printlogo


رئیس کمیسیون امور زیربنایی و سرمایه گذاری اتاق کرمان خبر داد:
سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت نیروگاهی استان
سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت نیروگاهی استان
کد خبر: 4078
رئیس کمیسیون امورزیربنایی و سرمایه گذاری اتاق کرمان گفت: بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنعت نیروگاهی استان آماده است زیرا توسعه نیروگاه های تجدید پذیر به عنوان بخش مهمی از نتایج سند توسعه زیرساخت های استان ضروری است.
از سری جلسات کارگروه توسعه زیرساخت های استان، جلسه ای با موضوع بررسی میزان تولید و مصرف برق در افق 15 ساله پیش رو در دفتر معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری کرمان برگزار شد. در این جلسه که با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان، رئیس اتاق بازرگانی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و زیربنایی، مدیران شرکتهای توزیع استان و مشاور طرح توسعه زیرساخت های استان تشکیل شد. در ابتدای جلسه رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان به تشریح روش‌های سرمایه گذاری در صنعت نیروگاهی و تمایل بخش خصوصی به مشارکت در توسعه نیروگاه های استان و همچنین نکات مربوط به افزایش تعرفه مصرف برق صنایع و پیش بینی آن در لایحه بودجه سال 1401 اشاره کرد. علی نقوی افزود:  الزام توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر در کنار توسعه نیروگاه های سیکل ترکیبی به عنوان بخش مهمی از نتایج سند توسعه زیرساخت‌ها در بخش برق است.
در ادامه جلسه، مشاور طرح به ارائه گزارشی از روند تهیه طرح توسعه زیرساخت‌ها در بخش برق و همچنین وضعیت تولید و مصرف فعلی برق و روند آتی آن تا افق 1416 در استان پرداخت. در بخش دیگری از این نشست، رئیس اتاق کرمان گفت: هدف از تدوین طرح توسعه زیرساخت ها، ایجاد آمادگی های لازم برای اجرای پروژه های زیرساختی مورد نیاز قبل از بهره برداری از پروژه های سرمایه گذاری در استان است. سیدمهدی طبیب زاده، افزود: متاسفانه سرانه مصرف برق در کشور بسیار بالاست و بخش خصوصی در تولید و تامین برق با موانع زیادی مانند عدم امکان صادرات برق، عدم انجام تعهدات دولت در میزان و زمان پرداخت ها، مواجه است.
وی ادامه داد: قیمت تمام شده برق در کشور با احتساب نرخ واقعی گاز، عمر مفید نیروگاه ها و... چندین برابر قیمت فروش فعلی بوده و سالانه مبالغ بسیار هنگفتی بابت یارانه انرژی به ویژه برق به صورت پنهان هزینه می شود که اصلاحات جدی در قوانین مربوطه برای توسعه نیروگاههای تجدید پذیر ضروری است. در این نشست معاون امورعمرانی استانداری کرمان با تقدیر از پیگیری اتاق بازرگانی استان در تهیه طرح توسعه زیرساختهای استان گفت: متاسفانه بخش های مختلف مصرف کننده برق استان مانند بخش کشاورزی ثبات تامین برق ندارند و در راستای حل این موضوع شرکت ها و صنایع بزرگ بایستی تا افق 1404 حداقل دو هزار مگاوات تولید برق را عملیاتی نمایند.
سیدمصطفی آیت اللهی موسوی افزود: بایستی طرح ها و پیشنهادات به گونه ای طراحی و برنامه ریزی شوند که حتی بخش کشاورزی و صنایع کوچک نیز به تولید برق مصرفی خود اقدام کنند. وی با بیان اینکه بایستی حتما به حوزه تامین برق از محل انرژی های تجدید پذیر توجه ویژه داشت، افزود: بخشی از مصارف خانگی با استفاده از تسهیلات کم بهره به سمت برق خورشیدی خود تامین سوق داده شود.
قابل ذکر است سند توسعه زیرساختهای استان با هدف پیش بینی زیرساختهای مورد نیاز و متناسب با طرح های توسعه ای استان کرمان توسط کمیسیون سرمایه گذاری و امور زیربنایی اتاق بازرگانی استان با همکاری موثر معاونت محترم امور عمرانی استانداری و دستگاههای متولی مربوطه در دست تهیه است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4078