printlogo


در نشست شورای گفت و گوی استان کرمان،بررسی شد
چالش‌ها و موانع صادرات پسته
چالش‌ها و موانع صادرات پسته
کد خبر: 4003
در شرایطی که آمریکا حدود ۵۰۰ هزار تن تولید پسته دارد، امسال تولید پسته کشور ما به حدود ۱۳۵ هزار رسیده و در این بین استان کرمان که همواره بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد پسته کشور را تولید می‌کرد تنها ۵۰ هزار تن تولید داشته، که کمبود آب و نوسانات دمایی و عدم حمایت از تولیدکنندگان از جمله علل این کاهش است...
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در اقتصادهایی که ارز چند نرخی وجود دارد شاهد ایجاد رانت و فساد هستیم.
 محمدرضا پورابراهیمی، که در شصت و هفتمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مشکلات صنعت پسته سخن می‌گفت، ادامه داد: از سال ۹۷ با اجرای طرح ارز ۲ نرخی نه تنها قیمت کالاهای اساسی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کردند ثابت نماند، بلکه ضمن ایجاد رانت و فساد قیمت‌ها و تورم نیز افزایش یافت.
 نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: بایستی به سمت یک نرخ ارز متعادل برویم و در کنار آن ارزش پول ملی تقویت شود تا قدرت خرید مردم افزایش یابد و جلوی تورم گرفته شود. پورابراهیمی، در بخش دیگری، گفت: برای اقتدار اقتصادی بایستی صادرات تقویت شود و محور فعالیت‌های دولت باشد و مجلس نیز از این مهم حمایت می کند. وی همچنین گفت: لیستی از صادرکنندگان خوشنام تهیه و به کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال شود تا طبق پیشنهادات این افراد برای رفع تعهدات ارزی، تسهیلات ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته شود. پورابراهیمی، ادامه داد: بایستی تعهدات ایجاد شده برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی از شرایط صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی جدا شود.
در این نشست رئیس اتاق کرمان نیز با اشاره به اهمیت محصول پسته برای کشور و استان کرمان، از وجود یک و نیم میلیارد دلار درآمد ارزی و ۲۰۰ هزار نفر اشتغال در این حوزه خبر داد و افزود: پسته در ۲۷ استان کشت می‌شود و علاوه بر ارزآوری و اشتغالزایی با معیشت ۵ میلیون نفر مرتبط است. سید مهدی طبیب زاده، گفت: بحث امروز پسته ادامه رقابت و حضور در بازار جهانی است آن هم در شرایطی که رقیب اصلی ما آمریکا است.
وی گفت: در شرایطی که آمریکا حدود ۵۰۰ هزار تن تولید پسته دارد، امسال تولید پسته کشور ما به حدود ۱۳۵ هزار رسیده و در این بین استان کرمان که همواره بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد پسته کشور را تولید می‌کرد تنها ۵۰ هزار تن تولید داشته، که کمبود آب و نوسانات دمایی و عدم حمایت از تولیدکنندگان از جمله علل این کاهش است. طبیب‌زاده، ادامه داد: اتاق کرمان و اعضای هیات نمایندگان اتاق از مسیرهای مختلف از جمله برگزاری جلسه با رئیس بانک مرکزی، وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت، پیگیر رفع مشکلات تولید و صادرکنندگان محصولات کشاورزی از جمله پسته هستند.
رئیس اتاق کرمان پیشنهاد تمدید مهلت رفع تعهدات ارزی تا پایان سال را مطرح کرد و ادامه داد: نیاز است ستاد یا کارگروهی ویژه برای حل مشکلات حوزه تولید و صادرات محصولات کشاورزی راه‌اندازی شود.
 همچنین استاندار کرمان در این نشست ضمن تقدیر از اتاق کرمان به دلیل پیگیری مسائل اقتصادی استان گفت: مشکلات مطرح شده در جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان در همه کشور دیده می‌شود و بایستی راهکارهای کارشناسی مطرح شده در این جلسه در سطح کلان نیز طرح و اجرا شود. علی زینی وند، گفت: سال گذشته حدود هزار هکتار از اراضی پسته از مدار تولید خارج شد و با این روند ادامه رقابت در بازار جهانی مشکل است. وی عدم کیفیت و بهره‌وری را ناشی از کشاورزی سنتی و خرده مالکی دانست که موجب اتلاف آب و منابع شده است.
استاندار کرمان اظهار کرد: یکی از مصوبات این نشست تشکیل کمیته هماهنگی برای تجمیع و اقناع سازی کشاورزان و اعلام یکی از شهرستان های پسته خیز استان به عنوان پایلوت برای اتصال برخی کشاورزان به تولید مکانیزه و با دانش باشد. زینی وند، افزود: برخی کشاورزان که محصول پسته آنها از نظر کیفیت و حجم برداشت چندان قابل قبول نیست، می توانند مدیریت باغ خود را به افرادی بسپارند که ضمن کاهش سطح زیر کشت، چندین برابر درآمد کسب کنند.
در این نشست جلیل کاربخش، نایب رئیس اتاق کرمان و سید محمدرضا ترابی موسوی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان و نیز برخی از صاحب‌نظران و فعالان عرصه تولید و صادرات محصول پسته به بیان دغدغه ها و راهکارهای پیشنهادی پرداختند. گفتنی است در این نشست وضعیت صنعت پسته و چالش های اصلی در حوزه تولید، مسائل و مشکلات حوزه صادرات و ارز، تامین مالی و حوزه آب بررسی و پیشنهاداتی ارائه شد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4003