printlogo


ابزار جدید و جذاب بورس کالا؛
قرارداد آتی مس
قرارداد آتی مس
کد خبر: 4117
مس از جمله محصولاتی است که از بدو تاسیس بورس فلزات تهران و در ادامه بورس کالای ایران به طور ثابت و مستمر روی تابلوی معاملات می‌رود و به عبارت بهتر، این محصول از بازار نقد و فیزیکی مطلوبی در بورس کالا برخوردار است.
 همین موضوع باعث شد تا در روز ۲۹ آذر ماه معاملات آتی و گواهی سپرده مس کاتد در بورس کالا راه‌اندازی شود تا دو ابزار جذاب و مدرن در اختیار فعالان بازار این محصول و همچنین سرمایه‌گذاران قرار گیرد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد هر محصولی که در بازار آتی بورس مورد معامله قرار می‌گیرد باید فاکتورهایی داشته باشد به طور مثال حجم تولید بالا، معاملات نقدی قوی و پویایی قیمت از جمله ملزومات یک کالا برای قرار گرفتن بر تابلوی بازار آتی بورس کالا است که مس همه این ویژگی‌ها را دارد. همچنین، قرارداد آتی مس از جذاب‌ترین قراردادهای دنیا به شمار می‌رود به نحوی که بیشترین حجم معاملات مس در بورس فلزات لندن انجام می‌شود و این بورس در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مراجع قیمت‌گذاری جهانی فلزات است. در این بورس سه مشخصات قراردادی استاندارد برای مس وجود دارد که اندازه قرارداد در بازار فیزیکی و آتی ۲۵ تن در نظر گرفته شده است. البته برای مشتریان خرد نیز قراردادهای کوچکتر وجود دارد و در بورس کالای ایران نیز میزان هر قرارداد آتی مس، ۱۰۰ کیلوگرم و وجه تضمین ۱۵ درصد برای معاملات در نظر گرفته شده تا با جذابیت کافی، نقدینگی مناسبی به این بازار جذب شود.
نگاهی به معاملات مس در بازار فیزیکی
از ابتدای امسال تا ۱۷ بهمن ماه در گروه مس بازار فیزیکی بورس کالا، ۷۶۶ هزار و ۵۳۵ تن انواع  مس (در قالب کاتد، مفتول، کم عیار ، بیلت و اسلب) عرضه شد که تقاضای ۲۵۵ هزار و ۶۶۰ تن برای آن شکل گرفت و در بازه زمانی مزبور ۱۸۹ هزار و ۳۳۵ تن انواع محصول مسی به ارزش بیش از  ۸/ ۲۹ هزار میلیارد تومان در بستر بورس کالا فروخته شد. این در حالی است که در ۱۲ ماه سال گذشته بیش از یک میلیون تن انواع کالای مس عرضه شده بود و ۲۰۷ هزار و ۲۰۵ تن آن به ارزش بیش از  ۲/ ۲۰ هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.
معاملات انواع محصول مس در بورس کالای ایران متاثر از عوامل مختلف مربوط به عرضه و تقاضای جهانی، داخلی و قیمت‌های جهانی بوده است. در بازه زمانی مورد بررسی (ابتدای فروردین تا ۱۷ بهمن ۱۴۰۰) سهم ارزشی سهم معامله‌های کاتد مس ۱۳۷ هزار و ۱۰۵ تن کالا به ارزش بیش از ۷/ ۲۹ هزار میلیارد تومان با قیمت پایانی میانگین موزون  ۲۱۹ هزار و ۷/ ۴۴ تومان، مس مفتول و سیم و مفتول مسی بیش از ۱۱۱ میلیارد و ۸۶۱ میلیون تومان برای ۵۲۵ تن کالا با قیمت پایانی میانگین موزون  ۲۱۶ هزار و ۳/ ۲۶۱ تومان، انواع مس کم عیار بیش از ۱۹ میلیارد و ۸۷۶ میلیون تومان برای ۵۲ هزار و ۵۰۰ تن کالا و اسلب مس نیز ۵ تن محصول به ارزش بیش از یک میلیارد و ۲۲۲ میلیون تومان با قیمت پایانی میانگین موزون ۲۴۴ هزار و ۲/ ۴۸۰ تومان بود.

 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4117