ساخت اتاقک ماشین آلات معدنی با تکنولوژی روز دنیا را ه اندازی می شود که منجر به اشتغالزایی برای ۵۰۰ نفر خواهد شد، ماشین آلات معدنی مورد نیاز معادن استان کرمان است و گره گشایی عظیمی در این حوزه انجام خواهد شد.
۵۰۰لیتر برثانیه آب مورد نیز منطقه ویژه اقتصادی است
کهنوجی بیان کرد: با بررسی های انجام شده ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان است که با رای زنی های انجام شده قرار است این آب از سرشاخه خط آب خلیج فارس به این منطقه برسد.
وی در پایان به بحث راه اندازی ریل راه آهن در این منطقه اشاره کرد و افزود: این طرح سرمایه سنگینی در بر خواهد داشت که پشتیبانی های مسئولین از جمله فرماندار، نماینده و شرکت مس را می طلبد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/3822