printlogo


سرپرست دانشگاه، خبر داد
راه‌اندازی ۲ نیروگاه خورشیدی در دانشگاه شهید باهنر
راه‌اندازی ۲ نیروگاه خورشیدی در دانشگاه شهید باهنر
کد خبر: 4118
سرپرست دانشگاه شهید باهنر کرمان از تأسیس دو نیروگاه خورشیدی 7 مگاواتی در زمینی به مساحت 22 هکتار در این دانشگاه خبر داد. حسین اکبری فرد گفت: این نیروگاه‌ها در زمینی به مساحت 22 هکتار در پردیزه افضلی پور دانشگاه با همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی راه‌اندازی می‌شود.
سرپرست دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: مطابق مفاد قرارداد سرمایه گذاری، ساخت، بهره برداری و انتقال، سرمایه گذار توافق نموده است که نیروگاه 14 مگاواتی خورشیدی را مطابق با استاندارد و مشخصات روز دنیا در دانشگاه اجرا نماید.
وی افزود: بخشی از نیروگاه خورشیدی به پژوهشکده انرژی و محیط زیست دانشگاه به‌منظور فعالیت‌های آموزشی-پژوهشی اختصاص خواهد یافت و با رعایت پروتکل‌های حفاظتی، دسترسی به سیستم داده‌های نیروگاه جهت استفاده‌های تحقیقاتی-آموزشی استادان و دانشجویان در قسمتی از نیروگاه که بدین منظور طراحی و تفکیک شده است، فراهم خواهد گردید. در این راستا حداقل 0.4 مگاوات از ظرفیت نیروگاه توسط سرمایه‌گذار با استفاده از فناوری‌های مختلف پنل و اینورتر به صورت‌های مختلف ثابت، مجهز به ردیاب خورشیدی تک محوره و دو محوره و همچنین فناوری‌های مختلف پنل و از نشان‌های تجاری متنوع به‌منظور مقایسه عملکرد و تست میدانی احداث خواهد گردید.

سیدعبدالمجید جلائی مشاور رئیس دانشگاه گفت: دانشگاه شهید باهنر کرمان برنامه‌های متفاوتی را با همکاری شرکت‌های معتبر در قالب پروژه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت، به اجرا گذاشته است.نگاهمان به این پروژه باید بلند مدت باشد، این قرارداد ارزشمند، در بلند مدت دانشگاه را به سمت تعدادی از رسالت‌هایش سوق می‌دهد و آثار خیر و برکتش از دیده رسالت اصلی دانشگاه قابل دفاع است.
وی افزود: پژوهشکده انرژی و محیط ریست دانشگاه از ظرفیت، استعداد و خالقیت نیروهای اعضای هیأت علمی، جوان، متعهد استفاده می‌کند و می‌تواند به استان، شهر، آموزش و پژوهش  نیز کمک کند.
حسین نظام آبادی پور استاد تمام بخش مهندسی برق دانشگاه شهید باهنرکرمان گفت: این قرارداد بار معنویش برای دانشگاه از بار مادیی‌اش افزون‌تر است و از نظر علمی، پژوهشی و مسائل رتبه‌بندی دانشگاه سبز، باعث رخداد اتفاقات مثبت خواهد بود و همچنین بار اجتماعی‌اش برای استان خیلی زیاد است.
امیر عبداللهی رئیس پژوهشکده انرژی و محیط زیست دانشگاه شهید باهنر کرمان خاطر نشان کرد: ساخت و تجهیز یک مرکز تحقیقات برق و انرژی با هزینه سرمایه‌گذار در دانشگاه با عنوان ساختمان سبز برای استفاده‌های آموزشی و پژوهشی دانشجویان و استادان با قابلیت تبدیل شدن به آزمایشگاه مرجع استاندارد سیستم‌های خورشیدی در ایران از دیگر مواردی است که در این قرارداد مورد توافق طرفین قرار گرفته است.
تدارک کمک هزینه‌های سالانه دو دانشجوی تحصیلات تکمیلی در زمینه‌های مرتبط با انرژی‌های تجدید‌پذیر مطابق نظر پژوهشکده انرژی و محیط زیست و بخش مهندسی برق دانشگاه از دیگر مواردی است که وی به آن اشاره نمود.
دانشیار بخش برق دانشگاه تصریح کرد: کارگروه هماهنگی و نظارت بر حسن اجرا متشکل از سه عضو تشکیل شده است که پس از امضای قرارداد، فعالیت خود را شروع خواهند کرد. برای حسن اجرای فنی این قرارداد یک نماینده از شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان در راستای نظارت فنی بر حسن اجرای این قرارداد  نیز به عنوان نماینده شخص ثالث معرفی خواهد شد.
در پایان قرارداد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه شهید باهنر کرمان و شرکت باد مهر توان گستر و نماینده سرمایه‌گذار ایتالیایی امضاء شد.
گفتنی است در این نشست، حسین اکبری‌فرد سرپرست دانشگاه شهید باهنرکرمان، سیدعبد المجید جلائی مشاور رئیس دانشگاه، قاسم محمدی‌نژاد رئیس پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی، حجت الله رنجبر مدیر گروه‌های علمی و بین‌المللی، امیر عبداللهی رئیس پژوهشکده انرژی و محیط زیست، حسین نظام آبادی‌پورعضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، مهرداد داوری فر مدیرعامل شرکت باد مهر توان گستر و رسول عبدالهی معاون مهندسی و نظارت شرکت توزیع برق شمال کرمان حضور داشتند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/4118