printlogo


در گفت‌وگو با جلیل کاربخش بررسی شد؛
امتیازات و چالش‌های قانون جدید مالیات بر ارزش‌افزوده
امتیازات و چالش‌های قانون جدید مالیات بر ارزش‌افزوده
کد خبر: 4074
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی کرمان در رابطه با تغییراتی که در قانون جدید مالیات بر ارزش‌افزوده ایجاد شده گفت: مهم‌ترین تغییرات یادشده در متن قانون فعلی پذیرش خرید و فروش‌های اعتباری «نسیه»، معافیت واردات تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانجات تولیدی به طریقی که بر اساس این قانون کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی در کشور از پرداخت مالیات معاف شده‌اند.
جلیل کاربخش ‌راوری افزود: مضافا در قانون قبلی هزینه‌ها و خریدهای کارخانجات در دوره قبل از بهره‌برداری مشمول مالیات ارزش‌افزوده بوده‌اند که در قانون جدید اعتبار خریدهای کارخانجات قبل از دوره بهره‌برداری قابل استرداد شده است. همچنین در بخش خدمات معافیت مالیات ارزش‌افزوده شامل خدمات بیمه‌های زندگی، خدمات بیمه‌های محصولات کشاورزی، خدمات بیمه اجتماعی و درمان تکمیلی و خدمات حمل‌و‌نقل (اعم از بار و مسافر) درون و برون‌شهری و بین‌المللی جاده‌ای، ریلی و دریایی و همچنین خدمات اقامتی هتل‌های سه‌ستاره و پایین‌تر، مهمانپذیر‌ها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یا اتحادیه‌های ذی‌ربط اعمال شده است.
کاربخش در خصوص دیگر امتیازات و چالش‌های قانون جدید اظهار کرد: آرزو داریم با اجرای قانون و تضمین اجرای درست سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، شاهد مرگ‌ومیر شرکت‌های کاغذی و صوری باشیم که مخل اقتصاد کشور هستند، زیرا گفته شده با سامانه‌محوری و تایید اطلاعات فروشندگان توسط خریداران و بالعکس در سامانه، امکان حذف اطلاعات خرید و فروش وجود ندارد و عملا صورتحساب‌های قلابی و صوری و کدفروشی باید منتفی شوند.
وی یادآور شد: به منظور رفاه حال شهروندان همه خدمات پزشکی و دارویی معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده هستند به طوری که این معافیت به کلیه حوزه‌های خدمات پزشکی، درمانی، دارویی و توانبخشی تسری ‌یافته و برای بیمه‌های اجتماعی و بیمه‌های کشاورزی، صنایع‌دستی و مواد اولیه صنایع‌دستی نیز مانند فرش و همچنین صنعت گردشگری از جمله مراکز اقامتی، زیارتی و تفریحی و برای هتل‌های کمتر از سه ستاره، حمل‌و‌نقل بار به صورت جاده‌ای، دریایی و ریلی و صنعت فرآورده‌های گوشتی هم از شمول این مالیات مستثنی شده‌اند.
کاربخش در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان یک فعال اقتصادی و نماینده نهادهای کارفرمایی انتظار دارم سازمان مالیاتی در اجرای قانون نخست مشکلات اجرائی قانون قبلی را جمع‌بندی کند تا دوباره همان مشکلات گریبان‌گیر جامعه تولیدی و خدماتی نشود. من به عنوان یک شهروند مالیاتی وظیفه دارم از همه کسانی که در اصلاح این قانون تلاش کرده‌اند به خصوص رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، مسیحی معاونت ارزش‌افزوده وقت، نماینده جامعه حسابداران رسمی، انجمن حسابداران خبره ایران و سایر مسوولان مالیاتی که فعالان اقتصادی را همراهی کرده‌اند قدردانی کنم.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4074