printlogo


پویش «کرمان دانا»؛
بهره‌برداری از مدارس نرماشیر و ریگان
بهره‌برداری از مدارس نرماشیر و ریگان
کد خبر: 4002
چهارمین و پنجمین مدرسه از پویش کرمان دانا با عنوان مدرسه گل گهر در شهرستان نرماشیر (کرمان دانا 5) و مدرسه هلدینگ طلوع خلیج فارس2 در شهرستان ریگان (کرمان دانا 8) طی آئین هایی با حضور رئیس، جمعی از اعضای هیات نمایندگان و دبیرکل اتاق کرمان و مدیران آموزش و پرورش و نوسازی مدارس استان و مسئولان منطقه شرق استان افتتاح شد.
 رئیس اتاق کرمان در این آئین، خطاب به دانش آموزان، مدیران و مسئولان گفت: امروزه برای باسواد بودن صرفا فضای فیزیکی مدرسه کافی نیست بلکه در تعریف جدید یونسکو از سواد، علاوه بر خواندن و نوشتن 12 سواد عاطفی، مالی، علمی، انرژی، رسانه، ارتباطی، سلامتی و.. باید وجود داشته باشد تا فرد باسواد عنوان شود. سیدمهدی طبیب زاده افزود: باید به دانش آموزان سوادهایی را بیاموزیم که بتواند از دانسته های خود به عنوان مهارت های مختلف، برای تغییر زندگی استفاده کند.
وی با تاکید بر اینکه رسالت معلمان تدریس با محور مهارت آموزی است، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر شاهد دانش آموختگانی هستیم که مدرک تحصیلی و دانشگاهی دارند اما به دلیل مهارت نداشتن بیکار هستند. طبیب زاده با اشاره به پویش "کرمان دانا" تصریح کرد: نام این پویش به این معناست که دانایی توانایی می‌آورد و باید رشد نیروی انسانی به عنوان محور توسعه استان و کشور جدی گرفته شود.
رئیس اتاق کرمان بیان کرد: فقدان نیروی انسانی مهارت دیده باعث شده رشد استان کرمان با وجود همه ظرفیت های بزرگ و مهم، از متوسط کشور پایین تر باشد. وی ادامه داد: فعالان اقتصادی همواره در کنار فعالیت های اقتصادی به فکر انجام مسئولیت های اجتماعی خود نیز هستند و نگاه علمانه‌ای به این موضوع دارند که نمونه بارز آن افتتاح 120 مدرسه در قالب پویش کرمان داناست.
طبیب زاده، در پایان از دانش آموزان خواست تا جملاتی را با او تکرار کنند و افزود: "من با سوادم چون می توانم از باسوادی ام برای تغییر زندگی ام استفاده کنم. من در طول تحصیلم سعی می کنم تمامی مهارت های لازم را کسب نمایم که درس خواندن فقط جزئی از آن است." وی از خیران مدرسه ساز به ویژه "حمید عزت آبادی پور" برای تلاش های ارزنده ایشان در ساخت مدرسه در منطقه شرق و جنوب استان قدردانی کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز در ادامه این آئین ضمن تشکر ویژه از اتاق کرمان که افتخارآفرینی احداث 120 مدرسه را در استان کرمان کلید زدند و این کار ارزشمند را بنیان نهادند گفت: این اقدام در نوع خود در هیچ کجای کشور وجود نداشته است. احمد اسکندری نسب، افزود: در حال حاضر ساخت دو هزار و 500 کلاس درس در قالب 700 پروژه  در استان آغاز شده که تعدادی به بهره برداری رسیده و عده‌ای در دست اجرا هستند.
وی با اشاره به اینکه کمک های خیرین بیشتر از کمک های دولت در احداث مدارس طی سال های گذشته بوده است، اظهار کرد: کمک های خیرین در سال گذشته 700 برابر بیشتر از سال 96 بوده و اقدام اتاق بازرگانی برای ساخت و تکمیل فضاهای آموزشی، اقدام بجا، شایسته و کم نظیری است.
اسکندری نسب، با اشاره به اینکه اگر بخواهیم آینده و توسعه کشور را تضمین کنیم باید به مدارس توجه کرد، ادامه داد: زیرا مدارس انسان های آینده را می سازند و مدرسه بهترین کانون برای تعلیم و تربیت و انسان سازی است. وی اظهار کرد: امروز تنها یک مکان افتتاح نشد بلکه یک امکان و ظرفیت بسیار بزرگ برای مسئولیت پذیری، اخلاق، آسیب های اجتماعی، مهارت آموزی و همه آداب خوب در وجود یک انسان به بهره برداری رسید.
همچنین مدیر آموزش و پرورش ریگان گفت: در سال جاری سه مدرسه جدید در شهرستان ریگان به بهره برداری رسیده و به همت خیران و مسئولان در سال جاری تحصیلی مشکل چندانی از نظر فضای آموزشی نداریم. عباس محمدی تبار افزود: با توجه به مهاجرت معکوس به این شهرستان و رشد قابل ملاحظه جمعیت دانش آموزی، در سال های آینده با مشکل فضای آموزشی روبرو خواهیم شد که باید چاره‌ای اندیشیده شود.
در ادامه مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان گفت: مدرسه گل گهر شهرستان نرماشیر با هزار و 700 مترمربع زیربنا و دو هزار مترمربع محوطه سازی، در 12 کلاس و با هزینه 70 میلیارد ریال احداث شده است. سیدمحمد واعظی نژاد، افزود: همچنین مدرسه 6 کلاسه هلدینگ طلوع خلیج فارس 2 روستای حیدرآباد ریگان نیز با هزینه 35 میلیارد ریال در 497 مترمربع فضای آموزشی به بهره برداری رسید.
گفتنی است این دو مدرسه چهارمین و پنجمین مدارس پویش کرمان دانا بودند که به بهره برداری رسیدند. پیش از این سه مدرسه دیگر در رابر، روستای آبشکی استان سیستان و بلوچستان و کشکوئیه رفسنجان از این پویش افتتاح شده بود.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4002