printlogo


ابراز نگرانی فعالان اقتصادی استان؛
افزایش 128 درصدی سهم مالیات کرمان
افزایش 128 درصدی سهم مالیات کرمان
کد خبر: 4099
نایب رئیس اتاق کرمان گفت: فعالان اقتصادی و بخش خصوصی از افزایش 128.5 درصدی افزایش وصول مالیات در نظر گرفته شده برای استان در سال 1401 نسبت به سال جاری، در لایحه دولت نگران هستند زیرا بیش از 70 درصد این میزان وصولی بر عهده فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی و بخش حقوقی اقتصاد است.
جلیل کاربخش در نشستی با موضوع بررسی مشکلات مالیاتی فعالان اقتصادی با حضور نمایندگانی از دادگستری و اداره مالیاتی استان افزود: در سال آینده وصول مالیات بیش از 28 هزار میلیارد تومان برای استان کرمان در نظر گرفته شده در حالی که این رقم در سال 1400 تاکنون 15 هزار میلیارد تومان بوده که همین رقم هم بسیار زیاد است. وی با اشاره به اینکه در سال 1390 نزدیک 400 میلیارد تومان مالیات در استان وصول شده است، بیان کرد: مگر در 10 سال گذشته اقتصاد کشور و کرمان رشد مثبت داشته که حالا مالیات ستانی باید چندین برابر شود. کاربخش، تصریح کرد: با توجه به اینکه اعلام شده پایه های جدید مالیات مانند مالیات بر خودروهای لوکس و خانه های خالی در نظر گرفته شده، اما به نظر می رسد یک ریال از این پایه های مالیاتی وصول مالیات نشده و بار سنگین تحقق مالیات در استان و کشور بر شانه فعالان اقتصادی شناسنامه دار خواهد بود.  نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران ادامه داد: فعالان اقتصادی با اعلام این موضوع دلسرد شده اند و می گویند در شرایطی که سایر مشکلات با بانک ها، اداره تامین اجتماعی و سایر دستگاهها نیز وجود دارد، فعالیت بنگاه های تولیدی بسیار سخت خواهد بود.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر فعالان اقتصادی در رسیدگی مالیات های سال 1398 نیز با مشکل روبرو شده اند زیرا به دلیل عدم اجرای تکالیف اصلی سازمان در قانون مالیات های مستقیم، اجرای سلیقه ای تشخیص و دادرسی آسیب هایی را وارد کرده است. کاربخش، در ادامه با اشاره به اجرای اصلاحات موضوع ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده افزود: قرار است تصمیمات جدید در رابطه با نحوه حضور نمایندگان دادگستری و فعالان بخش خصوصی در ترکیب هیات های حل اختلاف مالیاتی، چینش نمایندگان، زمان برگزاری جلسات در هیات ها و مراحل دادرسی پرونده ها اتخاذ و پس از راه اندازی سامانه مربوطه اجرا شود.
وی با بیان اینکه طبق قانون قضات غیرشاغل یا حقوقدان بصیر می توانند در هیات ها حضور داشته باشند، گفت: از 44 نفر قاضی یا حقوقدان معرفی شده از سوی دادگستری کرمان 41 نفر شاغل و سه نفر قاضی بازنشسته در هیات های سطح استان فعال هستند. نایب رئیس اتاق کرمان ادامه داد: برای آموزش تخصصی قضات عضو هیات ها، پیشنهاد شده از حضور قضات تخصصی دیوان عدالت اداری برای تدریس در دوره های آموزشی ویژه قضات در استان دعوت شود که این موضوع پیگیری و بزودی اجرایی خواهد شد.
رئیس مرکز دادرسی مالیاتی استان کرمان، ضمن تقدیر از آقای کاربخش به منظور فعالیت ها و دلسوزی های ایشان در پیگیری برای حل مشکلات فعالان اقتصادی گفت: ساختمان دادرسی کرمان با همت، پشتکار و پیگیری های نایب رئیس اتاق کرمان که نماینده اتاق ایران در کمیته ها و شوراهای ملی هستند، خریداری و راه اندازی شد. ملک منصورکلانتری خاندانی، بیان کرد: تعهد، صداقت و دلسوزی آقای کاربخش برای نظام، کشور و استان، بسیار قابل تقدیر است و امیدواریم با حسن نیت و ارتباطات تاثیرگذار وی، مشکلات مالیاتی برطرف شوند. وی ادامه داد: در حالی که فعالیت هیات های حل اختلاف در بسیاری نقاط کشور به راه اندازی نشدن سامانه مربوطه نیمه فعال و تعطیل است در استان کرمان این هیات ها با قدرت به کار خود ادامه می دهند.
  گفتنی است در این نشست مسائل مختلف در زمینه برگزاری هر چه بهتر هیات های حل اختلاف مالیاتی بررسی شد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4099