printlogo


شاخص بورس همچنان نزولی است؛
کوچ سرمایه‌گذاران خرد از بازار سرمایه
کوچ سرمایه‌گذاران خرد از بازار سرمایه
کد خبر: 4072
آنطور که آمارها نشان می‌دهد، تداوم نزول شاخص‌های بورس تردید‌های بزرگی را در بازار سهام ایجاد کرده و منجر به خروج سهامداران خرد از بازار شده است.
روزهای نزولی بورس ادامه دارد و شاخص همچنان می‌ریزد؛ اما اتفاق مهمی که در روزهای گذشته رخ داده و پیش بینی می شود با این روند شاخص روزهای چندان خوشی را در پیش نداشته باشد؛ افزایش روند بی‌اعتمادی به بازار سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران است که نشانه های آن افزایش خروج سرمایه های خرد است. بررسی شاخص های بازار سرمایه نشان می دهد ، در روزهای ابتدایی این هفته ارزش روزانه معاملات خرد به پایین ‌ترین حد خود در 2 سال گذشته رسیده است.
بیش از 16ماه از آغاز نزول شاخص بورس می‌گذرد و باوجود اینکه شاخص کل بازار سهام در این دوره در برخی مقاطع با رشد مواجه شده اما روند اصلی بازار سرمایه در تمام این مدت نزولی بوده و آمار‌ها نشان می‌دهد که شدت نزول بورس هر روز عمیق‌تر می‌شود؛ این در حالی که دولت در ماه های گذشته تلاش کرده است با انواع حمایت ها شاخص بورس را رو به بالا بکشد و جلوی نزول را بگیرد. در طول ماه‌های گذشته دولت مصوبات زیادی را برای حمایت از بازار سرمایه تصویب کرده و حتی روند تزریق نقدینگی از سوی صندوق توسعه ملی به بازار سهام نیز طبق گفته‌های مجید عشقی، رئیس سازمان بورس آغاز شده است. اما با وجود اینکه هم داده‌های آماری و هم سیاست‌های حمایتی می‌توانند به‌ عنوان یک پشتوانه قدرتمند، زمینه رشد شاخص بورس را فراهم کنند، روند نزولی بازار سهام متوقف نشده و عمق نزول هر روز بیشتر می‌شود که به اعتقاد کارشناسان ریشه اصلی آن در بی اعتمادی به بازار است. کار به جایی رسیده که ارزش روزانه معاملات خرد به پایین‌ترین خود رسیده که یک پیام منفی بزرگ برای مسئولان بازار سرمایه است.
آنطور که آمارها نشان می‌دهد، تداوم نزول شاخص‌های بورس تردید‌های بزرگی را در بازار سهام ایجاد کرده و منجر به خروج سهامداران خرد از بازار سهام شده است. این خروج سهامداران حقیقی از شهریورماه شدت گرفته و در 2 ماه گذشته به اوج خود رسیده؛ به‌طوری که منجر به کاهش شدید ارزش روزانه معاملات خرد شده است. طبق اطلاعات موجود، میانگین ارزش روزانه معاملات خرد در ماه گذشته 66درصد یعنی بالغ بر 5هزار و 750میلیارد تومان کاهش یافته است. در شهریورماه امسال سهامداران خرد به ‌طور میانگین روزانه 8 هزار و 750 میلیارد تومان داد و ستد در بورس انجام می‌دادند که این میزان در آذرماه به 3هزارمیلیارد تومان رسید. این رقم به‌خوبی نشان می‌دهد که سهامداران به‌ دلیل افزایش ریسک‌های بازار در حال خروج از آن هستند و به همین دلیل ارزش روزانه معاملات به پایین ‌ترین حد خود رسیده است. این روند از ابتدای دی ‌ماه حتی تشدید شده و روز شنبه ارزش معاملات به پایین ‌ترین حد در 2سال گذشته رسید و ارزش روزانه معاملات خرد جمعا به 2هزار و 189میلیارد تومان بود که 27درصد کمتر از میانگین معاملات خرد در ماه گذشته است. در این شرایط نگرانی اصلی آن است که با تداوم وضع فعلی ارزش روزانه معاملات خرد حتی به کمتر از 2هزار میلیارد تومان هم برسد و روند نزولی شاخص بورس را تشدید کند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4072