printlogo


تحلیل وضعیت فعلی و عارضه‌یابی؛
احیای «معادن کوچک مقیاس» با تجارب جهانی
احیای «معادن کوچک مقیاس» با تجارب جهانی
کد خبر: 4034
با توجه به اهمیت موضوع معدن در کشور و شرایط موجود برای توسعه بخش معدن با هدف رونق اقتصادی و اشتغال پایدار و جبران کاهش درآمد نفتی، طرح اقتصاد مقاومتی احیا‌، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در سال ۹۸ تعریف شد...
رضا عظیمی
مجری طرح احیای معادن کوچک مقیاس
با توجه به اهمیت موضوع معدن در کشور و شرایط موجود برای توسعه بخش معدن با هدف رونق اقتصادی و اشتغال پایدار و جبران کاهش درآمد نفتی، طرح اقتصاد مقاومتی احیا‌، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در سال ۹۸ تعریف شد.
به دلیل نو بودن موضوع و نیاز به تعریف استانداردهای لازم، مقایسه و استفاده از تجربیات جهانی ضروری بود از حضور دانشگاهیان و مراجع آکادمیک نیز استفاده شود. در همین راستا طی تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی برنامه‌های اولیه و تعریف پروپوزال انجام و برنامه مطالعاتی مذکور با عنوان «مبنای تحلیل تجارب جهانی و توسعه فرآوری موبایل مواد معدنی کشور» از طریق فراخوان در سامانه ساتع (سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری) منتشر شد. طی ۵ فاز مطالعاتی گزارش نهایی شامل «تحلیل وضعیت معادن کوچک و فرآوری کوچک مقیاس در دنیا، تحلیل وضعیت فعلی و عارضه‌یابی بهره‌برداری از معادن کوچک و غیرفعال ایران، بررسی تجربیات موفق در ایران و نحوه پیاده‌سازی آنها، مطالعات میدانی امکان توسعه فرآوری موبایل در جهت فعال‌سازی ذخایر کوچک کشور و تدوین برنامه‌های جامع فعال‌سازی معادن کوچک و غیرفعال» به دفتر طرح احیا ارائه شد. در ادامه پژوهش فوق و کارهای تحقیقاتی انجام شده تعدادی عنوان جدید مقاله علمی ‌نیز استخراج شد که دو عنوان منتشر شده به شرح زیر است: از مهم‌ترین اقدامات طرح پژوهشی مذکور نیز ارائه برنامه‌های راهبردی پیشنهادی برای فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با توجه به ساختار اداری و شرایط موجود در کشور است که شامل ۸۲ راهکار نهایی متناسب با ساختار فعلی و برای تبیین جایگاه معادن کوچک و متوسط کشور ارائه شد که در صورت پیاده‌سازی این راهکارها اکثر معادن کشور تعیین تکلیف و به چرخه تولید و اشتغال باز خواهند گشت. از ۸۲ راهکار پیشنهادی ارائه شده برای پیاده‌سازی آنها، برای ۵۶ راهکار متولی اجرا وزارت صمت کشور، ۱۴ راهکار ایمیدرو، ۷ راهکار سازمان نظام مهندسی کشور، ۳ راهکار شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران‌(مجری طرح) و بخشی از آن معادن بزرگ و شرکت‌های بزرگ معدنی کشور و تشکل‌ها معرفی شده است.  در ضمن نقش محوری وزارت صمت و همکاری آن در خصوص احیا‌، فعال‌سازی و توسعه معادن کشور قابل ملاحظه است. درج و طرح موضوع معادن کوچک مقیاس در رسانه‌های تخصصی و سایت‌های پژوهشی موجب هدایت دانش‌آموختگان جدید برای تعریف پروژه و طرح‌های مرتبط با معادن کوچک شده و زنجیره مطالعات آکادمیک را در این راستا تقویت خواهد کرد. شرکت‌های دانش‌بنیان نیز کلیدواژه‌های تخصصی برای تعریف نیازهای مرتبط با معدن را از طریق این مقاله‌های علمی ‌رصد کرده و قطعا می‌توان در آینده معرفی محصولات جدید در این چرخه را نظاره‌گر بود.  طی مدت فعالیت طرح احیا، سه کتاب با عنوان «نوآوری باز در معادن»، «گوهر سنگ‌های ایران و خاورمیانه و کانی‌های کلکسیونی ایران» و «معدنکار کوچک» در راستای تقویت اطلاع‌رسانی و توسعه شبکه تخصصی و فرهنگ‌سازی مرتبط با معدن به پیشنهاد طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس و حمایت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران منتشر شده که امید است این موضوع نیز در جامعه بخش معدن ادامه داشته باشد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4034