printlogo


۱۸ سال پس از زلزله و مرمت ۵۰ درصدی ارگ بم؛
اعتبارات بازسازی بم کجا خرج شده است؟
اعتبارات بازسازی بم کجا خرج شده است؟
کد خبر: 4056
در طی ۱۸ سال ۵۰ درصد مرمت ارگ بم انجام شده است. مدیر پایگاه جهانی ارگ قدیم گفته «اگر بخواهد بنای مذکور مانند قبل از زلزله شود با شرایط کنونی دستکم هفت سال دیگر زمان لازم دارد.»
محسن قاسمی مدیر پایگاه جهانی ارگ قدیم گفته «با توجه به صحبت کارشناسان یونسکو که تنها یک‌سری از ساختارهای ارگ نیاز به بازسازی و مرمت دارد، تاکنون ۸۰ درصد آن مرمت و بازسازی شده است اما براساس آنچه ارگ تاریخی بم قبل از زلزله بود و آنچه اکنون مشاهده می‌شود مرمت‌ها حدود ۵۰ درصد انجام شده است
او در مورد تاخیر بازسازی بم توضیح داده «آنکه گفته شده بود ۱۵ سال بازسازی بم پایان می یابد با توجه به اعتبارات آن زمان بوده است».
به گفته قاسمی در سال ۹۹ تنها یک میلیارد تومان اعتبار به ارگ تاریخی بم تعلق گرفته و از این مقدار «۴۰۰ میلیون تومان برای نصب دوربین و ۲۰۰ میلیون تومان هم برای خرید تجهیزات اداری هزینه شده است».
ابهامات در مورد شیوه مصرف اعتبارات بازسازی بم در سال‌های گذشته هم سابقه داشته است. دو سال پیش حبیب الله نیکزادی نماینده کرمان گفته بود «۱۴ میلیارد تومان برای بازسازی ارگ قدیم بم به پایگاه میراث فرهنگی این شهرستان تسهیلات پرداخت شده است. با توجه به نظر کارشناسان اقداماتی که برای بازسازی انجام شده با هزینه ۱۴ میلیاردی مطابقت ندارد و مشخص نیست مبلغ دریافتی در کجا و به چه صورت هزینه شده است
به گزارش ایرنا،علاوه بر اعتبارات دریافتی برای بازسازی ارگ بم، از ۱۸ سال پس از وقوع زلزله‌، شرایط زیستی شهر بم هنوز به حالت استاندارد بازنگشته. در سال گذشته فرماندار این شهر گفته بود «بیش از ۳۰۰۰ کوچه خاکی در بم وجود دارد که به اعتبارات ملی نیاز دارند، بعضی ساختمان‌های نیمه ساز در سطح شهر بم هستند، بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی بم باید تکمیل شود و همچنین بعضی از مدارس بم هنوز کانکسی هستند
امسال هم احسان شیخ الاسلامی، رییس صنف شهرسازان استان کرمان، گفته هنوز برخی مردم شهر بم در کانکس زندگی می‌کنند.
این درحالی‌ست که یونیسف و دیگرسازمان‌های جهانی مبالغ بالایی برای بازسازی پس از زلزله در اختیار ایران گذاشته بودند. برای نمونه سفیر ژاپن در سال ۸۳ خبر داده بود که کمک‌های ژاپن به بم بالغ بر ۱۸ میلیون دلار معادل ۱۸۵ میلیارد ریال است که حدود ۱.۳ میلیون دلار از آن برای بازسازی ارگ بم بوده است. همچنین وزارت میراث و فعالیت‌های فرهنگی ایتالیا نیز با اجرای پروژه‌ای با بودجه‌ای در حدود ۵۰۰ هزار یورو جهت مرمت و استحکام بخشی برج شماره یک در مرمت ارگ تاریخی مشارکت کرد.
روند بازسازی شهر بم در دولت نهم پایان‌یافته اعلام شد در صورتی‌که حتی در برخی مناطق آوار برداری به پایان نرسیده بود. بازسازی ارگ بم و همچنین شهر بم پس از ۱۸ سال نیمه‌تمام است و شیوه خرج اعتبارات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4056