printlogo


مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک‌مقیاس خبر داد:
بازگشت ۶۷۰ معدن به چرخه تولید
بازگشت ۶۷۰ معدن به چرخه تولید
کد خبر: 4001
مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس گفت: از ابتدای اجرای طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس تا پایان شهریورماه امسال ۶۷۰ معدن کوچک احیا شد و به چرخه تولید بازگشت.
سیدرضا عظیمی افزود: از ابتدای آغاز طرح تا پایان شهریورماه امسال، شناسایی، پایش و اولویت‌بندی هفت‌هزار معدن، محدوده معدنی (اعم از پروانه اکتشاف و گواهی کشف) و محدوده‌های مزایده‌ای بر اساس مزیت نسبی هر استان انجام شد.
دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس اضافه‌کرد: از این تعداد بر روی یک‌هزار و ۷۱۳ معدن اقدام کلینیکی انجام و راه‌حل ارائه شد که در مجموع ۶۷۰ معدن احیاء و توسعه یافته، همچنین حمایت و توسعه ۱۵ واحد فرآوری در سطح کشور از اقدامات طرح است.
وی خاطرنشان‌کرد: از دیگر اقدامات طرح در راستای فعال‌سازی معادن، اجرای پروژه‌های زیرساخت مورد نیاز معادن با حمایت مجری طرح زیربناهای لازم ایمیدرو، انعقاد ۳۷ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری، علمی- پژوهشی و دانش‌بنیان، معرفی ۶۲ پرونده به صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت های معدنی برای اخذ تسهیلات (که ۲۳ طرح در حال پیگیری و صدور بیمه نامه است) و حمایت از هشت استارتاپ معدنی، قابل ذکر است.
عظیمی تاکیدکرد: ایمیدرو این طرح را با هدف تامین خوراک برای صنایع معدنی مصرف‌کننده مواد معدنی، افزایش تولید و تکمیل زنجیره محصولات و توسعه و ایجاد اشتغال پایدار از ابتدای سال ۹۸ در راس برنامه‌های جاری لحاظ کرده و به صورت مستمر و طی جلسات تخصصی اقدامات و عملکرد این طرح با حضور ریاست هیات عامل ایمیدرو پایش می‌شود.
اقدامات انجام شده در نیمه نخست امسال
وی گفت: گزارش ۶ ماهه طرح احیاء حاکی از پایش بیش از چهار هزار محدوده معدنی در ۲۱ استان هدف بر اساس آمار و اطلاعات اخذ شده از وزارت  صنعت، معدن و تجارت است.
عظیمی بیان‌داشت: با همکاری کارگروه استانی طرح احیاء، بر روی بیش از ۲۵۰ معدن اقدامات کلینیکی شامل رفع موانع اداری، سرمایه‌گذاری، معارضان محلی و غیره انجام شد که بر این اساس در مجموع ۲۷۱ معدن (با احتساب معادن بازمانده از پارسال) احیاء شده و توسعه یافتند و با توجه به اظهارات کارگروه استانی سازمان­های صنعت، معدن و تجارت به چرخه تولید بازگشتند.
این مسوول با بیان اینکه همه این اقدامات با وجود محدودیت‌های کرونا انجام شده، خاطرنشان‌کرد: معادن احیاء و توسعه یافته مذکور در ۶ ماهه نخست امسال پس از فعال‌سازی نهایی، پتانسیل افزایش اشتغال مستقیم بیش از ۲ هزار نفر و قابلیت افزایش ظرفیت تولید تا یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن را دارا هستند.
به گزارش ایرنا، طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس از اواخر سال ۹۶ اجرایی و در سال ۹۸ به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شد.
در سال ۹۸ برای احیا و فعال‌سازی ۱۵۰ معدن کوچک‌مقیاس برنامه‌ریزی و در نهایت ۱۴۶ معدن فعال‌ شد؛ سال گذشته نیز با اینکه احیا ۲۰۰ معدن مبنای کار قرار گرفت، اما در نهایت ۲۵۳ معدن فعال‌سازی و علاوه بر آن حمایت و توسعه ۱۵ واحد فرآوری نیز انجام شد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4001