printlogo


نمادهای بورسی صنعت فلز سرخ بررسی شدند
کارنامه ۸ ماهه سهام مسی
کارنامه ۸ ماهه سهام مسی
کد خبر: 4049
مس به عنوان یک فلز پرکاربرد از دیرباز تاکنون مصارف مختلفی داشته است. در بازار سهام سه نماد فعال در این صنعت «فملی»، «فباهنر» و «سرچشمه» هستند که سهم این سه نماد از کل بازار سهام (بورس و فرابورس) حدود ۲/ ۴ درصد است.
در این بین شرکت ملی مس ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و اثرگذارترین نمادهای حاضر در بورس سهم ۴/ ۹۶درصدی از صنعت مس بورسی را دارد. پس از آن مس شهید باهنر به عنوان نماد تولیدکننده محصولات مسی در بازار سهام فعالیت دارد. نماد «سرچشمه» اما گرچه به عنوان یکی از نمادهای مسی شناخته می‌شود اما عمده فعالیت‌های آن در زمینه سرمایه‌گذاری است.
  بررسی عملکرد 3 نماد مسی در 8 ماهه سال‌جاری
فملی: شرکت ملی‌‌‌ صنایع‌‌‌ مس‌‌‌ ایران‌‌‌ با نماد معاملاتی «فملی» به عنوان یکی از نمادهای بزرگ و پرتوجه در بورس اوراق بهادار تهران با ارزش بازار 4/ 264 هزار میلیارد تومان در بازار اول (تابلوی اصلی) بورس معامله می‌شود. هر سهم این شرکت در حال حاضر با قیمت 661 تومان معامله می‌شود. این در حالی است که ارزش دفتری هر سهم «فملی» بر اساس ترازنامه 85/ 327 تومان است. همچنین P/ E شرکت برابر با عدد 51/ 6 است. بر اساس آخرین گزارش تفسیری شرکت در سامانه کدال، این شرکت دارای معادن متعدد مس در کشور و سه معدن فعال به نام‌های مس سرچشمه، معدن مس میدوک در کرمان و معدن مس سونگون در آذریایجان شرقی است که از مهم‌ترین معادن مس جهان به شمار می‌رود. این شرکت در زمینه استخراج و بهره‌‌‌برداری از معادن مس، تولید محصولات پر عیار سنگ معدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و مفتول 8میلی‌متری فعالیت دارد. «فملی» با سرمایه ثبت شده 20‌هزار میلیارد تومان در 6 ماه نخست سال‌جاری شرکت موفق به شناسایی 2/ 24 هزار میلیاد تومان سود خالص شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 150‌درصدی داشته است. حاشیه سود خالص این شرکت بر اساس صورت مالی 6 ماهه برابر با 4/ 69 درصد بوده است. میزان درآمدهای عملیاتی شرکت در 6 ماه نخست سال حدود 35‌هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد 116‌درصدی همراه شده است. همچنین میزان سود عملیاتی شرکت حدود 130‌درصد رشد داشته که شرکت علت این افزایش را رشد درآمدهای عملیاتی به دلیل رشد نرخ جهانی مس و نرخ برابری ارز دانسته است. بر اساس آخرین گزارش عملکرد ماهانه (آبان ماه) شرکت از ابتدای سال تا پایان آبان ماه در مجموع 3/ 38 میلیون تن محصول تولید کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 5/ 3 درصدی داشته است. شرکت در آبان ماه 8/ 4 میلیون تن محصول تولید کرده است. بیشترین میزان تولید شرکت در 8 ماهه سال‌جاری سنگ سولفور به میزان 6/ 36 میلیون تن بوده است. شرکت در 8 ماهه سال 1400، حدود 48‌هزار میلیارد تومان درآمد داشته که از این میزان 27‌هزار میلیارد تومان فروش داخلی و حدود 21‌هزار میلیارد تومان فروش صادراتی شرکت بوده است. این در حالی است که شرکت در دوره مشابه سال قبل در مجموع 23‌هزار میلیارد تومان درآمد داشته است که نشان از رشد 108‌درصدی درآمدها در 8 ماه سال‌جاری دارد. همچنین فروش داخلی شرکت حدود 99‌درصد و فروش صادراتی شرکت 120‌درصد نسبت 8 ماه 99 افزایش داشته است. بیشترین میزان فروش شرکت مربوط به کاتد بوده که از راه فروش این محصول در 8 ماه سال‌جاری 1/ 43 هزار میلیارد تومان (فروش داخلی و صادراتی) درآمد شناسایی کرده است. در آبان ماه نیز شرکت حدود 5/ 7 هزار میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به ماه مهر حدود 39‌درصد رشد داشته است.
فباهنر: شرکت صنایع مس شهید باهنر با ارزش بازار 17/ 7هزار میلیارد تومان در بازار اول (تابلوی اصلی) بورس معامله می‌شود. این شرکت در زمینه تولید انواع فرآورده‌‌‌های مسی، آلیاژهای مسی و برنجی و سایر تولیدات مربوط به مس و آلیاژهای مسی و برنجی، اکتشاف، استخراج، بهره‌‌‌برداری، فرآوری معدنی و... فعالیت دارد. هر سهم این شرکت در حال حاضر در قیمت 2734 تومان معامله می‌شود. این در حالی است که ارزش دفتری هر سهم «فباهنر» بر اساس ترازنامه برابر با 6/ 837 تومان است. همچنین P/ E شرکت برابر با عدد 12/ 7 است. «فباهنر» با سرمایه ثبت شده 5/ 112 میلیارد تومان، در 6 ماه نخست سال‌جاری 4/ 651 میلیاد تومان سود خالص شناسایی کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 132‌درصدی داشته است. حاشیه سود خالص این شرکت بر اساس صورت مالی 6 ماهه برابر با 5/ 27 درصد بوده است. میزان درآمدهای عملیاتی شرکت در 6 ماه نخست سال حدود 4/ 2 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد 94‌درصدی همراه شده است. شرکت در گزارش تفسیری خود رشد سود عملیاتی را در 6 ماه نخست سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 107‌درصد دانسته و اعلام کرده که مواردی از قبیل افزایش مقداری فروش با نرخ رشد 7‌درصد که افزایش 94‌درصدی مبلغ فروش را در پی داشته و این امر ناشی از جذب بازارهای جدید و مدیریت مبلغ خرید مواد اولیه در بازه‌‌‌های زمانی کنترل شده بوده است. همچنین دلیل بعدی را مدیریت هزینه‌‌‌های تولید شامل کاهش هزینه ضایعات خطوط تولیدی به‌رغم افزایش 9‌درصدی تناژ تولید با توجه به تعمیرات اثاثیه ماشین‌‌‌آلات تولیدی دانسته است. بر اساس آخرین گزارش عملکرد ماهانه (آبان ماه) شرکت از ابتدای سال تا پایان آبان ماه در مجموع 6/ 22 هزار تن محصول تولید کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد حدود 12‌درصدی داشته است. شرکت در آبان ماه 2/ 3 هزار تن محصول تولید کرده است. بیشترین میزان تولید شرکت در 8 ماهه سال‌جاری تسمه و ورق برنجی در مجموع (داخلی و صادراتی) به میزان 2/ 6 هزار تن بوده است.
به گزارش اقتصادنیوز، شرکت در 8 ماهه سال 1400، حدود 3/ 3 هزار میلیارد تومان درآمد داشته که از این میزان حدود 5/ 2 هزار میلیارد تومان برای فروش داخلی و حدود 628‌میلیارد تومان فروش صادراتی شرکت بوده است. این در حالی است که شرکت در دوره مشابه سال قبل در مجموع 8/ 1هزار میلیارد تومان درآمد داشته است که نشان از رشد 82‌درصدی درآمدها در 8 ماه سال‌جاری دارد. همچنین فروش داخلی شرکت حدود 4/ 51 درصد و فروش صادراتی شرکت 499‌درصد نسبت به 8 ماه 99 افزایش داشته است. در آبان ماه نیز شرکت حدود 6/ 561 میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به ماه مهر حدود 35‌درصد رشد داشته است.
سرچشمه: شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در سال 1366 با هدف گسترش خصوصی‌‌‌سازی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در حوزه صنعت مس به صورت سهامی خاص تاسیس و در سال مالی 91 در بورس و اوراق بهادار ثبت شد. سهام شرکت در سال 1393 در شرکت فرابورس بازار پایه توافقی پذیرفته شد. این شرکت از سال 1395 به بازار دوم شرکت فرابورس ایران انتقال و سهام آن در تاریخ 28 سال 1396 در بازار عادی فرابورس با نماد «سرچشمه» مورد معامله قرار گرفت.  بر اساس گزارش تفسیری این شرکت که در سامانه کدال منتشر شده است فعالیت‌های شرکت در 6گروه عمده تقسیم و هماهنگ می‌شود:
- فعالیت‌های سرمایه‌گذاری
- فعالیت‌های معدنی
- فعالیت‌های جامع پیمانکاری، طراحی، مهندسی و اجرا
- فعالیت‌های تولیدی شامل تولید مواد شیمیایی و معدنی، تولید محصولات پایین‌دستی مس و فلزات غیرآهنی
- فعالیت‌های تجاری و بازرگانی
- خدمات جامع پشتیبانی و تخصصی
ارزش بازار این شرکت در حال حاضر برابر با 59/ 2 هزار میلیارد تومان و P/ E آن برابر با عدد 57/ 12 است. هر سهم این شرکت در حال حاضر در قیمت 9/ 507 تومان معامله می‌شود. ارزش دفتری هر سهم «سرچشمه» بر اساس ترازنامه 8/ 228 تومان است. «سرچشمه» با سرمایه ثبت شده 510‌میلیارد تومان در 6 ماهه نخست سال‌جاری 4/ 47 میلیاد تومان سود خالص شناسایی کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت 80‌درصدی داشته است. شرکت، عمده دلیل کاهش سود را اینگونه اعلام کرده است: با توجه به شرایط بازار بورس در سال گذشته، عمده سود 6 ماهه سال 99 بابت فروش سهام شرکت‌های بورسی بوده است که در 6 ماه سال‌جاری با توجه به شرایط بازار محقق نشده است. شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با توجه به ماهیت آن که هلدینگ است و عمده درآمد آن، درآمد سود سهام در شرکت‌های فرعی، وابسته و سایر شرکت‌هاست که در 6 ماه دوم سال محقق و شناسایی خواهد شد. بر این اساس حاشیه سود خالص این شرکت بر اساس صورت مالی 6 ماهه برابر با 5/ 35 درصد بوده است. میزان درآمدهای عملیاتی شرکت در 6 ماه نخست سال حدود 4/ 133 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل با افت 47‌درصدی همراه شده است. به گزارش دنیای اقتصاد،شرکت در آخرین گزارش عملکرد ماهانه خود (آبان ماه) درآمد حاصل از سود سهام محقق شده را تا پایان سال‌جاری، 6/ 9 میلیارد تومان اعلام کرده است. همچنین شرکت در 8 شرکت پذیرفته شده در بورس و 15 شرکت خارج از بورس سرمایه‌گذاری کرده است که بهای تمام شده سرمایه‌گذاری در این 23 شرکت در مجموع در ابتدای دوره 3/ 859 میلیارد تومان بوده که این رقم در انتهای دوره 8/ 863 میلیارد تومان اعلام شده است. در حوزه فلزات اساسی «سرچشمه» در 4 شرکت زیر گروه این صنعت در بورس و یک شرکت خارج از بورس سرمایه‌گذاری کرده که صنعت فلزات اساسی 29‌درصد از کل سرمایه‌گذاری‌‌‌های این شرکت به تفکیک صنعت را به خود اختصاص داده است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4049