printlogo


فقط ۶ شهرستان، اطلس فرونشست زمین دارند؛
مطالعات بر زمین مانده فرونشست در استان کرمان
مطالعات بر زمین مانده فرونشست در استان کرمان
کد خبر: 4100
با گذشت هر سال، فرونشست زمین در استان کرمان ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند این در حالی است که فقط ۶ شهرستان از مجموع ۲۳ شهرستان استان کرمان دارای اطلس فرونشست زمین هستند...
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان با اشاره به خطر فرونشست زمین در استان تاکید کرد: خانه‌های روستاهای دچار فرونشست حاد جابه‌جا ‌‌شود و با تهیه اطلس فرونشست استان، ساخت و سازها انجام گیرند.
ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان کرمان با محوریت خطر فرونشست زمین در استان کرمان و به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان برگزار گردید.
مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان در این جلسه از نمایان شدن فرونشست‌های متعدد در دشت‌ها و شهرها و روستاهای استان کرمان و هشدارهای سازمان مدیریت بحران کشور، شورای عالی شهرسازی و معماری و غیره نام برد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، رئیس سازمان زمین‌شناسی کرمان و رئیس مرکز تحقیقات مسکن در این جلسه گزارشی از وضعیت فرونشست زمین در استان ارائه دادند.
سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان از لزوم انجام مطالعات فرونشست زمین در سطح استان گفت و افزود: فرونشست مبحث جدی است و نمی‌توان معطل برنامه‌های ملی و وزارتخانه‌ای ماند.
وی ادامه داد: برای اینکه بدانیم وضعیت فرونشست در استان چگونه است و برای برنامه‌ریزی بهتر نیاز به مطالعات جامع در استان داریم تا دستگاه‌ها بتوانند از آن استفاده‌ مناسب داشته و اگر منطقه‌ای در محدوده‌ فرونشست است ساخت‌وساز در آن انجام نشود.
آیت اللهی موسوی تصریح کرد: مطالعات فرونشست زمین در استان در فازبندی‌ها و با اولویت مناطق حاد باید صورت گیرد و از نتایج مطالعات دستگاه‌ها باید استفاده شود و بدانیم در الحاق آنها به محدوه و طرح ملی مسکن منظور شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان با اشاره فرونشست‌هایی که در جریان سیل اخیر در روستاهای جنوب استان ایجاد شده است، گفت: بررسی‌های لازم توسط بنیاد مسکن، سازمان زمین‌شناسی و مرکز تحقیقات مسکن صورت گیرد و روستاهایی که از لحاظ فرونشست مشکل حاد دارند به ‌طور دقیق شناسایی شده و اگر لازم است جابجایی صورت گیرد.
وی تاکید کرد: برخی از این روستاها که در جریان سیلاب، شکاف‌های فرونشستی آن آشکار شده، باید به فوریت جابه‌جا شوند و برخی از منازل هم ممکن است به مقاوم‌سازی نیاز داشته باشند که نیاز است این اقدامات هرچه سریعتر برای رفع نگرانی مردم صورت گیرد.
موسوی گفت: شش شهرستان از مجموع 23 شهرستان استان کرمان دارای اطلس فرونشست زمین هستند، اما این برنامه جامع در دو فاز کوتاه ‌مدت برای تعیین نقاط بحرانی و بعد در فاز بلند مدت تهیه و راهکارها نیز ارائه شود و براساس مطالعات دستورالعمل‌ها و نکات اجرایی، سهم همه‌ دستگاه‌ها نیز مشخص گردد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان، همچنین بر تقویت مرکز تحقیقات مسکن تاکید کرد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4100